HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010

Niin siis uusiin autoihin tulee tilaajaväritys, mutta eiköhän mm. ruuhka-aikoina ole ajossa vanhempia autoja vanhoilla väreillä;)

Varmasti on noillakin linjoilla ajossa myös vanhoja busseja. Miltähän muuten näyttävät hybridibussit HSL-väreissä? ;)

Kilpailun ratkaisuunkaan ei ole enää kuin kolmisen viikkoa.
 
Varmasti on noillakin linjoilla ajossa myös vanhoja busseja. Miltähän muuten näyttävät hybridibussit HSL-väreissä? ;)

Tuskinpa sen erilaisemmalta kuin muutkaan bussit :p Itse en ensiksi edes tajunnut että se kiinanihme on hybridi, joka WL:llä oli täällä testissä, ennenkuin joku asiasta tuolla havaintoketjussa mainitsi :lol:
 
Tuskinpa sen erilaisemmalta kuin muutkaan bussit :p Itse en ensiksi edes tajunnut että se kiinanihme on hybridi, joka WL:llä oli täällä testissä, ennenkuin joku asiasta tuolla havaintoketjussa mainitsi :lol:
Itse ainakin huomasin hiljaisissa nopeuksissa selvästi sähkömoottorin äänen, kuten Jokerilinjan tuplaniveltestissä. Tuplanivelessä tyhjäkäynti oli suurin piirtein äänetöntä, kun "tavallisissa" busseissa paikallaan ollessa kuuluu selvä bensiinimoottorin hyrräys. Kiinan bussi ei ollut niin hiljainen tyhjäkäynnissä kuin HESS:n XXL LighTramin hybridiversio eli tuo 550:n koebussi.
Vertailun vuoksi:
HESS Tuplanivelen tyhjäkäynnin melutaso Kohdassa 0:50-0:55
Golden Dragonin tyhjäkäynnin melutaso Kohdassa 1:20-1:25

Mikä tulee olemaan melutasovaatimus tulevissa Helsingin hybrideissä?
 
Viimeksi muokattu:
Selvyyden vuoksi:

HESS:n XXL LighTramin hybridiversiossa ei ole bensiinimoottoria, vaan Scanian 8.9-lirtainen turbodiesel, jossa on tehoa 228kW (=310hv). Tämä moottori on tuttu esimerkiksi Scalan edellisistä tuotantoversiosta, joissa alustana oli vielä L-alusta (ei siis nykyinen KUB-Scala).
 
Selvyyden vuoksi:

HESS:n XXL LighTramin hybridiversiossa ei ole bensiinimoottoria, vaan Scanian 8.9-lirtainen turbodiesel, jossa on tehoa 228kW (=310hv). Tämä moottori on tuttu esimerkiksi Scalan edellisistä tuotantoversiosta, joissa alustana oli vielä L-alusta (ei siis nykyinen KUB-Scala).

Niin, eikä niitä bensiinimoottorisia busseja muutenkaan nykypäivänä ihan hirveän paljon ole :wink: Ei ainakaan HSL-alueella.

Itse en tosiaan ole nähnyt tuota GD:tä kuin kerran kampin terminaalissa, WL:n varikon pihassa ja muuten kuvissa. En siis ole koskaan kuullut että sillä kukaan ajaisi ja luulin että on ihan tavallinen Diesel-bussi.

Saadaankohan muuten nyt selvyyttä siihen liityntäliikenteen omaan tilaajaväritykseen josta oli silloin joskus tuolla yhteinäinen väritys ketjussa juttua? Mukanahan ovat linjat h81-83..
 
Viimeksi muokattu:
Siis hybridibussit ovat lähes äänettömiä paikallaan ollessa ja pysäkiltä lähdettäessä, eihän silloin se polttomoottori täysillä pauhaa.

XXL-nivel voi tuntua ajossakin todellista hiljaisemmalta johtuen moottorin sijainnista mutta takimmainen osuus oli normaalimeluinen. Toisaalta suurin osa matkustajista on etu-ja keskiosissa.

Onko siis tilaajaväritys erilainen liityntäliikenteessä? Turhaa, sanon minä. Irrallinen M-kilpi riittäisi, ja sekin pitäisi olla vain metroaseman suuntaan ajettaessa.
 
Onko siis tilaajaväritys erilainen liityntäliikenteessä? Turhaa, sanon minä. Irrallinen M-kilpi riittäisi, ja sekin pitäisi olla vain metroaseman suuntaan ajettaessa.

En kyllä tiedä mistä olin moista saanut päähäni, sillä vaikka luin koko "yhtenäinen väritys" ketjun lävitse en huomannut kuin oman kommentini asiasta. HSL:n sivuilla lukee että palvelu ja suunnitteilla oleville runkolinjoille tulee mahdollisesti jotain lisäväriä ja tunnuksia. Ehkä olen siitä sitten käsittänyt väärin.

Omasta mielestä myös M-tariffikyltti riittää ihan hyvin joka osoittaa esim. sen että kännykkälippu kelpaa. Samat bussithan jatkaa sitten N-lähdöille, jotka eivät enää olekaan liityntäliikennettä, ja kuljettajien pitäisi muistaa kääntää tariffikyltti toisinpäin (!)
 
Omasta mielestä myös M-tariffikyltti riittää ihan hyvin joka osoittaa esim. sen että kännykkälippu kelpaa. Samat bussithan jatkaa sitten N-lähdöille, jotka eivät enää olekaan liityntäliikennettä, ja kuljettajien pitäisi muistaa kääntää tariffikyltti toisinpäin (!)
Kuinkahan moni matkustaja todellisuudessa tietää kilvellä olevan tämän merkityksen? :)
 
Kuinkahan moni matkustaja todellisuudessa tietää kilvellä olevan tämän merkityksen? :)
Kuinkakohan moni välittää onko kyseessä liityntälinja vai ei? Liityntäalueella asuva tuntee linjan ilman M-kilpeä ja satunnainen on katsonut Reittioppaasta että okei, metrolla hertsikaan ja siitä kasikymppiin. Metroasemalle menossa olevassa bussissa lukee Herttoniemi (M), eiköhän se kerro tarpeeksi - itseasiassa se kertoo enemmän - kyltti ei kerro onko bussi menossa asemalle vai poispäin.
 
Tarjouskilpailun ratkaisu:

Kohde 115 (20, 20N, 04N): Veolia Transport Espoo ja Veolia Transport Vantaa -tarjousyhteenliittymä

Kohde 116 (81, 81B): Nobina Finland

Kohde 117 (80, 82, 82B, 83): Nobina Finland

Kohde 118 (24, 40, 42, 43, 02N): Helsingin Bussiliikenne

Kohde 119 (41): Helsingin Bussiliikenne

Kohde 120 (75, 77, 05N): Helsingin Bussiliikenne

Lisätietoja: HSL
 
Pienoinen yllätys oli tuo Nobinan voitto Herttoniemen liityntälinjoista, samoin Veolian saama linja h20 yllätti, muuten Helb piti hyvin pintansa ja sai vielä uudeksi linjaksi h40. Pohjolaa ei varmasti paljon kirpaise linjojen h40 ja h83 menetys kun ovat viime aikoina pärjänneet hyvin kilpailuissa ja ensi syksynäkin saavat uutta liikennettä.
 
Jatkossa lauttasaaressa ei ole sitten enää sitä helsinkiläistä bussia ollenkaan :D yllättävää tosin että veolialla oli kiinnostusta h20:n. Onko tietoa mitä kalustoa on tarjottu ja paljon hintataso nousi?

Tuo alkolukko mietityttää kyllä, varsinkin jos malli on yhtään samankaltainen kun stan fiftyissä, todella kivaa vaihtaa kuolaa muiden kuljettajien kanssa.. (onneksi fifty on helppo käynnistää startin päästä)
 
Takaisin
Ylös