HSL on julkaissut blogissa ensimmäisen uuden linjaston rakennemallin josta näkee että esimerkiksi kaikki P-Espoon nykyiset suorat linjat muuttuisivat liityntälinjoiksi. Suunnitelmaa on jo kommentoitu runsaasti ja täydelliseen liityntään siirtyminen on saanut täystyrmäyksen. Etenkin linjat 345 ja 436 halutaan säilyttää nykyisellään.
Miten vaihtaminen runkolinjalle 300 saataisiin edes järjestymään riittävän vaivattomasti? Linjoilla ei ole lainkaan yhteisiä pysäkkejä ja käytännössä ainoa vaihtokohta olisi Vihdintien ja Rajatorpantien risteys jossa kävelymatkat pysäkiltä toiselle ovat aika pitkiä. Vaikea nähdä miten tuon saisi toimimaan.
Ehkäpä HSL tekee jonkinlaisen kompromissin ja säilyttää esimerkiksi 345:n suorana yhteytenä keskustaan ja linjasta 436 tulee liityntälinja jolta voisi vaihtaa 345:lle Vihdintiellä samalta pysäkiltä. Tällöin 436:n reitti pitäisi siirtää kulkemaan Vihdintietä Myyrmäkeen. Nykyinen reitti Martinkyläntietä Vantaankosken suuntaan ei mahdollista sujuvaa vaihtoa samalta pysäkiltä linjojen 345/436 välillä.
Mahtaisiko ruuhka-aikoina 345:n busseissa edes riittää tila jos vaihtajia olisi paljon? Olisi täysin älytöntä jos ensin saa istua alkumatkan linjalla 436 ja sitten pitkä jatkomatka 345:lla pitäisi tehdä seisten!
Miten vaihtaminen runkolinjalle 300 saataisiin edes järjestymään riittävän vaivattomasti? Linjoilla ei ole lainkaan yhteisiä pysäkkejä ja käytännössä ainoa vaihtokohta olisi Vihdintien ja Rajatorpantien risteys jossa kävelymatkat pysäkiltä toiselle ovat aika pitkiä. Vaikea nähdä miten tuon saisi toimimaan.
Ehkäpä HSL tekee jonkinlaisen kompromissin ja säilyttää esimerkiksi 345:n suorana yhteytenä keskustaan ja linjasta 436 tulee liityntälinja jolta voisi vaihtaa 345:lle Vihdintiellä samalta pysäkiltä. Tällöin 436:n reitti pitäisi siirtää kulkemaan Vihdintietä Myyrmäkeen. Nykyinen reitti Martinkyläntietä Vantaankosken suuntaan ei mahdollista sujuvaa vaihtoa samalta pysäkiltä linjojen 345/436 välillä.
Mahtaisiko ruuhka-aikoina 345:n busseissa edes riittää tila jos vaihtajia olisi paljon? Olisi täysin älytöntä jos ensin saa istua alkumatkan linjalla 436 ja sitten pitkä jatkomatka 345:lla pitäisi tehdä seisten!