HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Tarjouskilpailun linjoihin e35 ja e43 tulossa muutos:

ESPOON SISÄISTEN LINJOJEN 35 JA 43 KORVAAMINEN LINJOILLA 533 JA 553

Linja 533
Linja 553

Linjojen numeroinnista:

HSL:n hallituksen kokouksen 12.6.2012 esityslista sanoi:
HSL:n hallitus on päättänyt linjanumeroinnin yhtenäistämisestä 27.3.2012 (§ 56). Vaikka Espoossa linjanumeroinnin yhtenäistäminen on tarkoitus tehdä Länsimetron liikenteen alkaessa, on nyt muuttuvat linjat tarkoituksenmukaista numeroida jo uuden järjestelmän mukaan, jottei niiden numeroita jouduta vaihtamaan Länsimetron liikenteen alkaessa. Linjanumeron 53 sijasta linja Leppävaara - Olari - Puolarmetsä - Soukka - Kivenlahti voidaan numeroida linjaksi 553 ja linjanumeron 55 sijasta linja Järvenperä–Kauniainen - Mankkaa - Olari - Matinkylä voidaan numeroida linjaksi 533.
 
pikkasen triviaa tähän että vuonna 1974 espoossa oli linja 56 Bemböle-Järvenperä-Pakakylä-Röylä (Arkisin Bembölestä 05.45 ja 06.25 Röylästä 10.55)

Noh.. se on sitten historiaa.. muttei enään tänään. Jos seutulinja 149 ja 166 onnistutas saamaan takasin olisin iloinen ;)

---------- Viesti lisätty kello 13:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:58 ----------

Tarjouskilpailun linjoihin e35 ja e43 tulossa muutos:

ESPOON SISÄISTEN LINJOJEN 35 JA 43 KORVAAMINEN LINJOILLA 533 JA 553

Linja 533
Linja 553

Linjojen numeroinnista:

Tää ei tule toimimaan! Kauniaisiin jäisi 212? 15,51,109 muunnelma?
 
Miksei noita kohteita voitu vaan jatkaa suoraan optioilla kun Länsimetron ja Kehäradan alkamiseen on enää 2-3 vuotta? Noin lyhyille sopimuskausille tuskin vaaditaan hirveästi uutta kalustoa, eli varmaan vanhempiakin autoja voi tarjota?
 
Miksei noita kohteita voitu vaan jatkaa suoraan optioilla kun Länsimetron ja Kehäradan alkamiseen on enää 2-3 vuotta? Noin lyhyille sopimuskausille tuskin vaaditaan hirveästi uutta kalustoa, eli varmaan vanhempiakin autoja voi tarjota?

samaa ihmettelen minäkin :S tuskin tulee montaa uutta, mutta toisaalta nobina on tarjonnut juuri alkaneisiin 158, 160, 165 ja e65:n sopimuksiinkin kaikki autot uusina sopimuskauden loppuun mennessä, vaikka alkuun päästään vanhoilla autoilla :D ylipäätään, en usko että tällä kierroksella nähdään mitään yllätyksiä juurikin sopimusten lyhyiden kestojen takia
 
Lotto-lappusta raapustamaan vain..

Kohde 149 - Pohjolan Liikenne/Veolia Transport
E3 (Leppävaara - Kivenlahti)
E5 (Leppävaara - Matinkylä)
533 (Vanhakartano – Matinkylä)
553 (Leppävaara – Kivenlahti)

Kohde 150 - Veolia Transport
V44 (Myyrmäki – Katriinan sairaala)
V46 (Tikkurila – Katriinan sairaala)

Kohde 151 - Nobina Finland/Veolia Transport
V43 (Myyrmäki – Vestra)
V45 (Myyrmäki – Reuna)
474 (Elielinaukio – Katriinan sai raala / Reuna / Koivupää)

Kohde 152 - Nobina Finland
V30 (Kaivoksela – Linnainen)
V35 (Kaivoksela - Askisto)
300N (Elielinaukio – Hämeenkylä - Elielinaukio)
360 (Elielinaukio - Vantaankoski)
361 (Elielinaukio – Petikko)
362 (Elielinaukio – Petikko / Askisto)
363 (Elielinaukio – Vantaankoski / Askisto)
364 (Elielinaukio – Askisto)

Kohde 153 - Pohjolan Liikenne/Veolia Transport/Åbergin Linja ;)
112 (Kamppi – Matinkylä)

Kohde 154 - Veolia Transport
V88 (Länsimäki – Sotungin koulu)

Kohde 155 - Nobina Finland
V77 (Päiväkumpu – Kylmäoja)
 
Viimeksi muokattu:
ylipäätään, en usko että tällä kierroksella nähdään mitään yllätyksiä juurikin sopimusten lyhyiden kestojen takia

Mäkään en usko että suuria muutoksia tulee, Helbillä on hyvä varikkosijoitus linjoihin 360-364 nähden joten eiköhän ne sillä pysy. Vantaan sisäisistä linjoista varmaan kilpailevat vaan Nobina ja Veolia, muilla firmoilla siirtoajot varikoille tulevat liian pitkiksi.
 
Miksei noita kohteita voitu vaan jatkaa suoraan optioilla kun Länsimetron ja Kehäradan alkamiseen on enää 2-3 vuotta? Noin lyhyille sopimuskausille tuskin vaaditaan hirveästi uutta kalustoa, eli varmaan vanhempiakin autoja voi tarjota?

Optioiden käyttäminen vaatii kummankin osapuolen suostumuksen. Voi olla, että nykyiset sopimukset ovat liikennöitsijöille tappiollisia, joten ne eivät välttämättä halua niille jatkoa. Tilaajallehan optioiden käyttäminen on usein edullisempaa kuin uuden sopimuksen kilpailuttaminen. 360-sarjan osalta optiokautta olisi voitu jatkaa enintään elokuuhun 2014, jolloin Kehärata vielä tuskin on valmis.
 
Tuossa esityslistatekstin liitteenä on vain automäärät; osaisikohan joku kertoa, minkätyyppistä kalustoa mihinkin vaaditaan?
 
Tarjouskilpailu alkoi tänään. Tarjoukset jätetään 25.10. ja tarjouskilpailu ratkaistaan viimeistään joulukuun lopussa 2012.

Sopimuskaudet ovat muuttuneet niin, että kohteissa 149 ja 153 sopimuskausi kestää vähintään kesäliikenteen 2016 loppuun ja kohteissa 150, 151, 152, 154 ja 155 vähintään kesäliikenteen 2015 loppuun.

Kalustotyypit ovat:
Kohde 149: 1 C, 19 A2
Kohde 150: 4 A1
Kohde 151: 6 A1, 7 A2
Kohde 152: 18 A1, 6 A2
Kohde 153: 5 A1
Kohde 154: 1 A1
Kohde 155: 2 A1
 
Voiko Westendin Linja osallistua tarjouskilpailuun nyt kun on yrityssaneerauksessa?
 
Laitanpa tulosveikkauksen:

Kohde 149 (e3, e5, 533, 553): Nobina Finland
Kohde 150 (v44, v46): Nobina Finland
Kohde 151 (v43, v45, 474): Nobina Finland
Kohde 152 (v30, v35, 300N, 360, 361, 362, 363, 364): Veolia Transport
Kohde 153 (112): Westendin Linja/Nobina Finland
Kohde 154 (v88): Etelä-Suomen Linjaliikenne
Kohde 155 (v77): Nobina Finland
 
Omaa veikkausta...

Kohde 149 (e3, e5, 533, 553): Pohjolan Liikenne
Kohde 150 (v44, v46): Veolia
Kohde 151 (v43, v45, 474): Veolia / Nobina
Kohde 152 (v30, v35, 300N, 360, 361, 362, 363, 364): HelB / Veolia
Kohde 153 (112): Åbergin Linja / (Westendin Linja)
Kohde 154 (v88): ESLL / Veolia
Kohde 155 (v77): ESLL / Nobina
 
Sopimuskausien lyhyyden takia en usko että mitään suuria muutoksia nähdään tai edes mitään mullistavia kalustoinvestointeja :S

Kohde 149 (e3, e5, 533, 553): Nobina, Nobinalla on todella paljon ylimääräistä kalustoa ensi syksynä ja kiviruukin varikon sijainnin takia myös hintatasoa saadaan painettua nykyistä alemmas
Kohde 150 (v44, v46): Nobina / Veolia, Nobinalla riittää tännekin ylimääräistä kalustoa, mutta Veolialla on taas etuna lyhyemmät siirtoajomatkat
Kohde 151 (v43, v45, 474): Veolia / Nobina, samat perusteet kuin edellä
Kohde 152 (v30, v35, 300N, 360, 361, 362, 363, 364): HelB, Helbiltä löytyy nyt sopivasti a1-maakaasukalustoa ylimääräisenä, niiden jälkivarustelulla ja parilla uudella ovat selvä voittaja
Kohde 153 (112): Westendin Linja / Åbergin Linja, jos westendin linja pystyy osallistumaan kilpailuun pystyy se tarjoamaan halvahkon tarjoukseb lyhyen siirtoajomatkan takia, myös kaikki autot voidaan tarjota citeliksinä. Jos Wl taas ei voi osallistua on kohde omiaan Åbergin kasvulle
Kohde 154 (v88): Korsisaari, jos joku on hyvä yllättäjä tälle kierrokselle, on se korsisaari. Liikenne hoituu samalta varikolta josta hoidetaan Keravan liikenne :)
Kohde 155 (v77): Nobina, jatkaa täälläkin edellä mainittujen syiden takia.
 
Takaisin
Ylös