HKL:n matkalippujen hinnat laskevat

Riistoa heille, joiden juokseva varallisuus ei riitä matkakortin hankkimiseen, saati sitten kausilippuun.
 
No jos jollakulla ei riitä rahat matkakorttiin, niin eipä sitten muutaman päivän matkustelun jälkeen enää joukkoliikenteeseen ylipäätänsäkään!
 
Riistoa heille, joiden juokseva varallisuus ei riitä matkakortin hankkimiseen, saati sitten kausilippuun.

Mitäs jos jokaiselle kuntalaiselle kustannettaisiin yksi matkakortti ilmaiseksi kunnan varoista. Jos sen hukkaisi, niin maksaisi seuraavan itse. Pehmeä alku joukkoliikenteeseen, voisi maksaa itsensä takaisin? Vankasti julkisin varoin subventoitua toimintaahan joukkoliikenne on, yhteisen hyvän vuoksi, joten ensimmäisen matkakortin osalta tuo matkakortin hankintamaksu on turha psykologinen kynnys ryhtyä julkisten vakinaisemmaksi käyttäjäksi.
 
Kertalippujen hintojen korotus ei ainakaan motivoi pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevia jättämään autoa rautatieasemalle esimerkiksi Tikkurilaan. Olisi kaikkien etu jos mahdollisimman harvat tulisivat täyttämään kaupungin katuja henkilöautoilla. Nyt hinnoittelupolitiikka sorsii niitä kenellä ei ole matkakorttia eli esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi joukkoliikenteessä pitäisi erityisesti palvella porukkaa, joka matkustaa joukkoliikenteellä muutaman kerran vuodessa ja silloinkin usein hidastaa kaikkien muiden matkantekoa ostamalla lipun kuljettajalta?

Se on jo palvelua, että kertalippuja myydään yhä kulkuvälineissä. Kun henkiö haluaa henkilökohtaista palvelua lipunostossa ja hidastaa muiden matkantekoa, siitä joutuu sitten maksamaan lisähintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta ulkopaikkakuntalaisten motivointi joukkoliikenteen käyttöön on toissijaista, tärkeämpää on että seudulla asuva runsas miljoona ihmistä yhä useammin jättäisivät auton (jos sellaisen omistavat) parkkiin. Aika monet muualta tulijat sitä paitsi tulevat Helsinkiin julkisilla, autoilu Helsingissä ei houkuta. VR:n kova hinnoittelu on sitten jo toisen keskustelun aihe.
 
Miksi joukkoliikenteessä pitäisi erityisesti palvella porukkaa, joka matkustaa joukkoliikenteellä muutaman kerran vuodessa ja silloinkin usein hidastaa kaikkien muiden matkantekoa ostamalla lipun kuljettajalta?

Siksi, että nämäkin jättäisivät peltilehmänsä keskustan ulkopuolelle. Sitäpaitsi joukkoliikenteeseen siirtyminen ei välttämättä tapahdu kertarysäyksellä ja näin ollen tämänkaltainen hinnoittelu ei automaattisesti ole sitä parasta politiikkaa, kun satunnaiskäyttäjille yritetään aiheuttaa joukkoliikenneriippuvuutta.
 
Jep jep matkakortti maksaa 9€ siis oikein yhdeksän euroa!!! Kyllä on kallis.

Kyllä matkakortin suurimmat ongelmat ovat huonosti toimiva lukijalaite (leimausnapit toimivat milloin huvittaa, lähes mahdoton käyttää yhdellä kädellä, kortin tilan tarkistaminen hitaanpuoleista) sekä erillisjärjestelmä.

Joka putiikki tahtoo nykyään tarjota jonkinlaista tiliä tai kanta-asiakkuutta. Parasta olisi että liput ostettaisiin suoraan vaikka pankkikortilla, niin asiakkaalla on yksi turha tili vähemmän hallittavanaan. Kun pankki/luottokortti olisi hetivalmis matkakortti, niin se jos mikä lisäisi houkuttelevuutta. Niille, joilla ei maksukorttia ole, voidaan antaa vaikka ilmaiseksi YTV:n oma matkakortti. Myös matkakortin hinta luo henkisen kynnyksen. Oli hinta mikä tahansa, niin jos se ei ole ilmainen, sen saaminen asiakkaan käyttöön vaikeutuu.

Pakko mainita vielä yhteys laskettelubisnekseen - monet hiihtokeskukset ovat samankaltaisesti epäonnistuneet radiosirukorttien käyttöönotossa. Koska nk. etäkortti maksaa - käyttöikäänsä nähden erittäin vähän, mutta tässäkin ero nollan ja ykkösen välillä on oleellisin - monet ostavat vanhan hitaan paperikortin jota pitää kaivella esiin ja tökkiä lukijan reikään. Näin etäkortin etu nollataan, kun jonossa on kuitenkin aina muutamia joilla ei nopeaa etäkorttia ole. Parhaiten homma sujuu niissä keskuksissa joissa tarjotaan ainoana vaihtoehtona etäkorttia.
 
tuli vain mieleeni helsingin hinnat lukiessani New York Timesin artikkelia New Jerseyn asuntojen hinnoista...

Tuolta Bloomfied:istä kuukausilippu $135 28-36 minsan matkaan plus autopaikka aseman vierestä $100-200 kuudeksi kuukaudeksi...

Bussilla sama maksaa $205 / 40 matkaa eli kuukaudeksi arkipäiviksi riittää... bussilla matka 25 minuuttia...

olkaamme siis onnellisia omista halvoista hinnoista ainakin Helsingin sisällä...
 
Takaisin
Ylös