HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

615:sta nykyinen reitti loppuu ja kaikki lähdöt siirtyy nykyiselle 620:n reitille.
Tätä en kyllä tajua :eek: Juuri Helbille siirryttyä 615 saatiin kulkemaan suorinta reittiä kentälle koska palvelee turisteja nopeana linjana kentälle, nyt mennään samaan vanhaan takaisin, lisäksi vielä niin että Helsingin puolella myös otetaan ja jätetään kaikki matkustajat :mad:
 
Tätä en kyllä tajua :eek: Juuri Helbille siirryttyä 615 saatiin kulkemaan suorinta reittiä kentälle koska palvelee turisteja nopeana linjana kentälle, nyt mennään samaan vanhaan takaisin, lisäksi vielä niin että Helsingin puolella myös otetaan ja jätetään kaikki matkustajat :mad:

Sinne kentälle tulee juna, johon matkustajat ohjataan. Jopa niin perinteiseen tyyliin, että suuri osa linjoista, vai peräti kaikki pistetään päättymään Aviapoliksen asemalle ja matkustajat pakkovaihdatetaan junaan yhden asemavälin ajaksi.
 
Sinne kentälle tulee juna, johon matkustajat ohjataan. Jopa niin perinteiseen tyyliin, että suuri osa linjoista, vai peräti kaikki pistetään päättymään Aviapoliksen asemalle ja matkustajat pakkovaihdatetaan junaan yhden asemavälin ajaksi.

Aviapoliksen asemalle katkaistaan linjat 415 (nyk. 451), 561 (nyk. 519) ja 562 (nyk. v61+v62). 415N, 562N ja 615 (nyk. 620) ajavat lentoasemalle saakka. Vaihdon junaan voi tosin monilla linjoilla tehdä jo aikaisemmin Malmilla tai Tikkurilassa.
 
Aviapoliksen asemalle katkaistaan linjat 415 (nyk. 451), 561 (nyk. 519) ja 562 (nyk. v61+v62). 415N, 562N ja 615 (nyk. 620) ajavat lentoasemalle saakka. Vaihdon junaan voi tosin monilla linjoilla tehdä jo aikaisemmin Malmilla tai Tikkurilassa.

Melko lailla tyhjinä nuo nykyiset bussit linjojen 61 ja 615 ruuhkahuippuja lukuun ottamatta kentältä yleensä lähtevät, joten ei tuo Aviapolikseen katkaisu kovin merkittävän joukon yhteyksiä heikennä.
 
Melko lailla tyhjinä nuo nykyiset bussit linjojen 61 ja 615 ruuhkahuippuja lukuun ottamatta kentältä yleensä lähtevät, joten ei tuo Aviapolikseen katkaisu kovin merkittävän joukon yhteyksiä heikennä.

En tiedä tarkoitatko ruuhkahuipuilla perinteistä käsitystä siitä, mutta kyllä 61:llä ja 615:sta riittää matkustajia pitkin päivää, havainto ratin takaa. Toki linjojen katkaisu on ymmärrettävää, koska juna on jatkossa ensisijainen kulkumuoto kentälle. Eikös jatkossa kuitenkin 615 kulje tuon Aviapoliksen aseman kautta kentälle, meinaan niitä töihin kulkijoita, jotka jäävät pois Aviapoliksen ja kentän välillä voivat vaihtaa siinä tähän linjaan. Tuo on kyllä hyvä muutos, että jatkossa Mannerheimintieltä on Aviapolikseen merkittävästi paremmat yhteydet. Ylästössä oli porua jokin aika sitten, että heidän yhteydet huononee liikaa, mutta taisi olla vain huono perehtyminen uuteen linjastoon. Aviapolikseen pääsee edelleen 415:llä ja itseasiassa yhteydet Helsinkiin paranevat samaisen linjan myötä. Tuo Aviapoliksen bussiterminaali tulee siis eteläisen sisäänkäynnin lähelle, joten se lienee jatkossa myös suosittu vaihtopaikka Jumboon menijöille. Tulevan kilpailun paketit näyttää hiukan isommilta mitä nykyiset. Se tarkoittaa samalla, että liikennöitsijä muutoksia tulee kävi kilpailussa miten tahansa. Lähinnä mietin pienien toimitsijoiden kuten ESLL:n ja Anderssonin mahdollisuuksia kilpailla paketeista. Heillähän on kilpailussa koko HSL-liikenne omalta osaltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös jatkossa kuitenkin 451 ja 615 kulje tuon Aviapoliksen aseman kautta kentälle, meinaan niitä töihin kulkijoita, jotka jäävät pois Aviapoliksen ja kentän välillä voivat vaihtaa siinä näihin linjoihin. Tuo on kyllä hyvä muutos, että jatkossa Mannerheimintieltä on kentälle merkittävästi paremmat yhteydet. Ylästössä oli porua jokin aika sitten, että heidän yhteydet huononee liikaa, mutta taisi olla vain huono perehtyminen uuteen linjastoon. Kentälle pääsee edelleen 451:llä ja itseasiassa yhteydet Helsinkiin paranevat samaisen linjan myötä.

Vantaan linjastosuunnitelmassa kerrotaan näin: "Nykyiset linjat 415 ja 451 yhdistetään uudeksi linjaksi 415 Elielinaukio – Vantaanlaakso – Ylästö – Aviapolis. Öisin ajetaan N-reittiä Myyrmäen ja Martinlaakson kautta Lentoasemalle. Työmatkayhteydet Mannerheimintien suunnasta Kehä III:n varteen muuttuvat vaihdollisiksi esimerkiksi Martinlaakson tai Vantaankosken kautta. N-vuorot korvaavat lakkautettavan yölinjan 400N. Linjaa 415 liikennöidään joka päivä."
 
Vantaan linjastosuunnitelmassa kerrotaan näin: "Nykyiset linjat 415 ja 451 yhdistetään uudeksi linjaksi 415 Elielinaukio – Vantaanlaakso – Ylästö – Aviapolis. Öisin ajetaan N-reittiä Myyrmäen ja Martinlaakson kautta Lentoasemalle. Työmatkayhteydet Mannerheimintien suunnasta Kehä III:n varteen muuttuvat vaihdollisiksi esimerkiksi Martinlaakson tai Vantaankosken kautta. N-vuorot korvaavat lakkautettavan yölinjan 400N. Linjaa 415 liikennöidään joka päivä."

Luin suunnitelmaa uudelleen ja muistin väärin. Korjasin edellistä omaa viestiä ennen kuin luin viestisi. Tikkurilan ja Hakunilan suunnan lyhyet sopimukset suosivat kyllä nykyisiä liikennöitsijöitä, koska luulen että noin lyhyisiin sopimuksiin tarjotaan paljon käytettyä kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä tarkoitatko ruuhkahuipuilla perinteistä käsitystä siitä, mutta kyllä 61:llä ja 615:sta riittää matkustajia pitkin päivää, havainto ratin takaa.

Tarkoitin lähinnä sitä, että lentoliikenteen ja lentokenttäalueen työmatkaliikenteen ruuhkahuippujen ulkopuolella myös linjoille 61 ja 615 nousee lentoaseman pysäkeiltä melko vähän matkustajia. Esimerkiksi linjalla 615 ajetaan päivän aikana paljon lähtöjä, joilla matkustajamäärä on luokkaa 10.
 
Muistelin lukeneeni pari vuotta sitten, että Jumbon ja lentokentän ympärille olisi suunniteltu linjaa yhdessä hotellien kanssa, joka olisi korvannut nykyisen erillisen hotellibussin. Ilmeisesti hanke on kuopattu. Onko Finnairin omaan bussiliikenteeseen tulossa muutoksia? Entä U-liikenteeseen, meinaan esim. Viinikanmetsää ja U632:sta. Nykyisen 652A:n reittihän muuttuu pois Viinikanmetsästä ja U632 olisi hyvä korvaaja siis jos se jatkuu.
 
Onko linjat 205, 503, 504, 506, e2, e4, e12, e14, e42, e46 ja h53 tulossa milloin kilpailutukseen? Eikös näittenkin linjojen sopimukset lopu 8/15 ja optiotkin on jo käytetty.
 
Milloin saadaan tähän jännäriin tulosta?

Ensimmäisen viestin linkin takaa löytyy esityslista, jossa todetaan seuraavaa: "Hallitus päättää a) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituissa kohteissa 188 - 199 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2014".
 
Sinne kentälle tulee juna, johon matkustajat ohjataan. Jopa niin perinteiseen tyyliin, että suuri osa linjoista, vai peräti kaikki pistetään päättymään Aviapoliksen asemalle ja matkustajat pakkovaihdatetaan junaan yhden asemavälin ajaksi.
Pistetään tähän vanhaan viestiin kysymys... Jos henkilö tulee esim. Puotilasta bussilla (97V+562) niin eihän yhden arvolipun vaihtoaika riitä vaihtamaan vielä Aviapoliksessa junaan. Pitääkö sitten ostaa vielä Vantaan sisäinen lippu?
 
Pistetään tähän vanhaan viestiin kysymys... Jos henkilö tulee esim. Puotilasta bussilla (97V+562) niin eihän yhden arvolipun vaihtoaika riitä vaihtamaan vielä Aviapoliksessa junaan. Pitääkö sitten ostaa vielä Vantaan sisäinen lippu?

Miksi ajaa Aviapolikseen asti kun voi vaihtaa jo Tikkurilassa junaan? Tällöin vaihtoaika varmasti riittää. Vaihtoehtoina on myös 97V+550+juna(Oulunkylä) tai 97V+560/561+juna(Malmi)
Olen jokatapauksessa sitä mieltä että on typerää pakottaa ihmiset vaihtamaan junaan vain muutaman minuutin loppumatkan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös