HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2024

Ilta-Sanomien mukaan sen piti olla vasta Itäkeskuksessa :D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010102815.html

(Eli siis tänään aamupäivällä ajeli taksi pitkin kiskoja linjan itäpäässä, kunnes jäi jumiin.)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010103062.html

Hesari kertoo tapauksesta jotain, mitä en ennen ole nähnyt: "Poliisi tutkii tapausta alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja liikenteen häirintänä. Poliisin johtokeskuksen mukaan rangaistuksena tällaisesta on todennäköisesti sakkotuomio." Jos näitä tosiaan ruvetaan sakottamaan, jokohan sillä alkaisi olla vaikutusta liikennekäyttäytymiseen? Jos vaikkapa moskeijassa taksikuski kertoo wolttikuskille, että tuli satasten sakko kiskoille ajosta, niin sana voisi levitä sen verran, että kiskoja ruvettaisiin varomaan.

Hieno asenne. Noissa duuneissa painetaan hirveällä kiireellä joka sekunnilla on merkitystä -meiningillä, niin putkinäköhän siitä tulee ja sen myötä ajovirheitä. Semmoiseksi ovat maailman tehneet tässä alustataloudessa, jossa ei ole mitään suhdetta tai keskinäistä luottamusta kuskin ja työnantajan välillä, että pomo tietäisi miten kauan johonkin pitäisi kestää, vaan siellä vain robotti laskee keskimääräisiä ajoaikoja ja jättää hitaammilta keikat saamatta.
 
Helsinki 13.1.2024

Tuollainen Römpelö-tyypin harjavaunu (2120?) oli puhdistamassa Kaivokadun raitiokiskoja lumesta iltapäivällä (n. klo 14). Vielä vanha jaksaa.
 
Helsinki 13.1.2024

Tuollainen Römpelö-tyypin harjavaunu (2120?) oli puhdistamassa Kaivokadun raitiokiskoja lumesta iltapäivällä (n. klo 14). Vielä vanha jaksaa.

Taitaa olla aika poikkeuksellista, että vanhat harjavaunut liikkuvat muutoin kuin yöllä. Harvinainen havainto siis.
 
Helsinki 13.1.2024

Tuollainen Römpelö-tyypin harjavaunu (2120?) oli puhdistamassa Kaivokadun raitiokiskoja lumesta iltapäivällä (n. klo 14). Vielä vanha jaksaa.

Taitaa olla aika poikkeuksellista, että vanhat harjavaunut liikkuvat muutoin kuin yöllä. Harvinainen havainto siis.

Vastaava havainto joskus neljän jälkeen iltapäivällä, silloin matkalla Jätkäsaareen Jätkäsaarenlaiturille. Numeroa ei ole kertoa itselläkään. Ilahdutti kyllä nähdä tuo ajossa. Muutaman vuoden sisällä olen nähnyt Kurvissa myös valoisaan aikaan.
 
15.1.
Ykkösellä MLNRV2 #88 vuorossa 204, 102, 89, 79, 112, 87, Artic 431, 449, 407, 456 ja MLNRV1 #122.
 
Taitaa olla aika poikkeuksellista, että vanhat harjavaunut liikkuvat muutoin kuin yöllä. Harvinainen havainto siis.

Itse asiassa myös su 7.1. n. 14:30 aikoihin bongasin vanhan harjavaunun Pasilassa Ratapihantiellä kääntymässä Pasilansillalle. Numero ei valitettavasti jäänyt mieleen. Jos kerran näitä on aiemmin käytetty vain öisin, niin mahtaako toisen banaanin siirto PR15 reitille olla lisännyt vanhojen harjojen tarvetta kantakaupungin rataverkolla... tai sitten nyt on vaan erityisen paljon harjattavaa.
 
Torstaina 18.1.2024 raitioliikenne (ei PR15) kulkee poikkeusaikatauluin sään vuoksi. KLOY julkaisi tiedotteen keskiviikkona. Suurin osa linjoista kulkee 15 min vuorovälein, linjat 2 ja 3 kuitenkin vain 20 minuutin vuorotiheydellä. Linjaa 5 ei liikennöidä lainkaan. Linjat 1 ja 8 ajetaan pyhäpäivistä tuttuina linjoina 1T ja 8T. PR15:tä ajetaan normaalein arkiaikatauluin.
 
22.1.
MLNRV2 #88 kympillä vuorossa 192. MLNRV1 #114 opetusajossa Töölöntullilla klo 9:41 menossa Kuusitielle päin ja MLNRV2 #109 Kansaneläkelaitoksella klo 9:44 menossa kohti Töölöntullia.
Väärinpysäköity auto esti vaunujen lähdön Korppaanmäen silmukasta reiluksi puoleksi tunniksi. Jumissa olivat Articit 448 ja 429, Banaani ja MLNRV2 #88. Kaksi niiden jälkeen tulevaa lähtöä kääntyivät Kuusitien silmukassa, koska tilanteen päättymisajasta ei ollut varmuutta. Klo 9:34 raivausauto siirsi auton pois tieltä.
 
22.1.
MLNRV2 #88 kympillä vuorossa 192. MLNRV1 #114 opetusajossa Töölöntullilla klo 9:41 menossa Kuusitielle päin ja MLNRV2 #109 Kansaneläkelaitoksella klo 9:44 menossa kohti Töölöntullia.
Väärinpysäköity auto esti vaunujen lähdön Korppaanmäen silmukasta reiluksi puoleksi tunniksi. Jumissa olivat Articit 448 ja 429, Banaani ja MLNRV2 #88. Kaksi niiden jälkeen tulevaa lähtöä kääntyivät Kuusitien silmukassa, koska tilanteen päättymisajasta ei ollut varmuutta. Klo 9:34 raivausauto siirsi auton pois tieltä.

Oliko SF50-tyyppinen vaunu numeroltaan 2012?
 
En nähnyt numeroa, mutta jos Raide-Jokerilla oleva on 2010, niin tuo sitten.
 
MLNRV2 #84 linjalla 4 vuorossa 943. Kympillä MLNRV2 #76 vuorossa 195 ja 109 vuorossa 194. Opetusajossa MLNRV1 #119 Apollonkadun pysäkillä klo 10:22 menossa kohti Oopperaa, MLNRV1 #115 ja MLNRV2 #111 Reijolankadulla klo 10:38 menossa Töölöntullin suuntaan, 83 Töölöntullilla klo 10:40 menossa Töölön hallille päin ja 87 Töölön hallilla klo 11:17 menossa kohti Kansaneläkelaitosta.
 
Takaisin
Ylös