Siellä palvelutasosta kerrotaankin mm.:
Hallituksen esitys Eduskunnalle joukkoliikennelaiksi sanoi:
Palvelutason määrittely ei loisi kansalaisille subjektiivista oikeutta joukkoliikennepalvelujen saamiseen.
Tässä ollaankin sen arvovalinnan äärellä, joka tässä maassa on tehty autoilun hyväksi. Maankäyttö- ja rakennuslaissa taataan subjektiivinen oikeus autoiluun. Jokaiselle rakennuspaikalle on oltava tie ja pysäköintipaikkoja on oltava riittävästi. Tiedän, että joukkoliikennelakia valmisteltaessa nimenomaan ei haluttu, että samanlainen oikeus syntyy kansalaisille saada joukkoliikennepalveluita. Olkoonkin, että tämän oikeuden riistäminen on jätetty lain perusteluihin, ei kirjoitettu itse lakiin.
En minäkään juristi ole, mutta tiedän, että lakitekstin tulkinnanvaraisuutta ratkotaan ensin perustelutekstin kautta ja sitten tuomioistuinten kannanotoilla. Mutta se, että tämä asia on vain perusteluissa, ei itse laissa, jättää mahdollisuuden sille, että tuomioistuin voi tulkita myös perusteluiden vastaisesti, kun tulkinnalle on tarpeeksi hyvät perusteet. Eli ei tarvita eduskunnan päätöstä.
Tietty tästä yksityiskohdasta vänkääminen on turhaa, koska se liittyy HKL:n hallintomalliin vain KHO:n päätöksen kautta, joka yllätti monet tuohon alaan erikoistuneet juristitkin ja josta johtopäätösten tekeminen näin maallikkona alkaa mennä hyvin hankalaksi.
Minusta kyllä KHO:n ennakkopäätös
KHO:2014:29 ei liity siihen, onko toimivaltaisella viranomaisella velvollisuus järjestää joukkoliikennettä vai ei, vaan siihen, onko HKL:n toiminta elinkeinotoimintaa ja verotuskysmys siten kysymys elinkeinotulon verotuksesta vaiko ei. KHO:n päättämässä asiassahan on kysymys siitä, oliko kunnan tehtävien hoitaminen elinkeinotoimintaa vai ei. Varainsiirtoverohelpotus voidaan lain mukaan myöntää elinkeinotoiminnan siirrolle.
KHO vahvisti HO:n päätöksen, joka puolestaa vahvisti Yritysverotoimiston ennakkoratkaisun siitä, että kunnan toimintojen yhtiöittäminen ei ole elinkeinotoiminnan siirtoa. Ja varainsiirtoverovapautta ei voida myöntää, koska vapautus koske määrättyä erityistapausta elinkeinotoiminnan siirrossa.
Mutta kuten aiemmin jo totesin, keskustelu tästä verokysymyksestä täysin epäolennaista. Erityisesti kun sitä verrataan HKL:n toimintaan, jossa automaattimetron ja länsimetron kanssa on jo tullut moneen kertaan ”yllättäen” maksettavaksi suurempiakin summia kuin 24 M€. Aina niihin on löytynyt rahaa, kun on kerran haluttu. Joten miksi ei tähänkin löytyisi, jos kerran halutaan HKL:n yhtiöittämistä yhtä kovasti kuin metroa. Ja kuten kirjoitin, voihan varainsiirtoveron kanssa sopia, että valtio myöntää Helsingin joukkoliikenteelle samansuuruisen avustuksen.
Olennaista yhtiöittämisessä on, mihin se johtaa raitio- ja metroliikenteen tulevaisuudessa ja onko yhtiöittämisestä mitään hyötyä vai haittaa. Kuten totesin, ei tulevaisuudessakaan tule olemaan sellaisia markkinoita, joissa HKL:llä voisi olla kilpailijaa, joka tarjoaa raitio- ja metrovaunuja yhtä aikaa niiden kuljetuspalveluiden kanssa. On siis turhaa järjestää yhtiötä, joka tarjoaisi HSL:lle raitio- ja metroliikennettä vuokraamalla henkilöitä ja vaunuja kuten bussifirmat nyt vuokraavat henkilöitä ja busseja. Jos tällainen yhtiöjärjestely tehdään, HSL ei voi kilpailuttaa raitio- ja metroliikennettä, kuten se ymmärtääkseni haluaa nykyisen sopimuksen päätyttyä 2024.
Yhtiömuodossa oleva HKL on sen sijaan täysin kontrollin ja valvonnan ulkopuolella. Julkisuuslaki ei yhtiötä koske, vaikka kunta omistaa sen edelleen täysin kuten nykyisen liikelaitoksenkin. Ja kun yhtiöllä on monopoli, myöskään kilpailu markkinoilla ei pakota yhtiötä toimimaan tehokkaasti. Syntyy juuri se tilanne, jota HSL haluaa välttää ja josta HSL nyt kärsii VR-Yhtymän kanssa. Nykytilanne on HSL:n (ja kaupunkilaisten) kannalta paljon parempi, koska HKL:n toiminta on julkista ja luottamusmiesten kontrollissa.
Käytännössä tämä ero näkyy myös verrattaessa VR-Yhtymän ja HKL-Metroliikenteen toimintaa. OY-muotoinen kontrollin ja valvonnan ulkopuolinen junaliikenne on kallista, epäluotettavaa ja tehotonta. Taannoin julkisuuteen päässyt VR-Yhtymän strategiapaperi osoitti, että lähijunaliikenne on mitä on aivan tarkoituksella. Eli monopolia ja valvonnan puuttumista käytetään tietoisesti hyväksi rahantulon maksimoimiseksi. HKL-Metroliikenne on toiminnan laajuudeltaan samansuuruista, mutta selvästi edullisempaa, tehokkaampaa ja luotettavampaa kuin junaliikenne. Vaikka sekin on monopoliasemassa, liikelaitoksena ja julkisessa kontrollissa sen toiminnan tavoite on tuottaa henkilöliikennepalveluita, ei maksimoida rahantuloa. Ja siksi se toimii paremmin.
Antero