HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

Lisäksi avaamme 3.1.2018 alkaen uuden linjan 191 Kirkkonummi-Inkoo. Linjaa ajetaan vähemmän yllätyksellisesti Espoon varikolta.

Tuo Inkoon iltaliikenne on Uudenmaan Ely-keskuksen hankkimaa ostoliikennettä, jonka kustannukset maksaa käytännössä Inkoon kunta.
 
HelB olisi näköjään voittanut molemmat isot kohteet, jos tuota kilpailun rajoitusta ei olisi. Näköjään ovat takaisin iskussa.

HelB:n voittamissa kohteissa hintataso laski keskimäärin 11,6%, euroina yli 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Aika hurja hintatason lasku.

Sinänsä tämä on iso virstanpylväs, että tämä oli HelB:n ensimmäinen iso voitto Koiviston Auton omistuksessa. Näyttäisi siis siltä, että KA on tällä kertaa tullut pääkaupunkiseudulle jäädäkseen ja HelB säilyy yhtenä isoista HSL-liikenteen liikennöitsijöistä.
 
HelB:n voittamissa kohteissa hintataso laski keskimäärin 11,6%, euroina yli 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Aika hurja hintatason lasku.

Sinänsä tämä on iso virstanpylväs, että tämä oli HelB:n ensimmäinen iso voitto Koiviston Auton omistuksessa. Näyttäisi siis siltä, että KA on tällä kertaa tullut pääkaupunkiseudulle jäädäkseen ja HelB säilyy yhtenä isoista HSL-liikenteen liikennöitsijöistä.

Hintatason lasku verrattuna Nobinaan on kyllä huima. Kun Nobinan hinta kohteessa 228 laskee nykyisestä vain -2,8%, niin Helbin hinnat laskevat -13,1% (229) ja -9,9% (232)

Vaikea nähdä miten Helb pystyy operoimaan uusia sopimuksia niin paljon nykyistä halvemmalla? Esimerkiksi kohteessa 229 suurin osa linjoista on jo nykyisin Helbin ajamaa ja uutena siihen tulee nykyiset Nobinan linjat 621-623. Tuskin Helb pystyy näitä operoimaan mitenkään Nobinaa tehokkaammin.
Olisiko Helb nyt kuitenkin tehnyt tietoisesti alihintaisia tarjouksia jotta säilyttää asemiaan HSL-liikenteessä? Mielenkiintoista nähdä miten Helb tulevissa kilpailuissa hinnoittelee kohteita mutta tuskin näin suuriin hintatason laskuihin on pidemmän päälle varaa.
 
Nykyinen linjojen 621-623 sopimus on koko HSL:n sopimuskirjon aivan kalleimmasta päästä (kokonaiskustannukset linjatuntia kohden), mikä johtunee siitä, että liikennöintirakenne on erittäin ruuhkapainotteinen, mikä taas voi asettaa mahdottomaksi täysin tehokkaiden työvuorojen luomisen. Uudessa sopimuksessa on muitakin linjoja, jolloin liikennöintirakenne voi olla hyvinkin erilainen ja mahdollistaa edullisemmat yksikköhinnat.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:22 ----------

HelB olisi näköjään voittanut molemmat isot kohteet, jos tuota kilpailun rajoitusta ei olisi. Näköjään ovat takaisin iskussa.

Miten näin voi ajatella, koska itse kilpailun rajoitus voi olla yksi hinnoitteluun vaikuttava tekijä?
 
Omasta kokemuksestani on tarjousten hinnoittelu aivan oma taiteen lajinsa, jossa tarkastellaan suurempaa kokonaisuutta kuin voisi päätellä. Tarjouksia itsekin hinnoitelleena, en bussiliikenteen, voin vakuuttaa ettei aina tehdä itselle ylijäämää tuottavaa tarjousta, jos vain on tiedossa etukäteen mistä katetaan alijäämä. Itseasiassa kaikki EU-rahoitteiset hankkeen ovat lähtökohtaisesti tappiollisia, jolloin on aina tarvetta muulle ylijäämää tuottavalle tulovirralle.
 
Ja jos nyt katsoin oikein niin HelBille tulee uusia liki neljäkymmentä. Se tietänee lähtöä autoille, jotka on käyttöönotettu ennen vuotta 2007, ja joillekkin 7xx autoille myös.
Todennäköistä on että nuo loput kaasu MANit menee poistoon.
 
Miten sitten linja 437? Meneekö 435 kanssa samaan sopimukseen vai 436? (2019)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Todennäköistä on että nuo loput kaasu MANit menee poistoon.
Eivät menekään. Päästöt ovat Euro6-rajaa pienemmät, joten ne ovat hyvin ympäristövyöhykkeelle sopivaa kalustoa. Niitähän on tulossa kymmenen kappaletta linjojen 14, 17, 18(N) ja 24 sopimukseen.
 
Eivät menekään. Päästöt ovat Euro6-rajaa pienemmät, joten ne ovat hyvin ympäristövyöhykkeelle sopivaa kalustoa. Niitähän on tulossa kymmenen kappaletta linjojen 14, 17, 18(N) ja 24 sopimukseen.

Niin onkin juu. Ainaki 9xx pätkä MAN:it ja oisko jopa telit kans (901-904 siis)
 
Takaisin
Ylös