- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,236
HSL:n hallituksen 14.12. kokouksen esityslistasta:
HSL:n hallituksen esityslista sanoi:HSL:n joulukuussa 2010 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun tulevat ne Helsingin sisäiset linjat, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät joulukuun lopussa 2011.
Kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 5,5 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 75 linja-autoa.
Nyt kilpailutettavan liikenteen laajuus on noin 9 % HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä ja noin 6 % automäärästä.
Tarjouskilpailuun 21/2011 tulevat Helsingin sisäisen liikenteen kohteet ovat
Kohde
115
Linja 20 (Erottaja - Lauttasaari)
Linja 20N (Lauttasaari - Erottaja - Asema-aukio)
Linja 04N (Rautatientori - Lauttasaari)
Kohde
116
Linja 81 (Herttoniemenranta - Herttoniemi - Länsi-Herttoniemi)
Linja 81B (Herttoniemenranta - Herttoniemi)
Kohde
117
Linja 80 (Herttoniemi - Roihupelto)
Linja 82 (Herttoniemi - Roihuvuori - Itäkeskus)
Linja 82B (Herttoniemi - Tammisalo - Roihuvuori - Itäkeskus)
Linja 83 (Herttoniemi - Tammisalo)
Kohde
118
Linja 24 (Erottaja - Seurasaari)
Linja 40 (Elielinaukio - Pohjois-Haagan asema)
Linja 42 (Elielinaukio - Kannelmäki)
Linja 43 (Elielinaukio - Kannelmäki - Hakuninmaa)
Linja 02N (Elielinaukio - Kannelmäki)
Kohde
119
Linja 41 (Kamppi – Haaga - Kannelmäki)
Kohde
120
Linja 75 (Rautatientori - Tattarisuo - Puistolan asema)
Linja 77 (Rautatientori - Jakomäki)
Linja 05N (Rautatientori - Malmi - Jakomäki - Puistola)
Kohteista 116 ja 117 sekä kohteista 118 ja 119 voi antaa yhdistelmätarjouksen.
Kohteen 115 linjat ovat sidoksissa Länsimetron liikenteen aloittamiseen ja siihen liittyvään liityntälinjaston perustamiseen. Tämän hetkisen arvion mukaan Länsimetro valmistuu aikaisintaan vuoden 2015 lopulla. Kohteen sopimuskausi jatkuu siis metroliikenteen alkamiseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun ja enintään 2018 loppuun. Lisäksi sopimukseen sisältyy enintään 3 vuoden optio liityntälinjaston mukaisen muutetun liikenteen hoitamisesta. Tässä vaiheessa liikenteeseen ja suoritemääriin voidaan tehdä normaaleja sopimusehtoja suurempia muutoksia.
Kohteissa 116 - 120 sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta.
Kohteessa 118 vaaditaan liikenteeseen hybridibussikalustoa kaksi autoa, joita käytetään ensisijaisesti kantakaupungin linjalla 24. Bussien tulee saavuttaa hybriditekniikalla vähintään 20 %:n CO2-vähenemä perusversioon nähden. Lisäksi CO2-päästöjen täytyy olla autoluokan keskiarvoon (referenssitasoon) nähden 20 % matalammat. Referenssitaso on 2-akselisella autolla 1200 g/km. Tavoitteena on selvittää hybriditekniikan soveltuvuutta ja hyötyjä paikallisissa liikenneolosuhteissa riskeiltään rajoitetulla käytännön kokeilulla.
Aamuyölinjat 02N, 04N ja 05N, joiden liikennöintisopimus päättyy joulukuun lopussa 2013, sisällytetään kohteisiin 115, 118 ja 120 tammikuun 2014 alusta alkaen.
Kaikkiin kilpailuun menevien kohteiden liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon, jonka käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.
Ehdotus (SR)
Hallitus päättää
a)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 115 - 120 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2011.
b)
liittää tammikuun alusta 2014 alkaen kohteeseen 115 aamuyölinja 04N, kohteeseen 118 aamuyölinja 02N ja kohteeseen 120 aamuyölinja 05N.
c)
hyväksyä hybridibussikokeilun 2 autolla kohteessa 118
d)
että kohteiden sopimuskaudet ovat seuraavat:
-kohteessa 115 Länsimetron liikenteen aloitukseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun (4 vuotta) ja enintään vuoden 2018 loppuun (7 vuotta)
-kohteissa 116 - 120 seitsemän (7) vuotta
Lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon.
e)
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn
f)
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset