HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 58/2023

HSL:n hallitus käsittelee asiaa 25.4.2023 pidettävässä kokouksessaan. Tuolloin julkaistaneen tarjouskilpailun ratkaisu. Kokouksen tätä asiaa koskeva esityslistan kohta löytyy täältä.
 
Puolen päivän jälkeen on tullut yleensä uutissähke päätöksista ja pari-kolme tuntia myöhemmin on ollut pöytäkirja nähtävissä dynastyssä. Ei vissiin mene kauaa tässä enää.
 
Chatin puolelta luin että isojen bussien paketit menivät:

289 Pohjolan Liikenne
290 Tammelundin Liikenne
291 Pohjolan Liikenne

Pikkuisten paketit menivät Korsisaarelle ja Taksikuljetukselle (TK:lle kohde 287)
 
Onnittelut vaan Pohjolalle ja Tammelundille! tällä kertaa Pohjolan liikenne sai sentään pitää linjansa. Saa nähdä meinaako ne jatkaa edelleen Yutong-hankintoja vai onkohan jo aika siirtyä eurooppalaisiin sähköbusseihin… 🤔
 
No se ei ollut yllättävää. Kivasti tuo 611 tuntuu aina olevan eri paketissa kun se kilpailutetaan.

Nyt ainakin 611 on järkevässä paketissa, jos sille suunnalle tulisi viikonloppuliikennettä. Ideana oli ainakin joskus, että 64 ja 611 kulkisivat viikonloppuisin yhtenä linjana (611K?), jonka reitti kulkisi 64:n reittiä Itä-Pakilaan ja sieltä 611:n reittiä Tikkurilaan.
 
Netissä näkyy nyt itse pöytäkirja liitteineen. Jokunen mielenkiintoinen huomio:

- Kilpailuun osallistui kaikkiaan 10 eri firmaa
- Joihinkin kohteisiin tuli tarjous 6 liikennöitsijältä, johonkin vain kahdelta
- Tällä kertaa Savonlinjakin osallistui kilpailuun jättämällä tarjouksen 2 kohteeseen, muttei menestynyt
- Vekka Groupin tarjous kohteeseen 291 hylättiin (kalustovaatim. eivät täyttyneet)

Kilpailukohteisiin tulee kalustoksi yhdeksän (9) kappaletta dieselkäyttöisiä MiniB - tyypin pienkalustobusseja, 26 kappaletta 2-akselisia tyyppien A1 ja A2 busseja, joista 19:ssä käyttövoimana on sähkö; sekä 58 kappaletta 3-akselisia telibusseja, joista 34:ssä käyttövoimana on sähkö. Sähköbussien määrää lisätään sopimuskauden aikana kahdella (2). Kohteissa 289, 290 ja 291 tarjouspyynnössä sähköbusseille asetettu suoriteosuusvaatimus ylittyy noin seitsemällä prosenttiyksiköllä, jolloin tälle tarjouskilpailulle asetettu päästövähenemätavoite tulee ylittymään.
 
Netissä näkyy nyt itse pöytäkirja liitteineen. Jokunen mielenkiintoinen huomio:

- Kilpailuun osallistui kaikkiaan 10 eri firmaa
- Joihinkin kohteisiin tuli tarjous 6 liikennöitsijältä, johonkin vain kahdelta
- Tällä kertaa Savonlinjakin osallistui kilpailuun jättämällä tarjouksen 2 kohteeseen, muttei menestynyt
- Vekka Groupin tarjous kohteeseen 291 hylättiin (kalustovaatim. eivät täyttyneet)

Muutama muu havainto:
- Nobina ei tarjonnut suurimpaan kohteeseen.
- Nobina tarjosi Kivistön pakettia (pienkalusto).
- Vekka jätti eniten tarjouksia, 5/6 kohteeseen.
 
Muutama muu havainto:
- Nobina ei tarjonnut suurimpaan kohteeseen.
- Nobina tarjosi Kivistön pakettia (pienkalusto).
- Vekka jätti eniten tarjouksia, 5/6 kohteeseen.

Ja vielä yksi havainto lisäksi:

- TLL tarjosi ainoastaan voittamaansa kohteeseen.

Tammelund kasvaa nyt aika vauhdilla. Yhdellätoista autolla ensi syksynä ja tämän voitettuaan myös 11 lisää seuraavana syksynä. Se on yli 60% kasvu automäärällisesti parissa vuodessa. Luultavasti Åbergin alihankinta kasvaa myös 544:n sopimuksen loppuessa tänä syksynä, ettei kasvu ole ihan noin jyrkkää, mutta silti aika riski pienemmälle firmalle, kun 2025 alkaen loppuvien muiden sopimusten jatkosta ei ole varmuutta.
 
Ja vielä yksi havainto lisäksi:

- TLL tarjosi ainoastaan voittamaansa kohteeseen.

Tammelund kasvaa nyt aika vauhdilla. Yhdellätoista autolla ensi syksynä ja tämän voitettuaan myös 11 lisää seuraavana syksynä. Se on yli 60% kasvu automäärällisesti parissa vuodessa. Luultavasti Åbergin alihankinta kasvaa myös 544:n sopimuksen loppuessa tänä syksynä, ettei kasvu ole ihan noin jyrkkää, mutta silti aika riski pienemmälle firmalle, kun 2025 alkaen loppuvien muiden sopimusten jatkosta ei ole varmuutta.

Eikös asian voisi nähdä myös toisinpäin, nyt tulevaisuus on turvattu vuosiksi eteenpäin jos tulevissa omien linjojen kilpailutuksissa ei pärjätä. Tammelundin voittamassa paketissa oli pienin ero toiseksi tulleeseen eli tarjous lienee melko hyvin laskettu.
 
Ja vielä yksi havainto lisäksi:

- TLL tarjosi ainoastaan voittamaansa kohteeseen.

Tammelund kasvaa nyt aika vauhdilla. Yhdellätoista autolla ensi syksynä ja tämän voitettuaan myös 11 lisää seuraavana syksynä. Se on yli 60% kasvu automäärällisesti parissa vuodessa. Luultavasti Åbergin alihankinta kasvaa myös 544:n sopimuksen loppuessa tänä syksynä, ettei kasvu ole ihan noin jyrkkää, mutta silti aika riski pienemmälle firmalle, kun 2025 alkaen loppuvien muiden sopimusten jatkosta ei ole varmuutta.

Jos Vekkakin kerran tänne tarjosi niin siitäkin voi hyvin sanoa että kasvaa vauhdilla ja pikku hiljaa leviää ympäri Suomea
 
Tammelund kasvaa nyt aika vauhdilla. Yhdellätoista autolla ensi syksynä ja tämän voitettuaan myös 11 lisää seuraavana syksynä. Se on yli 60% kasvu automäärällisesti parissa vuodessa. Luultavasti Åbergin alihankinta kasvaa myös 544:n sopimuksen loppuessa tänä syksynä, ettei kasvu ole ihan noin jyrkkää, mutta silti aika riski pienemmälle firmalle, kun 2025 alkaen loppuvien muiden sopimusten jatkosta ei ole varmuutta.

Tammelundin nyt voittama kohde on 15 autoa (11 A2 ja 4 C).

Ei tuollainen kasvu kuitenkaan ole mitenkään uutta Tammelundin historiassa. Kesäkuussa 2015 heillä oli 17 auton liikenne ja elokuussa 2016 jo 45 auton liikenne. Elokuussa 2017 liikenne tipahti 33 autoon, kun Tammelund hävisi linjan 73 Savonlinjalle - jonka se nyt sitten otti takaisin.
 
Takaisin
Ylös