HKL:n 15. kilpailutus

Kuvastaako tämä nyt sitten Helsingin Bussiliikenteen todellista tilannetta, kun edes niitä linjoja ei enää pystytä voittamaan, jotka ovat lähimpänä varikkoa, jolloin siirtoajoista aiheutuvat kustannukset pienentyvät. Viittaan lähinnä Itäkeskuksen liityntälinjoihin, joita nykyään ajetaan Helb:n toimesta n. kilometrin päästä Varhan varikolta.

Sen sijaan koko potin kahmaisee Concordia, joka mitä ilmeisemmin tulee liikennöimään linjoja 92-97 Hakunilan varikolta, joka tuottaa sen noin 10 km siirtoajoa per suunta. Hämmästyttävää, vaikka firma oli pari vuotta sitten lähes yhtä pahassa jamassa kuin Helb. Liekö sitten tehokkaalla kalustokierrolla osuutta alentuviin kustannuksiin Concordian osalta?

Tästä vielä pieni varoituksen sana Itä-Helsingissä asuville: todennäköisesti siellä tullaan näkemään samantyyppistä "non-stoppia" kalustokierron suhteen linjalta toiselle, jota Leppävaarassa on totuttu näkemään viime vuosina. Eli myöhästymisiä lienee luvassa edelleen...
 
Sen sijaan koko potin kahmaisee Concordia, joka mitä ilmeisemmin tulee liikennöimään linjoja 92-97 Hakunilan varikolta, joka tuottaa sen noin 10 km siirtoajoa per suunta.
Tai sitten Concordia jatkaa sivutoimipisteiden perustamista, ainakin LAK:n korjaamon nurkilta Kontulasta voisi olla tilaa tarjolla.
 
Sinänsä kummallista, kun HelBin kuljettajakustannuksetkin(5h käytännössä ilmaiset ruuhkatauot jne.) ovat halvemmat, kuin esim. CBF:lla.
Puhumattakan kilometrikorvauksista, vai maksaako HelB polttoaineesta enemmän, kuin CBF?

Spekulaatio: Onkohan tässä kuitenkin takana jokin muu juttu, kun näyttää siltä, että ihan alusta asti on menty alamäkeen, niin laitetaan pillit pussiin ja mennään ryminällä alamäkeen.
 
Voi sitä kiertämisen määrää, kun Concordia aloittaa Idänkin linjojen liikennöinnin. :D ...ja mitä siinä vielä oli muutamia.. On mielestäni hassua kyllä, että Concordia vielä otti näinkin hyvin osaa kilpailuun, kun se juuri voitti Espoon suunnan linjoja. Toisaalta se kertoo, että yhtiö voi hyvin, ja se haluaa ilmeisesti kasvattaa vielä markkinaosuuttaan.

Kun taas HelB on siis hävinnyt nyt roppakaupalla linjoja. Tämä voi kertoa firman tilanteesta. Toisaalta on hyvä, että nyt kun HelB:llä on linjoja vähemmän linjoja, niin se pystyy (ehkä) suorittamaan ne kunnolla, eikä kuljettajapula ole niin suuri silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Joutuuko Helb luopumaan osasta busseista hävittyään noin paljon?
Toki kalustoa lähtee varmasti pois, mutta edes HelBillä ei varmaan vielä tiedetä, mitä ja kuinka paljon. Hävityn liikenteen lisäksi poistettavien autojen määrään vaikuttaa uusien lukumäärä ja Tammelundin jatkossa ajama alihankinta. Seuraava seutuliikenteen kilpailu ratkeaa todennäköisesti joulukuussa, ja jos HelB voittaa siinä paljon liikennettä, voi ollakin että osa vuodenvaihteessa vapautuvista busseista tarvitaan liikenteeseen taas syksyllä 2008.

Ihan "sinnepäin" heittona voisi pistää, että jos kesällä poistetaan 92- ja 93-malliset, vuodenvaihteeksi tulisi kymmenkunta uutta ja Tammelundin alihankinta vähenisi 16:lla ja 55:llä nyt olevan 7 auton verran ja kaikki poistot tehtäisiin kaluston vanhimmasta päästä, niin vuodenvaihteessa lähtisi pois 94- ja 95-malliset sekä jonkun verran 96-mallisia.
 
Ihan "sinnepäin" heittona voisi pistää, että jos kesällä poistetaan 92- ja 93-malliset, vuodenvaihteeksi tulisi kymmenkunta uutta ja Tammelundin alihankinta vähenisi 16:lla ja 55:llä nyt olevan 7 auton verran ja kaikki poistot tehtäisiin kaluston vanhimmasta päästä, niin vuodenvaihteessa lähtisi pois 94- ja 95-malliset sekä jonkun verran 96-mallisia.

Autoja ei välttämättä poisteta ikäjärjestyksessä. Sekä huollon että kalustopisteiden kannalta voisi olla järkevää poistaa ongelma-autoja sekä sellaisia autoja, joista saa huonosti pisteitä tarjouskilpailuissa. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa lähtöpasseja Volvo B10L / Carrus City U (12-metriset autot) ja Scania OmniCity -busseille. Myös Mersut saattaisivat päätyä poistolistalle, koska kyseistä merkkiä on kaluston kokonaismäärään suhteutettuna vähän ja autot ovat ahtaita. Toisaalta Mersut ovat varmatoimisia.
 
HKL:n kilpailukierros 15 ratkaistu 19.04.2007


Jos kilpailu olisi ollut yksi suuri kokonaisuus, ja se olisi ratkaistu pelkillä kalustopisteillä, niin voittaja olisi ollut Pohjolan Kaupunkiliikenne, II Concordia Bus Finland, III Helsingin Bussiliikenne ja hännänhuippuna IV Veolia Transport Vantaa. Pohjolan Kaupunkiliikenne tarjosi viiteen kohteeseen pisteytyksessä parempaa kalustoa kuin kukaan muu, vain kohteissa 72 ja 74 Concordia sai enemmän. Osakilpailuna Pohjolan Kaupunkiliikenne olisi saanut 5 kohdetta ja Concordia Bus Finland 2 kohdetta Veolia Transport Vantaa tarjosi viidessä kohteessa pisteiltään huonompia autoja kuin muut, vain kohteissa 70 ja 71 Helsingin Bussiliikenne oli löytänyt vielä kehnompia autoja.

Hinta kuitenkin ratkaisee, ja näin yksittäisiä kohteita laskien Helsingin Bussiliikenne olisi ollut toiseksi edukkain tarjoaja kaikissa menettämissään kohteissa, mutta kun toiseksi tulleelle ei anneta näissä kisoissa edes lämmintä kättä.

Jos kaikki kohteet olisivat olleet yksi kokonaisuus hinnan suhteen, niin järjestys olisi ollut seuraa. Helsingin Bussiliikenne ykkönen, Concordia Bus Finland kakkonen Pohjolan kaupunkiliikenne kolmonen ja Hännänhuippuna Veolia Transport Vantaa neljäs.

Kokonaispisteissä järjestyksen ollessa sama.

Yksittäisiä kohteita tarkasteltaessa ensimmäiseksi, toiseksi, kolmanneksi ja neljänneksi tulleiden järjestys on seuraava

Voittaja sitten HELB tai CON, paitsi kohteessa 70 (linjat 55 ja 55A), missä PKL on toinen HELB kolmas peränpitäjän ollessa VEO kaikissa kohteissa. 72 (linja 83) PKL, HELB, CON.

Veolia teki hinnassa kaikissa kohteissa, yhtä lukuun ottamatta, kalleimman tarjouksen, nimittäin kohteessa 75 (linjat 68. 68X ja 71, 71V) Pohjolan Kaupunkiliikenne olisi rahastanut enemmän.

Kilpailua voidaan käydä monella eri tapaa, mutta laatiessani edellä olevan vertailun, tulee väkisinkin mieleen; ovatko paketit liian pieniä näin isoille liikenteenharjoittajille. Jos raha olisi kilpailun ratkaiseva tekijä, niin HELB olisi korjannut kaiken, vaikka idän liityntäliikenteen tarjoushinta olikin pisteissä 3,86 pistettä kalliimpi kaluston pisteissä eron ollessa 0,48 pistettä huonompaa Concordian tarjoamaan. Tietysti ero kasvaa vielä siitä, ettei HELB saanut kuljettajiensa perehdyttämisestä pisteitä lainkaan ainoassakaan tarjoamassaan kohteessa.
 
Tai sitten Concordia jatkaa sivutoimipisteiden perustamista, ainakin LAK:n korjaamon nurkilta Kontulasta voisi olla tilaa tarjolla.
Tästä liikkuukin vahvoja huhuja, uskaltavatkohan Concordian "edustajat" asiaa vahvistaa? :)

On mielestäni hassua kyllä, että Concordia vielä otti näinkin hyvin osaa kilpailuun, kun se juuri voitti Espoon suunnan linjoja. Toisaalta se kertoo, että yhtiö voi hyvin, ja se haluaa ilmeisesti kasvattaa vielä markkinaosuuttaan.

Kun taas HelB on siis hävinnyt nyt roppakaupalla linjoja. Tämä voi kertoa firman tilanteesta.
Minkään toisen firman tilanteesta tuskin kertoo mitään se, että Concordia tarjosi voittamansa linjat huomattavasti halvemmalla kuin nykyinen hintataso
[*], vaikka esimerkiksi kuljettajakustannukset nousevat uusien sopimusten koulutusvaatimusten myötä. HelBin ja Pohjolan Liikenteen voittamilla linjoilla taas hinnat odotetusti nousivat.



[*]Hintojen muutokset:
  • 11, 16: -2,5%
  • 55, 55A: -0,2%
  • 18: +0,5%
  • 83: +0,8%
  • 92-97N: -3,6%
  • 63: +3,0%
  • 68, 68X, 71, 71V: +1,0%
 
Onneksi olkoon concordia, enpä olisi uskonut että concordia voittaa noin paljon linjoja puhumattakaan idän linjoista. Concordia hankkii varmaan volvo 8700 tai lahti scaloja voittamilleen linjoille. Tammelundin liikenteestä vielä sen verran, että linjoja h16,ja h55\a pitäisi liikennöidä vain citaroilla, koska melu ylittää noilla 405 mersuilla yli sallitun rajan. Mistä muuten löytyisi noita kilpailuun tarjottuja hintoja ja linjojen ajokilometrejä
 
Minkään toisen firman tilanteesta tuskin kertoo mitään se, että Concordia tarjosi voittamansa linjat huomattavasti halvemmalla kuin nykyinen hintataso

HelB:in tilanteesta kertoo se, että sen taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvä, jos se ei pysty tarjoamaan tarpeaksi halvalla. Tai sitten ei vaan ollut halua ottaa kunnolla osaa kilpailuun kuljettajapulan ollessa melkoisen suuri. Kilpailutus kertoo siitä että, Concordia voi suomessa hyvin, kun se voittaa sopimuksia lisää, ja sitä kautta rahaa tulee myös. Olkookin, että se saa ehkä vähän vähemmän yhdestä sopimuksesta, mutta kun voittaa monta sopimusta, ja laskee niiden arvon, niin silloin summa on isompi. Toisaalta se on iso firma, suomen yksikkö on kaiketi pienin pohjoismaissa. (?) Sitä kautta isolla firmalla on katetta muualta, ja pystyy tarjoamaan ja lisäämään markkinaosuuksiaan halvemmalla. Syntyy kokonaispaketti, joka tarjoaa sen suuruuden vuoksi edullisesti, mutta kuitenkin kannattavasti liikennettä ja sopimuksia.
 
Nyt kun helb hävisi noin paljon liikennettä idästä niin joudutaanko vartiokylän varikolta vähentämään busseja vai aletaanko vartiokylästä ajamaan muita linjoja jotta nykyiset bussit siellä säilyisivät?
 
Ei kai HelB:llä ole tarkoitus ajaa omakustannushintaan vaan saada vähän voittoakin hommasta. Perinteisesti ainakin Oy:llä on semmonen idea ollut.

Tulos saattaa kertoa vaikkapa siitä, että HelB laski tehokkuutensa ansiosta voivansa tehdä tarjouksen hyvällä katteella ja silti voittaa kilvassa. Ei noista tuloksista voi pitkälle meneviä johtopäätöksiä suoraan vetää.
 
Ei noista tuloksista voi pitkälle meneviä johtopäätöksiä suoraan vetää.

Itsekin välillä ihmettelen, että mikä ihmeen "kristallipallo" siellä rivien takana oikein luuraa.

Tarjousten laadinta on kuitenkin sen verran monimutkaista matematiikkaa nykyisillä kilpailusäännöillä, että joka sen taitaa parhaiten optimoida niin on kullanarvoinen kaveri. Se kaveri ei taatusti tee huonoja tarjouksia.

Se liikennöitsijä, joka nykytilanteessa pystyy tiputtamaan hintaa nykyisestä tasosta, joutuu tekemään varsin radikaaleja toimenpiteitä pitääkseen toiminnan kannattavuuden kunnossa tai sitten kansainvälisen konsernin sisällä on suurempia suunnitelmia, jotka eivät ole julkisessa tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin välillä ihmettelen, että mikä ihmeen "kristallipallo" siellä rivien takana oikein luuraa.

Tarjousten laadinta on kuitenkin sen verran monimutkaista matematiikkaa nykyisillä kilpailusäännöillä, että joka sen taitaa parhaiten optimoida niin on kullanarvoinen kaveri. Se kaveri ei taatusti tee huonoja tarjouksia.

Se liikennöitsijä, joka nykytilanteessa pystyy tiputtamaan hintaa nykyisestä tasosta, joutuu tekemään varsin radikaaleja toimenpiteitä pitääkseen toiminnan kannattavuuden kunnossa tai sitten kansainvälisen konsernin sisällä on suurempia suunnitelmia, jotka eivät ole julkisessa tiedossa.
Kilpailutuksissa on selviä säännönmukaisuuksia, jotka tuntuvat toistuvan vuodesta toiseen. Vertailemalla tarjoushintoja ja firmojen tekemiä tuloksia voidaan toki myös tehdä päätelmiä firmojen tehokkuudesta. Concordia Bus Finland taitaa tällä hetkellä olla ainoa voitollinen pääkaupunkiseudun kolmesta suuresta liikennöitsijästä.

Tarjousten laskenta sinällään ei ole monimutkaista vaan työlästä. Mitä tiukemmin haluaa laskea tarjoukset, sitä yksityiskohtaisemmin kustannukset on laskettava. Tarjouksia tehdessä voidaan optimoida esim. tarjottavaa kalustoa, mutta suurin merkitys on kuitenkin itse liikenteenhoidon tehokkuudella. Moni liikennöitsijä on joskus mennyt metsään siinä, että on tarjouksia tehdessään uskonut parantavansa liikenteenhoitonsa tehokkuutta, mutta ei sitten olekaan onnistunut siinä. Concordialla liikenteenhoito vaikuttaa olevan varsin tehokasta jo nyt.

Vanha totuus tarjouslaskennastahan on, että se voittaa, joka laskee tarjouksen pahiten pieleen. Seudulla bussiliikenteen tarjouskilpailuihin liittyy aina epävarmuutta esim. liikenteen muuttumisesta. Liikennöitsijä saattaa laskea esim. kierrätyksen ja työvuorot tarjouspyynnön mukaisilla aikatauluilla, mutta liikenteen alkaessa aikataulut ovat voineetkin muuttua ja liikennöitsijä ei enää onnistukaan suunnittelemassaan kierrätyksessä. Jos yksi liikennöitsijä uskaltaa ottaa tälläisiä riskejä ja muut eivät, on selvää kuka vie voiton. Espoon Autohan voitti lähes kaikki syksyllä 1996 alkaneet seutuliikenteen sopimukset, mutta jo ennen liikenteen alkua kertoi tehneensä virheen tarjouslaskennassa, joten itse kilpailukohteiden voitto tarkoitti kuitenkin liiketaloudellista tappiota.

Kilpailukohteiden hintamuutokset eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska kaikissa kohteissa liikenne on muuttunut edellisen kilpailutuksen jälkeen. Esim. tuossa idän liityntälinjojen paketissa yksi merkittävä muutos on yöliikenteen tulo mukaan. 0N-linjojen sopimushinnoissa on perinteisesti ollut paljon ilmaa, joten hintatason lasku ei ole mikään suuri yllätys. Keskustalinjoilla taas päästövaatimukset eivät ole tiukentuneet, joten dieselmoottorien päästötason alentumisen ansiosta niille voidaan nyt hankkia tavallisia busseja, kun edellisiin sopimuksiin tarvittiin vielä kalliimpia kaasubusseja.
 
Takaisin
Ylös