Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tällaista tilannetta en toivo tänne. Ehkä se Hong Kongissa toimii, kun siellä ei liene joukkoliikenteelle juuri vaihtoehtoa. Silloin eri joukkoliikennemuodot voivat kilpailla keskenään. Täällä joukkoliikennekilpailu ei ole mahdollista matkustajien ja operaattoreiden välillä, koska lipputuloilla ei voi kuluja kattaa.Usein täällä käyttämässäni kaakkoisaasialaisessa esimerkkikaupungissa Hongkongissa on muuten noin: raideliikenne ja muu joukkoliikenne ovat siellä myöskin kilpailijoita keskenään ja taistelevat kuumeisesti kaupungin joukkoliikenteen käyttävistä.
Tuskin niillä olisi matkustajia, jos ne yrittäisivät ajaa omalla riskillä ja kattaa lipputuloilla kulunsa. Tällaisen bussilinjan kuukausilippu maksaisi ehkä 200 €.Miltä tuntuisi, jos Itä-Helsingistä tai tulevaisuudessa Länsiväylää pitkin kulkisi edelleen metron rinnalla ainakin muutamia bussilinjoja, jotka kilpailun vuoksi olisi varustettu niin parhailla herkuilla (ilmastoinnit yms), kuin mahdollista, jotta pärjäisivät metroa vastaan?
Mutta jos kokonaisuus on muuten hyvin järjestetty, metron rinnalla voi hyvin olla tarjolla pintaliikennettä. Ja pitääkin olla, sillä jollain laillahan on palveltava myös metroasemien välit. Suosikkikaupungissani Prahassa on päällekkäisiä metro- ja ratikkalinjoja, ja molemmilla on käyttäjiä.
Mitä tällä tarkoitat? Käytettyjen ja tarjottujen paikkakilometrien suhde on noin 20 %. Ja se on varsin hyvä luku, vaikka suuri osa joukkoliikenteestä on esikaupunkien ja keskustan välistä, jolloin toinen sivu ajetaan jokseenkin tyhjänä. Kaikista ajoneuvoliikenteen matkoista tehdään joukkoliikenteellä noin 40 %.Mitä muuten onkaan joukkoliikenteen käyttöaste Helsingissä?
Antero