Hetku-lehti

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Ehkä on syytä vähän täsmentää tätä SLHS-juttua. Ensinnäkin: Viittasin kirjoituksessani 1980-lukuun, kun liityin näihin yhdistyksiin. Toiseksi: Ei SLHS yhdistyksenä varmastikaan ole koskaan suhtautunut kielteisesti HKL:ään tms. Tosiasia vain oli, että suuri osa SLHS:n jäsenistöstä ei ollut kiinnostunut kaupunkiliikenteestä (johon heillä tietenkin oli täysi oikeus). Tilanne vaikutti sellaiselta, että SLHS:ssä puhuttiin maalaisbusseista ja SRS:ssä raitiovaunuista. Kaupunkibussiharrastajat harhailivat siinä välissä vähän niin kuin huutolaispojat tietämättä minne mennä.

Sittemmin ajat ovat muuttuneet, ainakin SLHS:n osalta ja HKL:n bussejakaan ei enää ole. (Ehkäpä kuitenkin tämän päivän HelB on ainakin joidenkin mielestä jonkinasteinen inhokki taloustilanteensa ja tukiensa johdosta). Kuten edellisissäkin puheenvuoroissa on todettu, Suomen kokoisessa maassa ei ole toimintaedellytyksiä kovin monelle joukkoliikenneharrastajien yhdistykselle. Yhteistyö ja laaja-alaisuus olisi siis poikaa.

Siirsin Raitio-lehden ketjusta, kun tuntui uuden ketjun aiheelta. Mikä Hetkua vaivaa?

"Maailma muuttuu eskoseni", sanotaan tähän ensialkuun ilman raikastamiseksi.

Linja-autoseura julkaisee Hetku-lehteä, Raitiotieseura Raitio-lehteä. Nyt täällä jlf:ssä, näistä kummastakin järjestöstä riippumattomassa foorumissa, on suuresti protestoitu sitä, että Raitio-lehdessä on lähinnä ja etupäässä ollut - itseasiassa aina - ratikka-juttuja. Mikä sitten on Hetku-lehden tilanne? Sehän on bussiasiaa bussiharrastajille täynnänsä. Luen sitä "viranpuolesta", vaikken ole jäsen. Sitten on bussiharrastajille myös vapaasti tilattavissa oleva BUSSIammattilainen-lehti, entinen Linja-auto. Kun laittaa hakukoneeseen kyselyn sopivista lehdistä, saa rutkasti lisää nimikkeitä, Ajolinja, Auto, tekniikka ja kuljetus, Mobilisti yms. kivoja lehtiä. Bussiaiheisia lehtiä on maa yllättävän täynnänsä, tuskin kaikilla asiaanvihkiytyneillä on rahaa kaikkia edes tilata?

Entäs sitten jos kiinnostaa ratikat? Ei ole maassa kuin yksi talkoilla tehty aihetta käsittelevä järjestölehti, Raitio. Ja sitten nuo katkerat kertomukset Raition linja-autoja syrjivästä asenteesta, mitä harrastajat täällä jlf:ssä levittävät, kyllä ne vielä sitä enemmän katkeroittavat Raitio-lehden eteen tekeviä vapaaehtoisia, jotka koettavat saada Suomeen edes yhden siitä liikenneharrastusalasta kertovan julkaisun aikaiseksi.

Olen mykistynyt ja surullinen! Kuinka huono bussilehti Raitio onkaan. Pitäisikö seuraavaksi ryhtyä panikoimaan Resiina-lehden suuntaan, että siinä on liian vähän raitioteistä ja liikaa leveäraiteisia höyry/pendo-juttuja?
 
Veivaatko sinä nyt ongelmaa käänteiseksi? Bussiharrastajat ovat katkeria kun Raitio-lehdessä kirjoitetaan raitiovaunuista. Ei kai sentään.

Laitan tähän nyt vielä kerran SRS:n nettisivulta löytyvän määritelmän; "kaupunki- ja lähiliikenneharrastajien valtakunnallinen yhdistys". Edelleen toivoisin tähän täsmennystä. Joko niin, että yhdistyksessä voidaan sulassa sovussa harrastaa kaikkia paikallisen joukkoliikenteen välineitä, ilman että joku kohta taas muistuttaa "raitio"-sanasta. Tai sitten tehdään selväksi, että SRS on pelkästään raideliikenteeseen keskittyvä yhdistys. Nykyinen välimaastossa vellominen on jotenkin hankalaa.

Lopuksi: ei kai Hetku-lehteä mikään vaivaa.
 
Tuollahan on hieno digilehtisovellus, kuuluu hauska ääni sivua käännettäessä! Silti minusta omalle koneelle ladattava pdf on helpompi versio. Hetkua ei kai voi lukea nyt offline?

Lukekaapa muuten kaikki Hetkun 4/80 pääkirjoitus sivulta 2! Oivallinen ja ajankohtainen tänäkin päivänä. Ja linja-auton voi vaihtaa ratikaksi, metroksi, junaksi, miksi nyt kukakin haluaa...
 
Takaisin
Ylös