HS: metrolaajennusten järjestyksestä riitaa

Tuo em. "teoriani" olikin ihan puhtaasti mielikuvitukseni tuotetta, eikä niinkään tekemistä todellisuuden kanssa.

Metro Helsingissä, sekä sen laajeneminen Espooseen, on todellisuutta, vääjäämättä. Muut vaihtoehtoiset suunnitelmat eivät ole läheskään niin realistisia, ainakaan tällä hetkellä. Mutta toivotaan, että esimerkiksi Laajasalon raideratkaisusta tai Raide-Jokerista tulisi ennakkotapaus, miten "metro" voidaan rakentaa ja hoitaa kevyemmin. Jos vaikkapa juuri Raide-Jokerin kalusto olisi väriltään ja muulta imagoltaan metron kaltainen (vaikka siis ajetaan matalalattiasella raitiovaunulla) tavalliset matkustajat luultavasti pitäisivät sitä modernina metrona. Eivät he niin erota erilaisia järjestemiä keskenään ja mielikuvat ratkaisevat paljon. Sama toki koskee metroa ja kaupunkijunaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos länsimetro jostain syystä joutuisi vastatuleen, kuvittelisin että tingitään lyhentämällä 1. vaihetta niin että Tapiolan- Matinkylään osuus rakennetaan joskus myöhemmin. Tapiolan/Otaniemen seutu on se joka kipeimmin tarvitsee metroa, ja siitä ollaan aika laajalti yhtä mieltä. Syyt metron rakentamisen mahdolliseen keskeyttämiseen täytyy olla todella perusteltavaa laatua.

Silloin kun länsimetro aloittaa liikennöintinsä, suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan aiotaan lopettaa. Jos metroa ylipäätään aletaan rakentaa mielestäni se tulisi saada heti vähintään Matinkylään saakka ja rakentamista aloittaessa pitää myös olla varmuus siitä, että sitä oikeasti tullaan jatkamaan Kivenlahteen saakka. Matinkyläänkin jäävä metro aiheuttaa aivan liian monen matkan muuttumisen vaihdolliseksi. Jos länsimetroa ei aiota jatkaa Kivenlahteen saakka, kannattaa se jättää kokonaan rakentamatta. Kyllä nykyisellä bussijärjestelmällä pärjää vielä hyvin. Kun Kampin terminaalin ohi saadaan vielä ratikkakiskot, Helsingin päässä tilanne paranee ainakin jonkin verran. Minä itse toivon mahdollisimman hyvin toimivaa ja mahdollisimman tiheätä ratikkaliikennettä Hämeentieltä Kampin terminaalin luo.

Tietenkin vaihto junaan jää vielä ongelmalliseksi ja täytyy myöntää, ettei kaikkialla Etelä-Espoossa tilanne ole aivan yhtä hyvä bussiyhteyksien suhteen. Olarissa tilanne on hyvä Kuunkadun läheisyydessä asuville, kun tällöin keskustaan pääsee busseilla 121 ja 122, joiden aikataulut käyvät hienosti yhteen. Sunnuntaisin 121 kulkee vain 40 minuutin välein, mikä on jo oikeastaan ikävän harva vuoroväli varsinkin kun osasta Olarin kerrostaloaluetta tämä on ainoa Helsingin keskustaan menevä linja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Saas nähdä millainen soppa tuosta syntyy ja miten se vielä vaikuttaa koko länsimetron toteutumiseen. Käykö sittenkin niin, että metro laajeneekin seuraavaksi itään, jos Espoo ja Helsinki innostuvat riitelemään tuosta niin, että Espoo päättää kieltäytyä koko metron tekemisestä ylipäätään?

Liiallista spekulointia. En usko Espoon valtuustolla olevan poliittista kanttia perua koko metrohanketta. Naurattaa koko ajatus.

On totta että Espoon metron loppuosa on sanottu rakennettavan välittömästi kunhan metro Matinkylään valmistuu. Jos rakentamista jatkettaisiin välittömästi, olisi loppupätkä laskettu kustannuksiin ja valtionavustuksiin.

Luultavasti Espoon metroa jatketaan kuitenkin välittömästi, 2-3 vuotta Ruoholahti - Matinkylä radan valmistuttua. Siinä välissä voidaan rakentaa Mellunmäen metron jatke. Ellei sitten projektit saa samanaikaista valtionavustusta. Mikä ehkä tuntuukin olevan Espoon ja Helsingin tavoite.
 
Takaisin
Ylös