HSL karsii tuntuvasti linjoja pääkaupunkiseudulla

Meillä Helsingissähän vihreiden kaupunginvaltuutettu Kimmo Helistö teki parivuotta sitten valtuustoaloitteen tuollaisesta polkupyörien kuljetusmuodosta busseissa ja ratikoissa, mutta se tyrmättiin aika yksimielisesti.

http://www.hel.fi/static/public/hel...ALTUUSTOALOITTEESTA_(HELISTO)_KOSKIEN_PO.html

Onpa hienosti keksitty tekosyitä. Todella perinteikästä suomalaista virkamieskiemurtelua. Tosin seassa on yksi aiheellinenkin, törmäysturvallisuus. Mutta muuten kaikki nuo perustuvat siihen, että pyöräteline rikkoo jotain määräystä tai käytäntöä, jotka tietenkin ovat muutettavissa jos halutaan.

Mutta kyllä minäkin pidän parempana ideana kuljettaa pyörät sisätiloissa, pelkästään jo siksikin että ne ovat silloin omistajansa valvottavissa.
 
Ihmettelen vähän HSL:än toimintaa. Puhutaan jostain ''hienosta'' tilaajavärityksestä vaikka rahaa ei löydy edes ns. bussiliikenteen pyörittämiseen.
Luin myös että uusiin busseihin on tulossa kolmas lastenvaunupaikka, eli ilmaismatkustajia halutaan enemmän (?) (tämä ilmeisesti HSL:n suunittelemaa).

Nuo päätökset ensimmäisessä viestissä vahvistavat miten paljon päättäjät ''todella tietävät'' joukkoliikenteestä.
Mitä sinä todella tiedät "ilmaismatkustamisesta"? Itse olen sattuneesta syystä viimeiset pari vuotta matkustanut varsin usein "ilmaiseksi", toki lähinnä Tampereella, mutta on suorastaan luksusta matkustaa maksavana asiakkaana ilman vaunuja ja istuutua penkille. Voisin silti maksaa myös vaunujen kanssa matkustaessani, jos keskiovella olisi maksulaite.

Sitä paitsi ruuhka-aikaan ei rattaiden kanssa ängetä, ellei olla viemässä/tuomassa lapsia tarhaan/-sta. Ja jos niitä lastenvaunuja ei ole, niin se kolmas lv-paikka on lisää seisomatilaa ruuhkahuippuun.

Tämä johtuu siitä kitinästä, mikä syntyi siitä etteihän tässä ole mitään järkeä, kun ensin liityntäbussilla pääsee ilmaiseksi mutta sitten kuitenkin joutuu maksamaan jatkomatkasta esim. metrossa.

Olisiko siinäkään sitten järkeä, että tuota maksamista kierrettäisiin matkustamalla ensin bussilla Kontulasta Itikseen, sitten sieltä toisella bussilla Hertsikaan, josta kolmannella bussilla (esim. 16 tai 58) keskustaan?
 
Olisiko siinäkään sitten järkeä, että tuota maksamista kierrettäisiin matkustamalla ensin bussilla Kontulasta Itikseen, sitten sieltä toisella bussilla Hertsikaan, josta kolmannella bussilla (esim. 16 tai 58) keskustaan?

Eihän siinä olekaan mitään järkeä, mutta siis alunperin liikenneturvallisuuteen liittyvästä asiasta tulikin käytännössä sosiaalinen etu.
 
Onko linja H15 loppumassa kun uusi sopimus vuoden 2011 alusta Helbin kanssa on vain 1,8 vuotta. Sinne suunnallehan kyllä valmistuu uutta ratikkalinjastoa niin liittyykö se jotenkin siihen?
 
Jätkäsaareen laivasataman nurkille on jo rakennettu kiskojen alut. Kutonen ja/tai ysi jatkuvat sinne ennen pitkää.
 
Onko linja H15 loppumassa kun uusi sopimus vuoden 2011 alusta Helbin kanssa on vain 1,8 vuotta. Sinne suunnallehan kyllä valmistuu uutta ratikkalinjastoa niin liittyykö se jotenkin siihen?

Elokuussa 2011 linja 8 pitenee Jätkään, mutta se ei ymmärtääkseni vielä vaikuta bussilinjastoon. Kun linja 9 pitenee Länsiterminaaliin (arviolta elokuussa 2012), lopetetaan bussilinja 15A.

Bussi 15(V) jää senkin jälkeen palvelemaan Jätkän olemassaolevan asutuksen yhteyksiä Ruoholahden metroasemalle sekä Salmisaarenrannan työpaikka-alueen yhteyksiä ko. metroasemalle. Tosin minusta niiden toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta voisi kyllä varsinkin tässä taloustilanteessa vielä pohtia. Luulisin, että tuo lyhyt sopimuskausi liittyy siihen, ettei vielä haluta sitoutua tiettyyn määrään bussiliikennettä, vaan kaikki ovet ovat avoinna.

Jätkäsaareen laivasataman nurkille on jo rakennettu kiskojen alut. Kutonen ja/tai ysi jatkuvat sinne ennen pitkää.

Sinne jatkuu linja 9. Linja 6 jää Hietalahteen.
 
Oikeastaan ihmetyttää se, että miksi espoosta pitää olla länsiväylää pitkin meneviä seutu-autoja melko paljon, kun siihen lisäksi kirkkonummi-tammisaari akselilta tulee samaa reittiä peräkanaa autoja. Tossa olis kyllä yks järkeistäminen, varsinkin kun jotkut kirkkonummen autot menee melko tyhjänä ja espoolaiset ei uskalla niihin kyytiin tulla.
 
Takaisin
Ylös