HSL haluaa lyhyempiä busseja keskustalinjoille

Se mitä olen istunnut tossa 3aikaa koulusta kotia ja autona on HelB 930(35-paikkaa) niin on kyllä täyttä ja kun takaovi ei toimi niin ihmiset yrittää päästä kapeaa käytävää keskioville niin ei se hyvälle näytä! ja viell 3-paikkaa pois nii huhhu. Jos kampista lähtee vuoroilla 19.00-19.45 niin niissäkin riittää just se 46-paikkaa. Linja 45
 
Jos kampista lähtee vuoroilla 19.00-19.45 niin niissäkin riittää just se 46-paikkaa. Linja 45

Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.;)
 
Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.;)

Näinhän se menee, että riittää kun on oikealla linjalla oikeaan aikaan. Mutta näin ei näytä vain ikinä käyvän. Esimerkiksi 54:llä näyttäisi olevan juuri väärät autot väärillä vuoroilla, yleensä kaksiakseliset ovat juuri niillä vuoroilla jotka ovat ihan täynnä, eli teli-autosta olisi hyötyä, ja telit taas niillä vuoroilla joille riittäisi kaksiakseliset. Ei kaikilla vuoroilla mene näin, mutta aikalailla mitä olen 54:n vuoroja katsellut niin näyttää olevan juuri näin...
 
Se mitä olen istunnut tossa 3aikaa koulusta kotia ja autona on HelB 930(35-paikkaa) niin on kyllä täyttä ja kun takaovi ei toimi niin ihmiset yrittää päästä kapeaa käytävää keskioville niin ei se hyvälle näytä! ja viell 3-paikkaa pois nii huhhu.

Esim. Helb 930 on 11,95m pitkä auto. Takaovet pois niin saadaan parhaillaan kaksi riviä lisää istuimia (+4 paikkaa) ja lastenvaunutilan edestä yksirivi penkkejä pois niin yhteensä mannestakin saadaan jo 37paikkainen..

http://www.mantruckandbus.fi/fi/Linja-autot/Kaukoliikennebussit/Lions_City.jsp?key=103353 tuossa Man lupaa jopa 36 istuinta

Man sanoi:
Mahtava moottoriteho, joka riittää jyrkkämäkisilläkin osuuksilla

Muistakaa sitten tämä kun rupeaa tuntumaan että man hyytyy ;)
 
Nythän (HSL-kilpailukierros 22/2011) noita 12-metrisiä ja takaovettomia A1-busseja vaaditaan esimerkiksi Leppävaaran liityntälinjoille sekä Vihdintien että muutamille muille seutulinjoille. Tungoslinjoille vaaditaan edelleenkin A2- tai C-tyyppisiä busseja.

Tämän HSL:n bussiliikenteen hankitaperiaatteiden ja sopimusehtojen tarkistamisen tarkoituksenahan on mm. tehostaa bussien hankintaa ja siten alentaa bussiliikenteen kustannuksia. Näitä Euro-tyyppisiä busseja kun saa Keski-Euroopasta sarjavalmisteisinä esim. Mersedes-Benzin tai MANin toimesta.

(kuvien lähde: http://www.bus-bild.de/)
 
Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.;)

Olen huomannyt että välillä voi olla täyttä ja taas välillä tyhjää et riippu vähän ajasta.
 
Ajattelin juuri kirjoittaa tästä, kun sattumalta pääsin matkustamaan tuolla vuorolla Kampista-Vihdintielle tänään. Koko matkan aikana oli n. 10-15 matkustajaa samaan aikaan bussissa, eli MAN riittää kunhan on oikealla linjalla oikeaan aikaan.;)

Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa
 
Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa
Erittäin täyttä? Tuohan on hyvä saavutus mm. h58:lla usein matkustaneena.

Se olisi jo joukkoliikenteen tason nostoa, jos seisomapaikat jäisivät käyttämättä, mutta kun edes pääsisi sisään. Tänään h54:llä en päässyt ensimmäiseen bussiin sisään, onneksi toinen tuli alle 4 minuutin kuluttua. Tälläistä tapahtuu kuormitetuilla poikittaislinjoilla kohtalaisen usein.
 
Metrin lyhyemmässä bussissa on myös akseliväli sen verran lyhyempi tai enemmänkin. Nykyisellään esim h14 ja h16 linjoilla on liian järeät autot. Metri pois pituudesta niin helpottaa heti liikkumista. Tosin 14 on kinkkinen ajaa bussilla kun usein se 13 tai 13.5m bussikin on ääriään myöten täynnä.

Ei se akseliväli tai kokonaispituus, vaan takaylitys. Kääntyvätelisessä bussissa pitää vaikuttava takaylitys mitata telin kiinteästä akselista taaksepäin. Kolmasosa telibussin pituudesta on vaikuttavaa takaylitystä. Mikä teliautolla matkustajakapasiteetissa voitetaan, menetetään korjaus- ja korvauskustannuksissa, kun teliautojen takanurkat osuvat ympäristöön tämän tästä.

Suurin osa Suomen kaupunkikeskustojen nykyisestä rakennuskannasta ja katuverkosta on rakennettu aikana, jona bussin suurin sallittu leveys oli 2,3 m, ja pituus 10 m. Yritä siinä ympäristössä sitten pysyä 2,6 m leveällä, 14 m pitkällä telibussilla aikataulussa.
 
Erittäin täyttä? Tuohan on hyvä saavutus mm. h58:lla usein matkustaneena.

Se olisi jo joukkoliikenteen tason nostoa, jos seisomapaikat jäisivät käyttämättä, mutta kun edes pääsisi sisään. Tänään h54:llä en päässyt ensimmäiseen bussiin sisään, onneksi toinen tuli alle 4 minuutin kuluttua. Tälläistä tapahtuu kuormitetuilla poikittaislinjoilla kohtalaisen usein.

No onhan tuo matkustaja määrä h45:lla se mitä isompaa ei voi saada kun se sanotusti palvelee pelkkää malminkartano aluetta koska suurin osa menee seutulinjoilla vihdintielle. 54:nen on kuin lentokone ulkomailta kotimaahan!
 
Tänää oli kyllä erittäin täyttä tais jäädä vapaaksi 5paikkaa

Heh, jos tuo on erittäin täyttä niin mitä mahtaa olla H43:n tuulilasikuormat... Älytöntä touhua ajaa 43:a 35-paikkaisella autolla, niin paljon kuin niistä muuten pidänkin.
 
Heh, jos tuo on erittäin täyttä niin mitä mahtaa olla H43:n tuulilasikuormat... Älytöntä touhua ajaa 43:a 35-paikkaisella autolla, niin paljon kuin niistä muuten pidänkin.

Totta, vois vaihtaa 42:lta ne telit 43:lle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei se akseliväli tai kokonaispituus, vaan takaylitys. Kääntyvätelisessä bussissa pitää vaikuttava takaylitys mitata telin kiinteästä akselista taaksepäin. Kolmasosa telibussin pituudesta on vaikuttavaa takaylitystä. Mikä teliautolla matkustajakapasiteetissa voitetaan, menetetään korjaus- ja korvauskustannuksissa, kun teliautojen takanurkat osuvat ympäristöön tämän tästä.

Suurin osa Suomen kaupunkikeskustojen nykyisestä rakennuskannasta ja katuverkosta on rakennettu aikana, jona bussin suurin sallittu leveys oli 2,3 m, ja pituus 10 m. Yritä siinä ympäristössä sitten pysyä 2,6 m leveällä, 14 m pitkällä telibussilla aikataulussa.

Itse en näe telibusseja ollenkaan kömpelönä kunhan vaan ajaa huolellisesti. Omalla tavalla teleillä on jotenkin "vakaampi" ajaa:p
 
Takaisin
Ylös