HKL 358 galleriassa

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,264
HKL 358 (Valmet Tampella Strömberg 1956) Kauppatorilla linjalla 9 vuorossa 106 15.12.1976. Tämä oli linjan 9 viimeinen vuoro toistaiseksi . Vuoro lähti Kauppatorilta klo 17.49 ja oli Sturenkadulla Paavalin kirkon kohdalla sijainneella H-pysäkillä klo 18.05.

Mahtava tunnelma- ja tilannekuva! Mikäs viikonpäivä tuo 15.12.76 oli, kun liikenne päättyi noin aikaisin? Vai oliko niin, ettei ysillä ollutkaan kuin arkiliikennettä tuossa vaiheessa? Liikennöintiajat siis tuntuvat olevan samantyyppiset kuin ykkösellä nykyään. Ysin seuraaja kakkonen sai sitten edes hiukan laajemmat liikennöintiajat.

Oliko ysillä koskaan, edes satunnaisesti, vuoden 1959 vaunuja liikenteessä?

Vanhalle ja uudelle ysille tulee muuten yhteinen reittiosuuskin Kaarlenkadulta Liisankadun risteykseen asti.
 
Joku muukin näemmä huomasi kuvan ainutlaatuisuuden! Hienoa!

15.12.1976 näyttäisi olleen keskiviikko. Kerrassaan outo päivä viimeiselle vuorolle...

Itse mietiskelin myös tuota vanhan ja uuden ysin päällekkäisyyttä. Ainakin sen voin sanoa, että uuden ysin paineet nopeudessa tulevat olemaan kovat. Taitaisi tehdä keskinopeudeltaan noin 17 km/h tuo Albertin kuvailema vuoro. Ei varmaankaan montaa autoa ollut tiellä hidastamassa vuoden 1976 loppupäivinä.

Mutta tosiaan. Hieno kuva! Toivottavasti saamme nähdä piakkoin vastaavia.
 
Itse mietiskelin myös tuota vanhan ja uuden ysin päällekkäisyyttä. Ainakin sen voin sanoa, että uuden ysin paineet nopeudessa tulevat olemaan kovat. Taitaisi tehdä keskinopeudeltaan noin 17 km/h tuo Albertin kuvailema vuoro. Ei varmaankaan montaa autoa ollut tiellä hidastamassa vuoden 1976 loppupäivinä.

Kokeilinpa reittioppaan kanssa. 1A:lla kestää iltaruuhkassa Kauppatorilta siihen Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen pysäkille 17 min! Eli minuutin enemmän kuin vuonna 1976 kesti vähän pidemmälle Sturenkadulle. No, silloin ajoa nopeuttivat rahastajat ja se, ettei liikennevaloja ollut joka nurkalla.

Mutta tosiaan. Hieno kuva! Toivottavasti saamme nähdä piakkoin vastaavia.

Samaa mieltä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjan 9 lopettaminen oli kytköksissä linjan 2 / 2A aloittamiseen. Ajankohta määräytyi ihan sen perusteella.

Ysi oli 1970-luvulla keltataustaisilla päreillä pysäkkikilpiin merkitty linja. Sen liikennöintiaika vastasi aika lailla nykyisen Käpylän ratikan liikennöintiaikoja eli aamuaikaisesta läpi päivän tuonne iltapäiväruuhkan päättymiseen. Siis eräänlainen kokopäiväruuhkalinja. Viikonloppuliikennettä ei ollut.

Jos surkeimmat skenaariot toteutuvat linjan 1 / 1A suhteen, saattaa ykkönen lyhentyä joskus täsmälleen samaan muotoon kuin vuonna 1976 päättynyt ysi. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy.
 
Takaisin
Ylös