Hyvä, että tämäntyyppiset keskustelut alkavat löytämään tiensä oikeille osa-alueille foorumilla.
Yksityisautoiluhan ei ole katoamassa mihinkään, mutta se on muuttumassa ympäristöystävälliseksi mm. sähköautokantaan siirryttäessä.
Tulokset eivät ole liiemmin vakuuttaneet.
Ympäristöystävällisyyden vuoksi minäkin näen yksityisautoilulla tulevaisuuden.
Vaikka kaikki autoliikenne olisi sähköön perustuvaa, ei se tee sitä missään määrin ympäristöystävälliseksi. Vaikka leikisti sähkö tuotettaisiin päästöttömästi, se ei poista mitään muita yksityisautoilun ongelmia kuten:
- rengasmelu ja sen aiheuttama kaupunkitilojen epämiellyttävyys ja viihtyvyyden heikkeneminen
- muut hiukkaspäästöt, kuten asfaltin jauhaminen hengitysilmaan nastarenkailla
- katu- ja kaupunkitilan tehoton käyttö
- liikenneturvallisuus
Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös.
Valtaossa liikenteestä suuntautuu kyllä ihan muualle, kuin Pasilaan tai Keskustaan. Siitä osviittaa antaa hyvin se, että Kehä I on Suomen vilkkain tie. Poikittaisliikenne on se, mikä on viimeikoina kasvanut oleellisesti samalla, kun työpaikat ovat suuntautuneet kehäteiden varsille ja asutus kehyskuntiin. Joukkoliikenteen kehittymättömyys aiheuttaa tunnetusti pakkoautoilua, jota voi vähentää keskittymällä koko työssäkäyntialueen joukkoliikenteeseen panostamalla eikä keskittymällä täysin toisarvoisiin tunnelihankkeisiin.
Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue.
Lukuarvot eivät kyllä tue tätä ajatusta.
Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.
Kyllä, painoarvo sanalla seutu. Joukkoliikenteen markkinaosuuden kasvattaminen on asioista tärkein. Ei autoilun kasvattamiseen tähtäävät mansikoita maksavat väylähankkeet.
Teidän ei tule hämmästyä Helsinki-väylästä. Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop.
Minkähänlainen tämä sisäpiiri mahtaa olla?
Projektia ei kuitenkaan liitetä Pasila-projektiin, sillä se ei pelkästään ole Pasilaan liittyvä asia, vaan Vapaudenkatu/Helsinki-väylä tulee sen jälkeen ((ja myöskin.. jottei tornialue kaadu)).
Onko sinulla kenties kontakteja veliverkoston saunalita- ja kabinettisopimuksiin, kun osaat tämän näin ennustaa?
En tarkoittanut kantakaupungin työpaikkoja, vaan kuten kirjoitin: Keskustan työpaikkoja. Eli kyllä Pasilan ja keskustan työpaikkamäärä on kasvamassa samansuuntaiselle tasolle, mutta kuitenkin siten että keskustassa on enemmän työpaikkoja kuin Pasilassa.
Esittänet lähteisiin perustuvia lukuarvoja?
Mutta ei SP:ta ole toteutettu pätkääkään, ei edes riisuttuna eikä piilotettuna, eikä sitä koskaan tulla toteuttamaan. Seudun maantiede ei ole muuttunut, joten on luonnollista että jotkut projektit saattavat muistuttaa SP:ta, mutta ei jokaista tienpätkää voi leimata SP:ksi.
Eli ei, mutta kyllä.
Selkeitä suunnitelmiin pohjautuvia osia on toteutettu. Tietenkin keskustan osa puuttuu, mutta on perusteetonta väittää, etteikö mitään Smith-Polviseen perustuvia ratkaisuja olisi toteutettu osin.
Hankkeita ei vastustaa siitä syystä, että ne muistuttavat jotakin, vaan on luonnollista että moottoritie muistuttaa moottoritietä kautta maailman, eihän se esim. veneväylä ole.
Paras selitys hetkeen. Eli esim. moottoritietä keskelle valmista kaupunkirakennetta ei saa vastustaa, koska se on moottoritie.
Ehkä kaupunkirakenteen hajautumista ei joku nähnyt - eikä tiennyt, että hajautunutta kaupunkirakennetta voi tiivistää, ja ennen kaikkea että myös hajautuneella kaupunkirakenteella on samanlaisia liikenneväylätarpeita kuin hajautumaton.
Eikä kannata väittää, että hajautettu kaupunkirakenne vaatisi samanlaisia väylätarpeita. Vai kannattaako esim. metroa rakentaa keskelle metsää?
Hajaantunut tai ei, automäärä seudulla kasvaa kasvamistaan
Kasvaa, jos autohankkeisiin käytetään voimavarat joukkoliikenteen sijaan, eikä autoilua rajoiteta mitenkään.
ratikoiden nopeus hidastuu vuosi vuodelta.
Ei hidastu, kuten olen jo muutaman kerran maininnut. Kehittämishankkeet toteuttamalla nopeus kasvaa.
Helsinki-väylälle ei voi historian kaikuja hakea vain SP:sta
Vaan mistä muualta sitten?
Helsinki-väylä on ollut suunnitelmissa kesästä 2011 lähtien eräiden poliitikkojen ja virkamiesten taholla. Uskoisen Helsinki-väylän tulevan framille viimeistään 2016.
Mielenkiinnolla tätä visionääriporukan esiinastumista jäämme odottamaan.
Mielestäni kuitenkin kansalaiskeskustelu on aina tarpeen
Ei siltä vaikuta...
Kannattaa muistaa, että perustellut faktat ovat eri asia kuin mielipiteet.
Tosiasiat on helppo todistaa ja perustella, mielipiteisiin perustuva nimetön huutelu ei.
ps. itse käytän aina joukkoliikennettä.
Jos olet joukkoliikenteen suuri ystävä ja vakioasiakas, kuvittelisi sinun kannattavan joukkoliikenteeseen panostamista autohankkeiden sijaan.