Helsinki - Oulu nopea rata

Onko tälle väitteelle perusteluita? Yhdysvalloissa tavarajunia ajetaan suurnopeusradalla (nopeus > 250 km/h) ja Ruotsissakin on suunniteltu tavaraliikennettä tuleville nopeille radoille. Ranskassa tavarajunat ajavat nopeutta 270 km/h LGV-radalla.

Siis täh, tavarajunalla 270 km/h....no huh huh, löytyykös jostain todistetta tuollaisista nopeuksista? Ja millaisella erikoiskalustolla tuollaista nopeutta voidaan pitää, siis tavarajunassa? TGV:n kiitorahtiversio kenties? Ainakin osa LGV radoistahan on rakennetut aika jyrkille nousuille (3-3,5% eli 30-35 promillea) koska TGV-junassa tehoa piisaa junapainoon nähden riittävästi.
 
Tämä perustuu VR:n tietoihin, joidenka mukaan oikoradan kallistukset tehtiin 220 km/h nopeudelle, vaikka geometria sallisi 300 km/h nopeudet. Kuulemma jos kallistukset tehtäisiin 300 km/h, niin hitaat tavarajunat kuluttaisivat kiskoja liikaa ja aiheuttaisivat niihin painumia, jotka haittaisivat suurella nopeudella kulkevia junia.
Tämä on totta. Onko kallistuksia pakko tehdä?

Siis täh, tavarajunalla 270 km/h....no huh huh, löytyykös jostain todistetta tuollaisista nopeuksista? Ja millaisella erikoiskalustolla tuollaista nopeutta voidaan pitää, siis tavarajunassa? TGV:n kiitorahtiversio kenties?
Arvasit oikein, tavallinen tavarajuna ei kelpaa vaan tarvitaan rahtiversio TGV:stä. Kuvia Railfaneuropesta ja todisteita ranskankielisestä Wikipediasta.
 
Arvasit oikein, tavallinen tavarajuna ei kelpaa vaan tarvitaan rahtiversio TGV:stä. Kuvia Railfaneuropesta ja todisteita ranskankielisestä Wikipediasta.

No heh, en tosiaan edes osannut ajatella tuommoisia. Väritys nyt on aika hirveä, ja taitaapi olla kyseessä postin kuljetusta mikä nyt sinänsä sopisi aika hyvin, nyt ei muuta kuin samanlainen idea suomeen, ei taida tosin enään postia raiteilla kulkea ellei sitten niissä pohjanmaanradan kiitojunissa?
 
ei taida tosin enään postia raiteilla kulkea ellei sitten niissä pohjanmaanradan kiitojunissa?

Ei kulje enää raiteilla postia. Viimeinen postivaunu lopetti kulkemisensa 30.12.1995, nykyään kaikki posti, myös postikeskusten väliset runkokuljetukset kulkevat kuorma-autoilla ja lentokonein.

Ainakin kaikki kakkosposti ja sitä hitaampi posti voitaisiin Suomessakin kuljettaa raiteitse, ja ykköspostikin ainakin Helsingistä Seinäjoelle asti pikajuna 273:n kyydissä, tai sitten erillisnä postikiitojunina.
 
Takaisin
Ylös