Siinä missä sinne Jyväskylään mennään ihan vaan siksi että lipun sai halvalla, Helsinkiin mennään duuniin joka tapauksessa ja jos on vuosikausia kulkenut Porvoon Liikenteellä, niin muutoshalukkuus voi olla aika pientä, vaikka hinnassa jotain säästäisikin.
Kaukoliikenteessä normaalihintaiset liput olivat ennen Onnibusin tuloa suorastaan järjettömän kalliita ja Onnibusin tuomalle reilulle hintojen laskulle oli todellinen tilaus. Porvoo - Helsinki -välillä taas perinteiset liikennöitsijät ovat nähtävästi hoitaneet leiviskänsä niin, että matkustajat ovat tyytyväisiä rahoillensa saamaan vastineeseen. Porvoon Liikennettä kiritti siellä jo vanhan henkilöliikennelain aikana Savonlinjan ja Pohjolan Liikenteen vuorot ja ko. väli oli siitä harvinainen, että siellä pääsi osittain alle Matkahuollon listahintojen, vaikka sillä välillä ei ollut junaa kilpailemassa. Porvoon Liikenne vielä varautui kilpailuun ennakoivasti joukkoliikennelain tultua voimaan (kertalippujen hintoja laskettiin, hankittiin uutta kalustoa, laitettiin busseihin langaton netti) ja OnniBusin tullessa apajille kausilipunkin hintaa laskettiin.
Kaukoliikenteessä perinteiset toimijat yllätettiin siis housut kintuissa (ja moni firma ei ole vieläkään saanut housujaan takaisin jalkaan), mutta Porvoossa niin ei käynyt (vaikka Porvoon Liikenne kuuluukin Koiviston Auto -yhtymään, jonka pikavuoroliikenne on ottanut pahasti osumaa kilpailun auettua). Porvoossa matkustajilla ei sen vuoksi ole samanlaista tarvetta kilpailijoille kuin mitä kaukoliikenteessä oli. Kun he ovat tyytyväisiä tuttuun ja turvalliseen Porvoon Liikenteeseen, eivät he koe mielekkääksi siirtyä uuden haastajan palveluiden käyttäjäksi, jossa on kaikenlaisia vieraita ja sen vuoksi pelottavia elementtejä (esim. kausiliput vain kännykkäappsin kautta).
Vakiokäyttäjillä vaikuttaa varmasti myös Porvoon Liikenteen laaja tarjonta vs. OnniBusin kohtuullisen suppea tarjonta. OB:lla viimeinen joka pysäkillä pysähtyvä lähtö Helsingistä Porvooseen on arkisin kello 19.40 (9.1.2017 alkaen haetuissa aikatauluissa 19.10), Porvoon Liikenteellä kello 1.18 - aikamoinen ero. Porvoon Liikenteen tarjonta mahdollistaa aidosti autottomuuden, OB:n tarjonta taas on suunnattu lähinnä toimistotyöaikaa tekevien työmatkaliikenteeseen. Toimistotyöaikaa tekevistäkin suurin osa on varmasti valmiita maksamaan enemmän siitä, että he saavat liikkumisen vapautta tiheistä vuoroväleistä ja laajoista liikennöintiajoista.
Toimistotyöaikaa tekeville rationaalisin vaihtoehto voisi olla ostaa OB:n kausilippu ja maksaa kertamaksulla kilpailijoille ne matkat, jolloin OB:n aikataulut eivät sovi omiin menoihin. Olettaen että OB:n kausilipun hinnaksi palaa 130 euroa kuussa nyt meneillään olevan kampanjan päätyttyä, on erotus Porvoon Liikenteen kausilippuun 69 euroa kuussa. Sillä voisi maksaa 7 kertamaksua (à 9 euroa) kuukauden aikana Porvoon Liikenteelle ja jäädä silti voitolle. Psykologia iskee kuitenkin vastaan tässä: tuntuu pahalta maksaa matkoista lisää, kun on jo maksanut kausilipusta. (Ilmiö on vähän sama kuin ruuhkamaksuissa: ne vähentävät selvästi autoilua, vaikka itse maksu olisi lähes mitättömän suuruinen. Maksaminen tuntuu niin monesta vastenmieliseltä, että jatkuvasti toistuva maksaminen pistää etsimään muita vaihtoehtoja). Vaaka kallistuu äkkiä siihen, että ostetaankin Porvoon Liikenteen kausilippu.
F77:n alkaessa minulle kommentointiin täällä, että Porvoossa on paljon potentiaalia Helsingin-pendelöinnissä, koska joukkoliikenteen osuus pendelöintiliikenteestä on niin pieni. OB:n tarjonta on kuitenkin niin harvaa, että tuskinpa autoilun vapauteen tottuneet suostuvat vaihtamaan siihen.
OB:n tilannetta ei varmasti myöskään helpota, että Porvooseen liikennöidään kahdella eri konseptilla: perinteisellä kaukoliikennekonseptilla (F7) ja OnniRider-konseptilla (F77). Matkustajien on vaikea hahmottaa, että linjanumerosta riippuen pysäkit ja maksutavat vaihtuvatkin. Bussit ovat kuitenkin ihan samanlaisia.
Kaikesta tästä huolimatta en pidä OB:n tilannetta Porvoossa mitenkään toivottomana. F77 pyörii 9.1.2017 alkaen kaukoliikenteen sesonkiaikoina yhdellä bussilla. Jos muiden bussien osalta kouluvuoden arkiliikenteestä pitää kattaa vain muuttuvat kulut, voi joku tuollainen 70 - 80 euroa (+ ALV) lipputuloja lähtöä kohden riittää kattamaan kustannukset. 4 euron (+ ALV) keskilipunhinnalla se tarkoittaisi 18 - 20 matkustajaa / lähtö, minkä ei pitäisi olla mitenkään mahdoton lisämarkkinoinnilla, jos nytkin menee toistakymmentä matkustajaa. Jos lisäksi F77:sta ja kaukoliikenteestä saadaan tuotannollista synergiaa, riittää pienempikin matkustajamäärä.