HSL haluaa R/Z/D/T-junat haltuun, kilpailutukseen ja kevytjäsenyyden kunnille

Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Viestit
40
Keskisuomalainen-konsernin aviisit (esim. Helsingin Uutiset 8.4.'25) julkaisi eilen uutisen HSL:n jatkosuunnitelmista R/Z/D/T –lähijunille sopimuskauden jälkeen.

HSL julkaisi samaan aikaan pidemmän tiedotteen aikeestaan sekä Dynastyssä on 8.4. kokouksen pöytäkirja jossa tiedotteen lisäksi puhutaan pitkälti kilpailuttamisen spekseistä.

Tiedote:
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.

HSL on kesästä 2024 alkaen kartoittanut kansainvälistä raideliikenteen operaattorien markkinaa, ja tarkempi kahdenkeskinen markkinavuoropuhelu on käyty tähän mennessä 17 operaattorin kanssa. Näiden keskustelujen perusteella Helsingin seudun lähijunaliikenne on realistinen ensimmäinen kohde Suomen markkinalle tulevalle uudelle operaattorille. Samalla operaattorit tarvitsevat uskottavan näkymän valtakunnallisen junaliikenteen kehityksestä ja mahdollisuuksista kasvattaa liikevaihtoa. Operaattorit tarvitsevat tasapuolisia toimintaolosuhteita: henkilöjunaliikenteessä etenkin junakalustoa ja varikoita.

HSL on tehnyt oman kilpailutuksensa valmistelussa tiivistä yhteistyötä valtion kanssa, sillä toimiva ja uskottava valtakunnallinen kilpailutusmalli on edellytys myös HSL:n junaliikenteen kilpailutuksen onnistumiselle. Lisäksi sekä valtion että HSL:n junaliikenteen sopimukset ovat päättymässä samoihin aikoihin. Valtion ja VR:n neuvottelema ostoliikennesopimus päättyy vuoden 2030 lopussa, minkä jälkeen liikenne on kilpailutettava. HSL:n ja VR:n välinen nykyinen sopimus päättyy vuoden 2031 kesällä.

Valmistelun aikana on syntynyt näkemys, että lähijunaliikenne Helsingistä ainakin Riihimäelle ja Lahteen asti olisi tarkoituksenmukaista järjestää osana HSL:n tilaamaa junaliikenteen kokonaisuutta. Jo nyt näissä R-, Z-, D- ja T-junissa kulkee paljon HSL-alueen sisäisiä matkustajia lippuyhteistyösopimuksen perusteella, minkä vuoksi HSL rahoittaa jo nyt tätä liikennettä suuremmalla osuudella kuin valtio. Tähän kokonaisuuteen sisältyisi luontevasti myös mahdollinen Länsiradan lähijunayhteys Lohjalle sekä Rantaradan lähijunayhteys Karjaalle tai Hankoon, jos liikenteelle löytyy rahoitus.

Lähijunaliikenteen kehityksen turvaamiseksi voi olla järkevää kehittää pääkaupunkiseudun laajemman työssäkäyntialueen kunnille HSL:n kevytjäsenyys -malli, jossa kunnat osallistuvat ja sitoutuisivat vain junaliikenteen järjestämiskustannuksiin ja maksaisivat subventoidut liput junamatkoille. Nykyisellä junaliikenteen rahoitusmallilla HSL-jäsenyys ei välttämättä ole kaikille kunnille houkutteleva vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan tässä on varmaan suurin muutos raideliikenteen operointiin sitten HSL:n tilaamisoikeuden jälkeen. Tästä tulee varmasti prosessi, jota seurataan mm. Tampereella M-junan kanssa ja Varsinais-Suomessa jossa on kiistaa siitä kuka järjestäisi lähijunaliikenteen. Länsirata-keskustelu varmaan saa uuden aspektin Länsi-Uudellamaalla jossa on ollut huoli Rantaradan junaliikenteestä Länsiradan takia.

Toisaalta on ilmiselvää perusteluista mm. HSL-matkustajien isompi kustannusosuus näissä junissa ja kevytjäsenyyden nostosta, että tämä on jatkoa Järvenpään jäsenyysfarssille. Aivan selkeä antautuminen kehyskunnille tunnustamalla, että liittyminen HSL:ään isoine kustannuksineen ei viehätä kehyskuntia.

[En tiedä meneekö tämä toisaalta HSL-alakategoriaan vai jatkeeksi Suomen Lähijunat -keskusteluun, mutta niin iso asia että olkoot oma ketjunsa]
 
Ettei taas Stadi maksa muiden kuntien matkoja kohta... No vitsinä vain, hyvä että HSL selkeästi ottaa isomman vastuun.
 
Eikö Järvenpäätä saada millään kuriin, esim kieltämällä järvenpääläisille henkilökohtaisten HSL-kausilippujen myynti?

Seuraavaksi Kauniainen varmaan keksii erota HSL:stä jos huomaavat että onnistuu se junalla kulkeminen halvoilla kausilipuilla vaikka ei olla jäseniä?
 
Mitä hyvää siinä on?
On se parempi kuin että valtio tai VR ottaa vastuun. HSL:llä on sentään jonkinlaisia laajennossuunnitelmia ja -haluja verrattuna VR:n ei-onnistu-toistoon. Tampereella on nähty, kuinka vaikeata kuntien on itse ajaa tällaisia asioita, kun liikenteen tilaaminen ei ole sallittua. Turussa on sen sijaan nähty kuinka vaikea on toteuttaa monen kunnan läpi kulkeva reitti, kun tilaajapuolella ei ole koordinoijaa, vaan kunnat päättävät täysin itsenäisesti rahoitukseen osallistumisesta.

Tietysti ideaalimaailmassa valtio olisi aktiivinen tilaajaviranomainen, ja pyrkisi kehittämään junaliikennettä oikein kunnolla. VR:n asema kalustonomistajana ei auta, mutta HSL:n tapaan olisi voitu perustaa julkinen kalustoyhtiö. Sellaisesta ei kuitenkaan ole vielä mitään suunnitelmia valtion suunnalta, joten HSL:n rooli kasvattaminen Uudellamaalla vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta.
 
Tosin Kauniainen ei voi edes erota, koska pääkaupunkiseudun kuntana se on lailla pakotettu HSL:n jäseneksi.
Mitä tarkoittaa "pääkaupunkiseudun kunta"? Grani voi milloin tahansa erota pääkaupunkiseudusta ja HSL:stä. Samoin jäte- ja vesihuollosta HSY:stä.
Ainoastaan Suomen tasavallassa sen on pakko olla, ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueessa ilmeisesti.
 
Mitä tarkoittaa "pääkaupunkiseudun kunta"? Grani voi milloin tahansa erota pääkaupunkiseudusta ja HSL:stä. Samoin jäte- ja vesihuollosta HSY:stä.
Ainoastaan Suomen tasavallassa sen on pakko olla, ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueessa ilmeisesti.
Laissa pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta määritetään ”Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien (pääkaupunkiseudun kunnat ) on hoidettava 2 ja 3 §:ssä [Jätehuolto ja joukkoliikenne (HSY ja HSL)] tarkoitetut tehtävät yhteistoiminnassa siten kuin tässä laissa säädetään.”

Eli ihan lain mukaan Kauniaisten on kuuluttava sekä HSY:hyn että HSL:ään.
 
Kauniaisten sijaan Kerava voisi tehdä juuri tuon tempun. Ja mikäpä estää Kauniaisia liittymästä vaikkapa Nurmijärven kuntaan?😄

Sipookin voisi vaatia kevytjäsenyyttä, kun se ei saanut metroa, pikaratikkaa eikä lähijunaa. Mistä sipoolaiset maksavat verrattuna entiseen? Ainoa väline on bussi ja sekin on usein hidas, kiemurteleva ja vaihdollinen yhteys.
 
Kauniainen voi tietysti vinkua niin paljon kuin haluaa mutta hyötyjähän se on kaikilla mittareilta ympärillä olevista kunnista. Rakentatkoon sitten omat teatterit ja sairaalat jos se niin vaikeaa on. Bussitkin voi sitten ostaa itse ja ajaa ympyräää.
 
Kauniaisten sijaan Kerava voisi tehdä juuri tuon tempun. Ja mikäpä estää Kauniaisia liittymästä vaikkapa Nurmijärven kuntaan?😄

Sipookin voisi vaatia kevytjäsenyyttä, kun se ei saanut metroa, pikaratikkaa eikä lähijunaa. Mistä sipoolaiset maksavat verrattuna entiseen? Ainoa väline on bussi ja sekin on usein hidas, kiemurteleva ja vaihdollinen yhteys.
Keravalla ei liene haluja, mutta Sipoossahan taannoin osa valtuutetuista esitti HSL:stä eroamista (tai sen selvittämistä?), en tosin ole tarkemmin seurannut, miten ehdotus etenee tai eteni
 
Sama kohtalo kuin 99 prosentilla aloitteista eli aloite ei edennyt (https://sipoofi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024730-12). Voihan sitä erota, mutta se tarkoittaa sitä, että matkustaja ei voi valita, käyttääkö junaa vai bussia, vaan joutuu sitoutumaan jompaan kumpaan, lisäksi joutuu ostamaan HSL:n lipun päälle ja viikonloppuisin Nikkilään menee pari kolme vuoroa päivässä.
 
Laissa pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta määritetään ”Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien (pääkaupunkiseudun kunnat ) on hoidettava 2 ja 3 §:ssä [Jätehuolto ja joukkoliikenne (HSY ja HSL)] tarkoitetut tehtävät yhteistoiminnassa siten kuin tässä laissa säädetään.”

Eli ihan lain mukaan Kauniaisten on kuuluttava sekä HSY:hyn että HSL:ään.
Tämä laki on tietenkin peruja HSL:n ja HSY:n edeltäjän YTV:n ajalta.

S-ryhmän alueosuuskauppojen osalta Espoo, Helsinki ja Vantaa kuuluvat Keski-Uudenmaan kuntien kanssa HOK-Elantoon ja Kauniainen taas vahvasti kaksikielisenä rannikon Varuboden-Oslaan. Siksi Granissa on Sale eikä Alepaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös