HSL lopettaa lipunmyynnin junissa HSL:n alueella

Jos HSL:n liput eivät kelpaisi H, R, Z -junissa, suurin osa Keravalle menevistä ostaisi VR:n lipun eikä ollenkaan HSL:n lippua.

Mielestäni ihan ymmärrettävää, jos tulevaisuudessa kyseisillä junilla ei pääsisi kuin VR:n lipulla. Tällä hetkellä HSL maksaa jonkin verran VR:lle, jotta HSL:n lippu kelpaa myös H, R ja Z -junissa. Mutta kilpailutuksen jälkeen, tapauksessa jossa VR häviää, ei HSL maksa todennäköisesti VR:lle enää H, R ja Z -junista. Tietenkin Keravalaiset voivat sitten ihailla kilpailutuksen iloja, kun VR ei hyväksy HSL:n lippuja ja VR:n omat liput ovat toivottavasti nykyistä hintavampia välillä KE-HKI.
Mutta tämä jää nähtäväksi..
 
Mielestäni ihan ymmärrettävää, jos tulevaisuudessa kyseisillä junilla ei pääsisi kuin VR:n lipulla. Tällä hetkellä HSL maksaa jonkin verran VR:lle, jotta HSL:n lippu kelpaa myös H, R ja Z -junissa. Mutta kilpailutuksen jälkeen, tapauksessa jossa VR häviää, ei HSL maksa todennäköisesti VR:lle enää H, R ja Z -junista. Tietenkin Keravalaiset voivat sitten ihailla kilpailutuksen iloja, kun VR ei hyväksy HSL:n lippuja ja VR:n omat liput ovat toivottavasti nykyistä hintavampia välillä KE-HKI.
Mutta tämä jää nähtäväksi..

Olisi aika kummallista ensinnäkin huonontaa yhden HSL-kunnan palveluita noin merkittävästi. Luulenpa, että HSL-lippujen kelpoisuuden loppuminen H-, R- ja Z-junissa tietäisi Keravan hyvin nopeaa eroa HSL:stä. Ja toisekseen, miksi HSL-alueen sisäisen lähijunaliikenteen kilpailutuksen tulos vaikuttaisi HSL:n lippujen kelpoisuuteen noissa pidemmälle kulkevissa lähijunissa? En usko, että mikäli HSL ei valitse VR:ää kilpailutuksen voittajaksi, he eivät salli vain sen takia matkustaa HSL:n lipuilla junissaan.

Mutta kuten itsekin toteat, odotetaan ja katsotaan nyt ensin mitä oikeasti tapahtuu.
 
Olisi aika kummallista ensinnäkin huonontaa yhden HSL-kunnan palveluita noin merkittävästi. Luulenpa, että HSL-lippujen kelpoisuuden loppuminen H-, R- ja Z-junissa tietäisi Keravan hyvin nopeaa eroa HSL:stä. Ja toisekseen, miksi HSL-alueen sisäisen lähijunaliikenteen kilpailutuksen tulos vaikuttaisi HSL:n lippujen kelpoisuuteen noissa pidemmälle kulkevissa lähijunissa? En usko, että mikäli HSL ei valitse VR:ää kilpailutuksen voittajaksi, he eivät salli vain sen takia matkustaa HSL:n lipuilla junissaan.

Miten se oikein on muissa maissa? Saako esim Tukholman SL:n lipuilla matkustaa Märstaan Uppsalan-junalla? Saako Köpenhaminan seutulipulla matkustaa naapurikaupunkeihin Helsingörin taajamajunalla? Aina on rajatapauksia jossa hävitään kun tariffiraja tulee vastaan tai kaupunkialueiden omien junien palvelutaso on niin huono että houkutus käyttää kaukoliikennejunia kasvaa.

Helsingin seudulla voitaosiin toimia niin että HSL:n matkakortilla matkustaminen onnistuisi kyseisissä (H, R, Z ja Y ) junissa mutta kertalippu myytäisiin sellaisille jotka nousevat kyytiin tai jäävät pois HSL-alueella vain alkamaan tai päättymään vähintään Haarajoella oikoradan , Kyrölässä pääradan ja Siuntiossa rantaradan junissa riiippumatta minne on menossa.

t. Rainer
 
Miten se oikein on muissa maissa? Saako esim Tukholman SL:n lipuilla matkustaa Märstaan Uppsalan-junalla? Saako Köpenhaminan seutulipulla matkustaa naapurikaupunkeihin Helsingörin taajamajunalla? Aina on rajatapauksia jossa hävitään kun tariffiraja tulee vastaan tai kaupunkialueiden omien junien palvelutaso on niin huono että houkutus käyttää kaukoliikennejunia kasvaa.

Helsingin seudulla voitaosiin toimia niin että HSL:n matkakortilla matkustaminen onnistuisi kyseisissä (H, R, Z ja Y ) junissa mutta kertalippu myytäisiin sellaisille jotka nousevat kyytiin tai jäävät pois HSL-alueella vain alkamaan tai päättymään vähintään Haarajoella oikoradan , Kyrölässä pääradan ja Siuntiossa rantaradan junissa riiippumatta minne on menossa.

t. Rainer

Ensimmäiseen kysymykseen vastaus on ei. Toisaalta, kun Helsingin seudulla on näin hyvä tilanne, niin miksi sitä pitäisi merkittävästi huonontaa? Muutoksia voi toki tehdä, josta päästäänkin ehdotukseesi.

Esittämäsi idea on mielestäni erittäin hyvä. H-, R-, Z- ja Y-junien osalta systeemi voisi toimia nykyisten U-linjojen tapaan. Eli HSL:n liput kelpaavat junissa, mutta konduktööri myy vain VR:n omia lippuja, joihin ei sisälly vaihto-oikeutta (pl. toiset lähijunat). Aiemmin vaan kun on puhuttu, ettei mitkään HSL:n lipputuotteet kävisi noissa junissa.
 
Olisi aika kummallista ensinnäkin huonontaa yhden HSL-kunnan palveluita noin merkittävästi. Luulenpa, että HSL-lippujen kelpoisuuden loppuminen H-, R- ja Z-junissa tietäisi Keravan hyvin nopeaa eroa HSL:stä. Ja toisekseen, miksi HSL-alueen sisäisen lähijunaliikenteen kilpailutuksen tulos vaikuttaisi HSL:n lippujen kelpoisuuteen noissa pidemmälle kulkevissa lähijunissa? En usko, että mikäli HSL ei valitse VR:ää kilpailutuksen voittajaksi, he eivät salli vain sen takia matkustaa HSL:n lipuilla junissaan.

Mutta kuten itsekin toteat, odotetaan ja katsotaan nyt ensin mitä oikeasti tapahtuu.

Katsotaan ja odotetaan. :)
Mutta jos HSL ei aio siitä maksaa VR:lle, en näe syytä, miksi VR:n pitäisi hyvää hyvyyttään ottaa HSL:n lipulla matkustavia kuormittamaan juniaan ilmaiseksi.
 
Ei tarvita kahta päällekäistä systeemiä. Kyllä HSL-lipuilla pitää voida matkustaa taajamajunissa. Muutenhan esim. Keravan ja Espoon keskuksen pysähdykset voisi ottaa taajamajunilta pois.

Jokin aika sitten uutisoitiin että VR asentaa joillekin raideosuuksille joissa kulkee lähiliikennettä, kiskobusseja, automaatit juniin, ja konnarit poistuvat. Näin voisi tehdä myös pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä.

Suur-Tukholman alueen bussiliikenteestä olen kuullut paikallisilta ettei bussikuljettajat ole järin kiinnostuneita siitä onko nousijoilla lippu vai ei. Syitä siihen on muun muassa aikatauluissa pysyminen, sekä myöskin väkivallanuhka.

Pääkaupunkiseuduilla busseissakin voisi lopettaa lipunmyynnin. Vastaavasti HSL-tarkastajat sitten liikkuisivat myös busseissa, kuten metrossa, junissa ja ratikoissa. Myöskin tarkastajien ja vartijoiden tointa voisi yhdistää.
 
Takaisin
Ylös