HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

Mikä on HSL-alueen paras bussimalli?

  • Carrus City M

    Äänet: 5 6.9%
  • Carrus City U

    Äänet: 3 4.2%
  • Carrus City L

    Äänet: 10 13.9%
  • Mercedes-Benz O405N2

    Äänet: 1 1.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 8 11.1%
  • Ikarus E94

    Äänet: 0 0.0%
  • Ikarus E94F

    Äänet: 0 0.0%
  • Scala

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo City L

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8500LE maakaasu

    Äänet: 0 0.0%
  • Volvo Säffle 8500LE

    Äänet: 3 4.2%
  • Volvo 8700LE

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo 8700

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8900LE

    Äänet: 7 9.7%
  • Volvo 7000

    Äänet: 0 0.0%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 2 2.8%
  • Golden Dragon

    Äänet: 1 1.4%
  • Säffle 2000

    Äänet: 0 0.0%
  • MAN Lion's City

    Äänet: 8 11.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    72
Veolialle niitä ei ainakaan enää tule lähivuosina. Tietysti hamassa tulevaisuudessa voi tulla:D
 
Tarkoitin nimenomaan Suomen Veolia-Transportia. En tosin usko, että muillekaan HSL-alueen liikennöitsijöille tulee lähivuosina.
Eikös tässä lähipäivinä pitäisi tulla ne 3 kappaletta Ivecoita Pohjolan Liikenteelle?
 
Eikös tässä lähipäivinä pitäisi tulla ne 3 kappaletta Ivecoita Pohjolan Liikenteelle?

Nyt tarkoitetaan ymmärtääkseni uusiin sopimuksiin, eli periaatteessa Pohjolan ja Korsisaaren Crossway LE:t olisivat siis viimeisiä joksikin aikaa.
 
Nyt tarkoitetaan ymmärtääkseni uusiin sopimuksiin, eli periaatteessa Pohjolan ja Korsisaaren Crossway LE:t olisivat siis viimeisiä joksikin aikaa.
Kukaan ei mielestäni puhunut mistään sopimuksista mutta minne nuo Korsisaaren Crossway LE:t ovat menossa?
 
Nyt tarkoitetaan ymmärtääkseni uusiin sopimuksiin, eli periaatteessa Pohjolan ja Korsisaaren Crossway LE:t olisivat siis viimeisiä joksikin aikaa.

Tätä nimenomaan tarkoitin. Aikansa kutakin bussifriikki. Taustalla on mm. se, että Iveco ei ainakaan Suomeen tuonut telejä ja kaksiakselisissa VDL on noussut esiin halvemman hinnan takia. Nobinakin otti nyt kaksiakselisia VDL:n lisäksi Volvolta ja Helb luottaa Scalaan.
 
Kukaan ei mielestäni puhunut mistään sopimuksista mutta minne nuo Korsisaaren Crossway LE:t ovat menossa?

Tottakai tässä nyt tarkoitettiin että nuo Crosswayt mitkä piti nyt elokuuksi tulla niin tulee, mutta sen jälkeen ei.

Yksi niistä menee Keravalle linjan 5 uuteen sopimukseen korvaten siellä nyt olevan auton 51.

Kuten Joonas sanoi Keravan sisäiselle linjalle 5, ja ainoastaan yksi niitä on muistaakseni tulossakin.
 
Tarina on tuttu, juuri kun bussi alkaa olemaan kuin hiottu timantti sen valmistus päättyy syystä tai toisesta. Tai sitten liikennöitsijät luulevat löytävänsä jotain parempaa, joksi ne ei aina aluksi välttämättä osoittaudu:D
 
Äänestin Lahti 402. Mun kokemukset niistä on kuljettajana HklB:llä ja HelBillä, matkustajana toki muidenkin firmojen autoista eri vuosilta. Peilit on hyvin sijoitettu (sisäpeilejä on reilusti!); sekä Scanialla että Volvolla perinteinen ohjaamojärjestely, missä on kunnollisen kokoiset kytkimet ja napit sekä tilaa tavaroille (jopa selkärepulle). Nykymittapuussa hieman vanhemman tekniikan ovikäyttö mutta kun ne on säädetty kunnolla niin pysäkkitoiminnot sujuvat ripeästi ovijarrusta huolimatta. Lämmitys ja tuuletus on tehokas sekä kuljettajalle (myös etusivuikkunan molemmat ruudut avattavia) että matkustajalle. Scanian alustalla saa auton kunnolla niiaamaan lähes kadun tasoon saakka eli todellinen LowEntry. Pitkäikäisen korimallin viimeiset vuosimallit kymmenkunta vuotta ajettuna edelleen toimivia, toki muistaen edelleen oikeanlaisen huollon tarpeen. Moniko sen jälkeen tullut LowEntry-kori oikeasti kestää sen 15 vuotta?

Matkustajan näkökulmasta tilava käytävä (korin leveys maksimi 2,6 metriä) ja pystytankoja on reilusti (on mistä ottaa kiinni), tilaajasta riippuen voi olla jopa tosi mukavat pehmeät penkit. Ikkunoista näkee hyvin ulos (myös taakse, pienenä puutteena kuitenkin joissakin yksilöissä varsin ylös nostettu takarivi). Juurikaan en ole tavannut jäähdytysilmastoituja yksilöitä mutta kanavapuhalluksessa on ihan hyvin tehoa myös.

Mutta mutta, ei niin hyvää ettei jotain moitittavaakin. Scanian täysmatalalle alustalle asennettu kori (esim. HelB 9 ja 10) on tosi herkkä kolistelemaan etunurkkia johtuen alustan kiikkeryydestä, siinä olisi pitänyt muuttaa mitoituksia.
 
Takaisin
Ylös