Näihin uusiin tulee siis kaikkiin ensi vuonna pilaajaväritys?
Ei tule, vaan niihin tulee Tilaajaväritys. Ja Luojalle kiitos siitä!
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Näihin uusiin tulee siis kaikkiin ensi vuonna pilaajaväritys?
Ei tule, vaan niihin tulee Tilaajaväritys. Ja Luojalle kiitos siitä!
Niin siis uusiin autoihin tulee tilaajaväritys, mutta eiköhän mm. ruuhka-aikoina ole ajossa vanhempia autoja vanhoilla väreillä
Varmasti on noillakin linjoilla ajossa myös vanhoja busseja. Miltähän muuten näyttävät hybridibussit HSL-väreissä?
Itse ainakin huomasin hiljaisissa nopeuksissa selvästi sähkömoottorin äänen, kuten Jokerilinjan tuplaniveltestissä. Tuplanivelessä tyhjäkäynti oli suurin piirtein äänetöntä, kun "tavallisissa" busseissa paikallaan ollessa kuuluu selvä bensiinimoottorin hyrräys. Kiinan bussi ei ollut niin hiljainen tyhjäkäynnissä kuin HESS:n XXL LighTramin hybridiversio eli tuo 550:n koebussi.Tuskinpa sen erilaisemmalta kuin muutkaan bussit Itse en ensiksi edes tajunnut että se kiinanihme on hybridi, joka WL:llä oli täällä testissä, ennenkuin joku asiasta tuolla havaintoketjussa mainitsi :lol:
"tavallisissa" busseissa paikallaan ollessa kuuluu selvä bensiinimoottorin hyrräys.
Selvyyden vuoksi:
HESS:n XXL LighTramin hybridiversiossa ei ole bensiinimoottoria, vaan Scanian 8.9-lirtainen turbodiesel, jossa on tehoa 228kW (=310hv). Tämä moottori on tuttu esimerkiksi Scalan edellisistä tuotantoversiosta, joissa alustana oli vielä L-alusta (ei siis nykyinen KUB-Scala).
Onko siis tilaajaväritys erilainen liityntäliikenteessä? Turhaa, sanon minä. Irrallinen M-kilpi riittäisi, ja sekin pitäisi olla vain metroaseman suuntaan ajettaessa.
Kuinkahan moni matkustaja todellisuudessa tietää kilvellä olevan tämän merkityksen?Omasta mielestä myös M-tariffikyltti riittää ihan hyvin joka osoittaa esim. sen että kännykkälippu kelpaa. Samat bussithan jatkaa sitten N-lähdöille, jotka eivät enää olekaan liityntäliikennettä, ja kuljettajien pitäisi muistaa kääntää tariffikyltti toisinpäin (!)
Kuinkakohan moni välittää onko kyseessä liityntälinja vai ei? Liityntäalueella asuva tuntee linjan ilman M-kilpeä ja satunnainen on katsonut Reittioppaasta että okei, metrolla hertsikaan ja siitä kasikymppiin. Metroasemalle menossa olevassa bussissa lukee Herttoniemi (M), eiköhän se kerro tarpeeksi - itseasiassa se kertoo enemmän - kyltti ei kerro onko bussi menossa asemalle vai poispäin.Kuinkahan moni matkustaja todellisuudessa tietää kilvellä olevan tämän merkityksen?