HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 39/2016

HSL voisi kehittää pistelaskutapaansa, esim tällaisista esityksistä tulisi virhepisteitä, jotka ynnättäisiin per tilatut linjakm:t:

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201612130103309_v0.shtml

Toisaalta jos virhepistetili vaikuttaisi kilpailun voittamiseen, pääsisi HSL-alueella uusi liikennöitsijä kuin koira veräjästä.

Euro taitaa olla ainoa konsultti, jota uskotaan. Parasta ehkä olisikin, että esim 5% liikennöintikorvauksesta olisi bonusta liikennesääntöjen noudattamisesta ja asiallisesta asikaspalvelusta. Väärinkäytökset sitten pudottaisivat tätä bonusta 0,1-5% riippuen niiden määrästä per tilatut km:t.
 
Toisaalta jos virhepistetili vaikuttaisi kilpailun voittamiseen, pääsisi HSL-alueella uusi liikennöitsijä kuin koira veräjästä.

Euro taitaa olla ainoa konsultti, jota uskotaan. Parasta ehkä olisikin, että esim 5% liikennöintikorvauksesta olisi bonusta liikennesääntöjen noudattamisesta ja asiallisesta asikaspalvelusta. Väärinkäytökset sitten pudottaisivat tätä bonusta 0,1-5% riippuen niiden määrästä per tilatut km:t.

Juuri uusien liikennöitsijöiden tasapuolisen kohtelun vuoksi esim. aiemman asiakastyytyväisyyden laatua ei voida painottaa tarjouskilpailuissa.

Nykyisellään hyvällä asiakaspalvelulla ja laadukkaalla kalustolla voi saada bonusta, vastaavasti kalustopuutteita sanktioidaan.
 
HSL voisi kehittää pistelaskutapaansa, esim tällaisista esityksistä tulisi virhepisteitä, jotka ynnättäisiin per tilatut linjakm:t:

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201612130103309_v0.shtml

Toisaalta jos virhepistetili vaikuttaisi kilpailun voittamiseen, pääsisi HSL-alueella uusi liikennöitsijä kuin koira veräjästä.

Euro taitaa olla ainoa konsultti, jota uskotaan. Parasta ehkä olisikin, että esim 5% liikennöintikorvauksesta olisi bonusta liikennesääntöjen noudattamisesta ja asiallisesta asikaspalvelusta. Väärinkäytökset sitten pudottaisivat tätä bonusta 0,1-5% riippuen niiden määrästä per tilatut km:t.

Eihän me mikään Kreikka olla, että aina pitää palkita bonuksella, jos hoitaa hommansa kunnolla?
 
ESLL sai takaisin vanhat linjansa 506 ja 611 sekä osan koillis-Helsingin linjoista. Tuokohan ESLL vuoden 2010 Crossareita takaisin ajoon ruuhkavuoroihin? Ikarukset ovat jo sen ikäisiä että niitä tuskin tänne enää tuodaan.
TDF hävisi sitten loputkin Vantaan sisäiset linjansa jos ei lasketa koululaislinjan 573 yhden auton liikennettä. Olin kyllä aika varma että TDF menettää myös linjat 411 ja 421 mutta saikin ne pidettyä ja lisäksi samaan pakettiin tuli uutena 431. Joka tapauksessa takkiin tuli jälleen 36 auton verran kun otetaan huomioon uuden 431:n tarvitsemat 4 autoa.
 
Olin kyllä aika varma että TDF menettää myös linjat 411 ja 421 mutta saikin ne pidettyä ja lisäksi samaan pakettiin tuli uutena 431. Joka tapauksessa takkiin tuli jälleen 36 auton verran kun otetaan huomioon uuden 431:n tarvitsemat 4 autoa.

Tuohon Transdevin voittamaan kohteeseen kuuluu vain yölinja 431N, jota Transdev nykyiselläänkin ajaa. HelB:n sopimus Kivistön linjoista jatkuu ainakin vuoteen 2022 asti.
 
Tuohon Transdevin voittamaan kohteeseen kuuluu vain yölinja 431N, jota Transdev nykyiselläänkin ajaa. HelB:n sopimus Kivistön linjoista jatkuu ainakin vuoteen 2022 asti.

Ok, sitten HSL:n tiedotteessa on virhe, siellä kun mainitaan myös linja 431.
 
Olisikohan jollakin laittaa tietoa jätetyistä tarjouksista? HSL:n pöytäkirjan liite taitaa ilmestyä nettiin vasta useamman päivän päästä.
 
Eihän me mikään Kreikka olla, että aina pitää palkita bonuksella, jos hoitaa hommansa kunnolla?

Käyttämäni bonus-sana oli tuossa hieman erheellinen, sanktio tai sakko olisi ollut parempi. Ehdotukseni ydin oli kuitenkin, että liikennöitsijä saa vähemmän rahaa, jos sen työntekijät hölmöilevät ja täysi liikennöintikorvaus ei tulisikaan kuin manulle illallinen.
 
Onko linjoille 73, 73N 74, 74N, 79B, 506, 611 ja 611B on tulossa siis Volvo 8900le:tä?

Voivat ne jotain muutakin merkkiä olla, kunhan tuottavat vähintään tarjotun määrän kalustopisteitä. Savonlinja-konsernin katurihankinnat ovat toki viimeisen parin vuoden aikana painottuneet Volvoon, joten Volvoja saatetaan hyvinkin hankkia myös Helsinkiin.
 

Siihen nähden, että tällä(kin) kierroksella kalustopisteiden todellinen painoarvo on useammassakin kohteessa alle 10%, niiden laskemisessa käytetyn mallin pyörittäminen on aika hukkahikeä. Käytännössä valinta siis lähes aina tehdään hinnan perusteella. Laskentamalleilla, jotka perustuvat huomattavan datapistemäärän perusteella tehtävään mallintamiseen yhdeksi luvuksi, on tapana konvergoitua kohti normaalijakaumaa, mikä vähentää niiden uskottavuutta, koska tulos ei tarkoita oikeastaan mitään. Jotenkin kuulostaisi paljon pragmaattisemmalta osoittaa muutama pakollinen reunaehto esimerkiksi iän, kapasiteetin ja mukavuusvarusteiden suhteen ja sen jälkeen tehdä valinta rehellisesti pelkällä hinnalla. Kaikkien aikaa säästyisi.
 
Turun kilpailutusten kalustovaatimukset on huomattavasti selkeämmät, eikä jokaista nippeliä pisteytetä erikseen. Ja todellisuudessa hinta määrää valinnan, autoista voi saada pari kolme pistettä sadasta. Tuntuu kyllä tämänkin kilpailutuksen pisteytys melkoiselta sekametelisopalta. Jonkun aika saadaan kulumaan näitä vertaillessa.
 
ESLL nousee kerralla suuremmaksi HSL-alueella kuin Tammelund automäärässä mitattuna. Jatkossa näyttää yhä selvemmin siltä että on kolme suurta liikennöitsijää eli Nobina, PL ja Helb, kolme keskikokoista eli TDF, ESLL ja TLL sekä kaksi pientä eli ÅL ja KS. Transdev tosin näyttää ajavan toimintansa alas kolmen vuoden sisällä, mutta saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Kohteessa 223a vain yksi ja 224a vain kaksi tarjoajaa. Miksi ihmeessä? Eikö nämä olisi ihan hyviä linjoja esimerkiksi HelBille, eikä kumpaankaan osallistunut?
 
Takaisin
Ylös