HS: Neljännes Helsingin seudun busseista joudutaan ehkä korjaamaan

Eikös se Ikarus kulje nykyään Irisbusin nimellä? Ovatko samaa laatua kuin aiemmat?
Irisbus taitoi ostaa tehtaan joitakin vuosia sitten. Ainoat tuon tehtaan tuotteet, jotka on Irisbus nimen alla ovat midikokoiset Midys/Midway, joita ei Suomeen edes tuoda.
 
Tämmöinen "lahoava ikarus" -nähtävyys on mm. Concordia Bus #156, jossa lattia repeilee jo siihen malliin, että kosteutta on päässyt oikein roppakaupalla rakenteisiin. Keskioven vieressä ammottaa syvähkö monttu, josta pilkottaa siivu lahoavaa vaneria. Lattiakin oli niin pehmeä, joten oli suorastaan ihme, ettei matkustajien kengän pohjat jättäneet siihen jälkiä.:)
 
Myös Lahden autokorin Scaloissa on esiintynyt tätä ongelmaa.. Muutama Scala joutuu käymään lahdessa huonon laadun takia..
 
Sinällään ei todellakaan ole ihme, että nuo Ikarukset jputuvat huoltoon, täälläkin on jo useampi muistuttanut niitten halvasta hankintahinnasta ja hyvin nopeasta hankinta-aikataulusta, jotainhan nekin kielivät.Mutta... Ikarus ei varmaankaan ole ainut koritehdas jonka tuotteista kyseisiä ongelmia löytyy, kuten jo on kerrottukin. Ikaruksissa tosin on kilinöitä, kolinoita, värinöitä, vinkunaa, kolketta ja ties mitä ääniä yllin kyllin. Samoin ovitiivisteet ovat monasti mitä sattuu. Mutta näin on yllättävän monessa muussakin korimallissa, ainakin h52:lla käytetään aivan rähjääntyneitä Säfflejä. Ikarukset ovat joutuneet silmätikuiksi niitten suuren määrän ja Itä-Eurooppaennakkoluulojen takia, sanoisin. Ja ihmettelen yhä kuinka Unkarissa on Budapestissakin käytössä yli 15v vanhoja 400 ja jopa 200 sarjan autoja, eikä niissä toden totta ole sellaista rytkytystä matkustaa kuin meikäläisissä! Ja yhä ihmettelen, kuka oikein keksi aikoinaan ostattaa tänne tuota e94 sarjaa, kun Unkarissa se on lähiliikenneversio, ei todellaakaan keskustalinjoille tarkoitettu. Ja mitä tulee huoltoon ja ylläpitoon, niin kyllä osa vioista täytyy olla huonon huollon tulosta. Autoissa on ylipäänsä nykyään nii nuhjuista ja likaista, ettei se ainakaan rohkaise ajattelemaan teknisen huollon olevan sen paremmalla tasolla.
 
Tämän päivän UL100:ssa oli juttu siitä, että bussissa oli kasvanut sieniä.
Ei nyt ole skanneria käyttää ja UL100:n sivuilla ei ilmeisesti ole näköislehteä, joten taidanpa kirjoitella tähän sen keskustelun:

Jukka Hiiro / Uutislehti 100 sanoi:
Satasen lukija lähetti toimitukseen kännykkäkuvan, jossa sienirypäs kasvaa bussin sisällä.
Kuinka tavallista tämä on, Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon dosentti Harri Harmaja?
- On tämä kyllä erikoista. En muista, että auton sisällä kasvavaan makrosieneen, eli tällaiseen vähän isompaan sieneen, olisin koskaan törmännyt.
Mikä sieni mahtaa olla kyseessä?
- Osterivinokas se on. Se on suhteellisen harvinainen, erittäin herkullinen ja jopa viljelty ruokasieni, jota esiintyy luonnonvaraisena myös Etelä-Suomessa. Varsinaisesti se on puun lahottajasieni, mutta sitä viljellän myös olkikasoissa.
Miten se on päätynyt linja-autoon?
- Siellä täytyy olla alla puurakenne, josta se kasvaa. Ehkä auto on seissyt ulkona kosteassa pitkään, jolloin rakenteet ovat alkaneet lahoamaan
Miten sienestä pääsee eroon?
- Ei mitenkään. Pinnalta sen voi tietenkin poistaa, mutta organismi jää rakenteeseen sisään, ellei lahonneita osia sitten vaihdeta tai autoa romuteta.
Onko sienestä haittaa matkustajille?
- Ei. Se ei ole myrkyllinen eikä siitä irtoa myöskään mitään allergiaa aiheuttavia itiöitä.

Tässä vielä uutisen yhteydessä ollut kuva

Joku varmaan osaa tunnistaa, onko tuossa kuvassa kyse ikäritsasta vai jostain muusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ikaruksesta kuva ei ainakaan ole, vaikka kattokanavissa löytyy kosteuden myötä syntynyttä hometta useissa yksilöissä
Koska kuvassa näkyy ruskea harjasmatto jota käytetään asunnoissa kynnysmattona niin kyseessä on jokin muu kuin paikallisliikenteen bussi koska kyseista mattoa ei käytetä paikallisliikenne busseissa. Tuo kuva voisi olla vaikka jostain myllymäen autosta joka on seisonut pihan perukoilla
 
Ikaruksesta kuva ei ainakaan ole, vaikka kattokanavissa löytyy kosteuden myötä syntynyttä hometta useissa yksilöissä
Koska kuvassa näkyy ruskea harjasmatto jota käytetään asunnoissa kynnysmattona niin kyseessä on jokin muu kuin paikallisliikenteen bussi koska kyseista mattoa ei käytetä paikallisliikenne busseissa. Tuo kuva voisi olla vaikka jostain myllymäen autosta joka on seisonut pihan perukoilla
Näyttäisi lattiamaton ja reunalistan perusteella tuoreehkolta Lahden Autokorin tuotteelta, elikkäs Lahti Eagle/Falcon/Flyer, joku semmoinen. Lahden koreissahan tuppaa olemaan kosteusongelmia. Ei Myllymäellä niin uusia autoja ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin vaan kun tuo lämmityspatterin kuparinen putki on noin hapettunut, että kyseessä on jokin vanhempi auto. Voihan toki putki hapettua uudemmastakin bussista:icon_frown:
 
Ajattelin vaan kun tuo lämmityspatterin kuparinen putki on noin hapettunut, että kyseessä on jokin vanhempi auto. Voihan toki putki hapettua uudemmastakin bussista:icon_frown:
Vartti-lehti tupsahti äsken postiluukusta ja siinä oli sama kuva. Kuvatekstin mukaan Pohjolan Liikenteen bussi linjalla Helsinki-Nikkilä-Pornainen. Lienee entinen A.E.Koskisen Lahti Falcon. Ei ne vielä kovin vanhoja ole...
 
Tänään kuulin HelBin bussissa aika hauskan jutun. Ovi rämppäsi joka toisen pysäkin kohdalla auki ja kiinni ja matkustajat meinasivat saada naamalleen. Joku matkustajista naurahti asialle, ja kuljettajan kommentti oli "no pomo sanoi, että jos se kulkee eteenpäin, niin kaikki ok". Kaikki ok, vaikka matkustajat jäävät väliin? Olen itsekin lukemattomia kertoja jäänyt varsinkin entisen STA:n Ikaruksissa ovien väliin ja mielestäni kaikki ei ole silloin todellakaan ok kun ovi läsähtää yhtäkkiä kiinni ja jää sinne väliin!
 
Ei sattunut olemaan auto 419? ;)

Joo, taisi olla juuri se! Ja linjana oli juuri se sama, josta jo aiemmin kirjoititkin huhtikuussa. Aika ihme, että takuuhuoltoon ei olla saatu tuota bussia, jos vika on ollut siinä jo pari vuotta. No, ehkä joku päivä kun joku mummo kaatuu ja halkaisee päänsä oven kampittaessa hänet, asiasta nousee kohu ja edes tuo bussi saataisiin kuntoon...
 
419 on tuttu tapaus, eli sitä oviviiksiä on pidettävä kauan aikaa pohjassa, muuten takaovi lyö silmille:icon_frown:
TÄMÄ ON PIENTÄ, kun niitä esiintyy jo uusissa 700 sarjan scaloissa. Esimerkkinä 713 josta tein vikalapun jo keväällä. Tuossa autossa temppuili etuovet niin, että takimmainen lehti etuovista jäi aina auki kun ovet sulki
Olisikos ollut auto 614 jossa oli samoja ongelmia kuin 419 autossa. Siinä keski ja takaovet myös löivät ´silmille`. Kyseiseen autoon löytyi sitten lopulta resepti itseltäni ja silmille lyönnit loppuivat:)
Kerran ajaessani linjaa h74n lauantai aamuna, tuli linjan ainoa matkustaja kyytiin jostain pihlajamäestä. Taisi olla vähän humalassa tai krapuloissaan. Kun se sitten jäi pois sörnäisissä, niin takaovi tekikin saman tempun kuin 419. Tulipahan ainakin
kunnolla herättyä:D
 
419 on tuttu tapaus, eli sitä oviviiksiä on pidettävä kauan aikaa pohjassa, muuten takaovi lyö silmille

Tässä mainitsemassani autossa ongelma oli etuovissa. Ne ovatkin kiusallisempia, koska etuovet ovat monissa busseissa nopeasti aukeavaa ja sulkeutuvaa tyyppiä, kun takaovet taas liikkuvat hitaammin. Eli jos etuovi päättää yhtäkkiä mennä kiinni, niin eihän siitä karkuun ehdi. Jos ovi sulkeutuu hitaammin, on ainakin aikaa suojautua. Siitä lähin kun jäin pari kertaa oven väliin, olen antanut oven olla hetken auki, ennen kuin nousen bussiin tai jään sieltä pois. Hidastaa matkantekoa, mutta vähentää riskiä joutua teilatuksi.
 
Takaisin
Ylös