HLJ kehittämissuunnitelmaan lausuu nyt vuorostaan Helsingin Kaupunginhallitus, http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P__t_ksenteko+ja+hallinto/P__t_ksenteko/Kaupunginhallitus
Lausuntoluonnos löytyy http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kvstoA/01loppu11.html#RI001
Kannattaa lukea, ihan jo viihdearvon vuoksi, koko HLJ on sen luokan farssi ettei siihen oikein pysty suhtautumaan vakavasti.
Muutamia poimintoja
Lipputuloja voisi tietenkin hakea poikittaisliikenteestä, kun joukkoliikenneosuudet siinä on niin naurettavat niin ei niitä nyt olisi niin vaikea nostaa. Luontevasti kaikki poikittaishankeet Raide-Jokerista Tiederatikkaan puhumattakaan vaikka Kolmosjokerista tai Pokerista, on unohdettu tyystin. Kehäteiden korjaaminen sen sijaan on kärkihankkeita.
Sokerina pohjalla, Talouskeskus näyttää omassa lausunnossan mallia karsinnalle (löytyy Päätöshistoriasta):
Jotta voimme rakentaa 700 miljoonan euron metron, meidän tulee lykätä 230M€ pikaratikkaa, joka itseasiassa pidempänä vaihtoehtona 350M€ kokonaiskustannuksella korvaisi sen koko metron jotenkin toimivalla raideliikenteellä.
No toisaalta Taske vaan lukee listaa, tosin se miten he aikovat kuroa umpeen puolentoista miljardin aukon säästämällä 230 miljoonaa jää mysteeriksi, mutta ehkä heillä on siihen joku kirjanpitotekninen ratkaisu. Lista alla muistin virkistykseksi:
1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (yhteensä
noin 40 M€/v)
2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt, 50 M€
3. Kehä I pullonkaulojen poistaminen, 150 M€ (oikeesti alkaen tuplat tuon)
4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
• Länsiväylällä ja katuverkossa, 40 M€
• Ruskeasannan asema, 40 M€
5. Kehä III parantaminen (E18), 2.vaihe, 250 M€
6. Pasila-Riihimäki -rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe, 160 M€
7. Kaupunkirata Leppävaara-Espoo, 190 M€
8. Klaukkalan ohikulkutie, 45 M€
9. Hyrylän itäinen ohikulkutie, 40 M€
10. Pisara-rata, 500 M€
11. Metro Matinkylä-Kivenlahti, 400 M€
12. Metro Mellunmäki-Majvik, 700 M€
13. Raide-Jokeri, 230 M€
Ehdotan HLJ-prosessin jatkotoimenpiteeksi HLJ-prosessin lopettamista, käytännön tulokset vaan ei ole edes parempi kuin ei mitään kun tämä megalomaaninen puuhastelu haittaa ihan järkevää kehitystä.
Lausuntoluonnos löytyy http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kvstoA/01loppu11.html#RI001
Kannattaa lukea, ihan jo viihdearvon vuoksi, koko HLJ on sen luokan farssi ettei siihen oikein pysty suhtautumaan vakavasti.
Muutamia poimintoja
Tämäkin oli nähtävissä jo kolme vuotta sitten. Seuraavaksi odotellaankin sitten bussien tarjouskilpailujen hintatasoa... Mutta tästä seuraa:Lausuntoluonnos sanoi:Liikennejärjestelmäluonnoksen infrastruktuurin kehittämisohjelma edellyttää vuosittain noin 370 miljoonan euron rahoitustasoa vuosina 2011–2020. Rahoitustaso on hyvin tavoitteellinen, sillä vuosina 2000–2010 käytettiin keskimäärin 185 miljoonaa euroa vastaaviin hankkeisiin. On huomattava, että menossa olevat Kehäradan ja Länsimetron rakentaminen vievät jo 250 miljoonaa euroa vuodessa aikavälillä 2010–2014.
Tämä olisi kieltämättä radikaali muutos seudun liikennesuunnittelussa, hankkeita valittaisiin toteutettavaksi joidenkin kriteerien mukaan. Tavoitteiksi HLJ:ssä on muuten asetettu kustannustehokkuuden parantaminen. Kyllä, nyt saa nauraa.Lausuntoluonnos sanoi:Sekä valtion että kuntien talouden näköpiirissä oleva kiristyminen edellyttää ohjelman voimakasta sopeuttamista. Tämä merkitsee sitä, että kaudelle 2010–2020 ajateltujen hankkeiden toteutuminen tulee osin siirtymään seuraavalle kaudelle eli vuosille 2021–2035, ellei valtio investoi pääkaupunkiseudulle enemmän, kuten pitäisi tehdä liikennemäärien suuruuden ja seudun valtakunnallisen merkittävyyden vuoksi. Vastaavasti 2. kaudelta (2021–2035) siirtyy hankkeita vasta vuoden 2035 jälkeen toteutettaviksi. Suunnitelmassa ei ole esitetty, miten ja millä kriteereillä edellä kuvattu väistämätön sopeutus tullaan tekemään.
Lipputuloja voisi tietenkin hakea poikittaisliikenteestä, kun joukkoliikenneosuudet siinä on niin naurettavat niin ei niitä nyt olisi niin vaikea nostaa. Luontevasti kaikki poikittaishankeet Raide-Jokerista Tiederatikkaan puhumattakaan vaikka Kolmosjokerista tai Pokerista, on unohdettu tyystin. Kehäteiden korjaaminen sen sijaan on kärkihankkeita.
Sokerina pohjalla, Talouskeskus näyttää omassa lausunnossan mallia karsinnalle (löytyy Päätöshistoriasta):
Puretaan vähän, ja ihan vaan että naurattaa eikä itketä muistutetaan että äänessä on nyt kaupungin taloushallinto:Taske sanoi:Raideliikenneinvestointien tehokkaan hyödyntämisen kannalta olisi perusteltua, että Östersundomin metron rakentaminen voisi alkaa heti länsimetron valmistumisen jälkeen vuonna 2016. Tämä edellyt-tää suunnittelun aloittamista jo seuraavan taloussuunnitelmakauden aikana. Aikataulua puoltaa myös valtioneuvoston 28.6.2007 päätös Vantaasta ja Sipoosta Helsinkiin liitettävistä alueista.
Päätöksen perusteluina todetaan, että ….”seudun elinkeinojen toi-mintamahdollisuuksien sekä kuntien toimintakyvyn ja toiminnan ta-loudellisuuden turvaamiseen liittyvä yleinen etu vaatii Helsingin, pääkaupunkiseudun ja koko Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen ja toimintaedellytysten kehittämistä.” Tavoitteisiin pääsemiseksi Ös-tersundomin metron aiempi aikataulu on myös seudullisesti perustel-tua. Sen sijaan Raide –Jokerin aloittaminen ensimmäisellä ohjelma-kaudella ei liene mahdollista nykyisillä rahoitustavoilla.
Jotta voimme rakentaa 700 miljoonan euron metron, meidän tulee lykätä 230M€ pikaratikkaa, joka itseasiassa pidempänä vaihtoehtona 350M€ kokonaiskustannuksella korvaisi sen koko metron jotenkin toimivalla raideliikenteellä.
No toisaalta Taske vaan lukee listaa, tosin se miten he aikovat kuroa umpeen puolentoista miljardin aukon säästämällä 230 miljoonaa jää mysteeriksi, mutta ehkä heillä on siihen joku kirjanpitotekninen ratkaisu. Lista alla muistin virkistykseksi:
1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (yhteensä
noin 40 M€/v)
2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt, 50 M€
3. Kehä I pullonkaulojen poistaminen, 150 M€ (oikeesti alkaen tuplat tuon)
4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
• Länsiväylällä ja katuverkossa, 40 M€
• Ruskeasannan asema, 40 M€
5. Kehä III parantaminen (E18), 2.vaihe, 250 M€
6. Pasila-Riihimäki -rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe, 160 M€
7. Kaupunkirata Leppävaara-Espoo, 190 M€
8. Klaukkalan ohikulkutie, 45 M€
9. Hyrylän itäinen ohikulkutie, 40 M€
10. Pisara-rata, 500 M€
11. Metro Matinkylä-Kivenlahti, 400 M€
12. Metro Mellunmäki-Majvik, 700 M€
13. Raide-Jokeri, 230 M€
Ehdotan HLJ-prosessin jatkotoimenpiteeksi HLJ-prosessin lopettamista, käytännön tulokset vaan ei ole edes parempi kuin ei mitään kun tämä megalomaaninen puuhastelu haittaa ihan järkevää kehitystä.