- Liittynyt
- 4 Huhtikuu 2025
- Viestit
- 214
Eikä myöskään varikko edes sijaitse lähelläkään noiden linjojen liikennöinti alueita.Nyt ei kyllä ollut mistään Siuntiosta puhe...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eikä myöskään varikko edes sijaitse lähelläkään noiden linjojen liikennöinti alueita.Nyt ei kyllä ollut mistään Siuntiosta puhe...
Liittyisiköhän Vantaan ratikan arvioituun aloittamiseen 2029?572 lyhyestä sopimuskaudesta tulee mieleen, että se kilpailutettaisiin myöhemmin toisessa paketissa, tai sitten korvattaisiin toisella linjalla (mikä kuitenkin toteutettaisiin myöhemmin?)
Näinhän se varmastikin tosiaan onLiittyisiköhän Vantaan ratikan arvioituun aloittamiseen 2029?
71 ja 78 (ent. 68) linjojen hankitun kaluston matkustamossa sai pitkään nauttia korkeaselkänojaisista penkeistä Veolian ja Nobinan toimesta. Sekin aika pian päättyy.Näin 71:tä vuosikaudet päivittäin käyttäneenä nivelet olisivat kyllä erittäin toivottu uudistus. 78:lla taas saattaa tehdä hieman tiukkaa A2-autoilla ruuhka-aikoina, mutta muuten riittänee.
Toki tässä yhden linjan/muutaman auton paketissa on se hyvä, että myös pienemmät firmat pystyy tekemään tarjouksia. Tosin nyt Taksikuljetuksen mentyä konkurssiin ei tule mieleen yhtään pienempää yritystä Itä-Helsingin suunnilta. Ilmeisesti TLL:n ajot on vähenemään päin joten sille joku 78 olisi aika lottovoitto. Eipä tuolla 572:n vaikutusalueella taida myöskään semmoista firmaa olla?Tässä vaikuttaisi olevan sopimusten 228, 232, 254, 255, 258, 259, 276, 286 ja 287 nykyinen liikenne eli 9:stä paketista tulee 10, mikä ei ole hirveä kasvu, mutta useampi yhden linjan paketti vähän kummastuttaa. 71:n kanssa sen ymmärtää, kun sille halutaan ainakin yrittää saada niveliä, mutta sen kanssa paketissa ollut 78 olisi voinut mennä 78N:n kanssa kohteeseen 306, kun näiden reittien ero ei ole muutenkaan kuin lyhyt matka Koskelan ja Arabianrannan välillä.
Kai tuo mainitsemasi TLL on 572:n suhteen vähintään yhtä hyvällä sijainnilla kuin sen jo nyt liikennöimien 583 ja 584 suhteen? Luulisi että Lauttasaaren linjoille (joilta firma väistyy ensi vuonna) olisi vielä pidempiä tai pitkäkestoisempia siirtoajoja?Toki tässä yhden linjan/muutaman auton paketissa on se hyvä, että myös pienemmät firmat pystyy tekemään tarjouksia. Tosin nyt Taksikuljetuksen mentyä konkurssiin ei tule mieleen yhtään pienempää yritystä Itä-Helsingin suunnilta. Ilmeisesti TLL:n ajot on vähenemään päin joten sille joku 78 olisi aika lottovoitto. Eipä tuolla 572:n vaikutusalueella taida myöskään semmoista firmaa olla?
Milloin tulokset tulee?HSL käynnistää bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy Helsingissä, Espoossa, Keravalla, Sipoossa, Tuusulassa ja Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Kilpailutettavassa liikenteessä on kymmenen (10) kilpailukohdetta, kohdenumerot 306–315.
Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 13 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä noin 171 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 15 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 14 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 92 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1130 autoa.
Tarjouskilpailu järjestetään kahdessa osassa; tarjouskilpailu 61a/2025 käynnistetään elokuussa 2025 ja 61b/2025 lokakuussa 2025.
Tarjouskilpailuun 61a/2025 sisältyvä liikenne
Kohde 306
Linjat
63 Kamppi–Ruskeasuo–Maunula–Paloheinä
69 Kamppi–Pasila–Käpylä–Malmi–Jakomäki
70 Kamppi–Töölö–Pihlajamäki–Pukinmäki–Malmi
77N Rautatientori–Arabia–Malmi–Jakomäki
78N Rautatientori–Arabia–Viikki–Latokartano
431N Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–KuninkaantammiKivistö–Lentoasema
Kohteen 306 liikennöintiin tarvitaan kaksikymmentäkaksi (22) tyypin C linja-autoa ja viisitoista (15) tyypin A2 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,5 miljoonaa kilometriä.
Kohde 307
Linjat
71 Rautatientori–Pihlajisto–Pihlajamäki–Malmi
Kohde 307 kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telillinja-autolle (C-tyyppi) että nivellinja-autolle (Dtyyppi). Vaihtoehdossa A liikenne hoidetaan 13 nivellinja-autolla ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 15 telilinja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä vaihtoehdossa A on arviolta 0.9 miljoonaa kilometriä ja vaihtoehdossa B on arviolta 1,0 miljoonaa kilometriä.
Kohde 308
Linjat
633N Rautatientori–Simonkylä–Korso–Vallinoja–SorsakorpiKeravan asema
641 Tikkurila–Leinelä–Hyrylä–Keravan asema
738 Kalasatama–Keravan asema
962 Hyrylä–Sula–Keravan asema
963 Paijala–Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
962 Hyrylä–Sula–Keravan asema
963 Paijala–Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
963B Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
971B Ruotsinkylä–Hyrylä–Keravan asema
972 Korso–Alikerava–Keravan asema
973 Peijas–Korso–Vallinoja–Kannisto–Keravan asema
975 Keravan asema–Kaleva–Mattilanpuisto
975N Keravan asema–Kaleva–Hyrylä
976 Keravan asema–Virrenkulma
977 Keravan asema–Päivölä–Kytömaa
977V Keravan asema–Kivisilta–Kytömaa
978 Keravan asema–Sorsakorpi–Keinukallio
978K Keravan asema–Sorsakorpi–Bastukärr
985 Keravan asema–Talma–Nikkilä
Kohteen 308 liikennöintiin tarvitaan kaksikymmentä (20) tyypin A1 ja neljä (4) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,1 miljoonaa kilometriä.
Kohde 309
Linjat
642 Leinelä–Riihikallio–Lahela–Hyrylä
642K Leinelä–Riihikallio–Ruotsinkylä–Lahela–Hyrylä
643 Hakaniemi–Hyrylä
643K Hakaniemi–Ruskeasanta–Hyrylä
643N Rautatientori–Ilola–Hyrylä–Lahela
665 Hyrylä–Järvenpää–Kellokoski–Hyökännummi
665A Hyrylä–Järvenpää–Kellokoski–Hyökännummi(–Mäntsälä)
665K Hyrylä–Järvenpää–Jamppa–Kellokoski–Hyökännummi
665N Rautatientori–Hyrylä–Järvenpää–Jamppa–Kellokoski–Hyökännummi
Kohteen 309 liikennöintiin tarvitaan seitsemän (7) tyypin A1 ja kahdeksan (8) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,1 miljoonaa kilometriä.
Tarjouskilpailuun 61b/2025 sisältyvä liikenne
Kohde 310
Linjat
78 Rautatientori–Viikki–Latokartano
Kohteen 310 liikennöintiin tarvitaan arviolta yhdeksän (9) tyypin A2 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,6 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Kohde 311
Linjat
300 Elielinaukio–Vihdintie–Pähkinärinne–Myyrmäki
400 Kamppi–Hämeenlinnanväylä–Myyrmäki–Martinlaakso–Vantaankoski
Kohteen 311 liikennöintiin tarvitaan arviolta kaksikymmentäkahdeksan (28) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,5 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Kohde 312
Linjat
311 Kaivoksela–Myyrmäki–Hämeenkylä
321 Elielinaukio–Vihdintie–Jupperi–Lähderanta–Vanhakartano
335 Linnainen–Myyrmäki–Martinlaakso–Askisto
335B Vapaala–Myyrmäki–Martinlaakso–Askisto
345(N) Elielinaukio–Vihdintie–Askisto–Kalajärvi–Rinnekoti
349 Lahnuksen koulu–Kalajärvi–Lepsämänjoentie
349B Kalajärvi–Lepsämänjoentie
349BK Kalajärvi–Hännikäinen–Lepsämänjoentie
431B Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Vantaanlaakso–Kivistö 431B Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Vantaanlaakso 436N Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Myyrmäki–Martinlaakso–Kalajärvi
Kohteen 312 liikennöintiin tarvitaan arviolta seitsemän (7) tyypin A1 linja-autoa, kaksitoista (12) tyypin A2 linja-autoa ja seitsemän (7) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,0 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Kohde 313
Linjat
572 Mellunmäki–Hakunila–Kehä III–Tuupakka–Martinlaakso
Kohteen 313 liikennöintiin tarvitaan arviolta viisi (5) tyypin A2 ja yksi (1) tyypin C linjaautoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,5 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Kohde 314
Linjat
625 Tikkurila–Rekolanmäki
713(B) Kuninkaanmäki–Hakunila–Vaarala
719 Nybygget–Hakunila 719B Länsisalmi–Hakunila
719K Nybygget–Länsisalmi–Hakunila
723 Päiväkumpu–Peijas
839(K) Rapuojantie–Östersundom–Puroniitty
Kohteen 314 liikennöintiin tarvitaan arviolta kuusi (6) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,3 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Kohde 315
Linjat
961 Korso–Hyrylä–Nahkela(–Nurmijärvi)
961B Korso–Hyrylä
964 Hyrylä–Rusutjärvi–Rannikonmäki
964K Hyrylä–Kolistimenmäki–Rusutjärvi–Rannikonmäki
965 Hyrylä–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
965T Hyrylä–Rusutjärvi–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
965T Hyrylä–Rusutjärvi–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
966 Jokela–Vanhankylän koulu–Saunakallio–Terrisuo
967 Jokela–Nuppulinna–Linjamäki–Kellokoski
967(K) Jokela–Nuppulinna–Purola–Linjamäki–Kellokoski
968 Hyrylä–Paijala–Ruskela–Sahatie–Hyrylä
Kohteen 315 liikennöintiin tarvitaan arviolta kuusi (6) tyypin A1 ja yksi (1) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,4 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.
Tarjottava linja-autokalusto
Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linjaautoilla, C-tyypin telilinja-autoilla, MiniB-tyypin pienkalustolla sekä kohteessa 307 vaihtoehtoisesti D-tyypin nivellinja-autoilla. Vähintään 77 % kilpailutettavasta liikenteestä vaaditaan ajettavaksi sähköbusseilla. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n päästötavoitteita.
Kohteisiin 309 ja 315 sisältyy suunnitelma yhteishankinnasta Uudenmaan ELY:n (vuoden 2026 alusta Traficom) kanssa, koska osa kohteen reiteistä liikennöidään HSL:n liikennöintialueen ulkopuolelle. Yllä olevissa kohteiden 309 ja 315 linjaluetteloissa Uudenmaan ELY:n toimivalta-alueeseen kuuluvat osuudet on merkitty sulkeisiin ja niiden osuus kohteen 309 liikenteestä on noin 6 prosenttia ja kohteen 315 liikenteestä on noin 10 prosenttia.
Kilpailutettavien kohteiden 306–312 ja 314 sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatkooptioihin. Kohteen 313 sopimus on kahden (2) vuoden mittainen, jonka lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden jatko-optioihin. Kohteen 315 sopimus on viiden (5) vuoden mittainen, jonka lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2027.
Muistaakseni 11/2025 (61a) ja 2/2026 (61b).Milloin tulokset tulee?
Itse asiassa 61a:n osalta joulukuussa 2025 ja 61b:n osalta vuoden 2026 maaliskuussa. Noihin tähdätään.Muistaakseni 11/2025 (61a) ja 2/2026 (61b).
Itseasiassa joo Kamppiin ja Lauttasaareen on etenkin ajallisesti pitempi matka. Kehä 1 ruuhkautuu myös paljon pahemmin kun kehä 3 ainakin omasta kokemuksesta.Kai tuo mainitsemasi TLL on 572:n suhteen vähintään yhtä hyvällä sijainnilla kuin sen jo nyt liikennöimien 583 ja 584 suhteen? Luulisi että Lauttasaaren linjoille (joilta firma väistyy ensi vuonna) olisi vielä pidempiä tai pitkäkestoisempia siirtoajoja?
Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun 71:lle ollaan myös niveliä tarjoamassa, Vuoden 2012 kilpailutuksesssa linjat 68, 71 ja 71V oli myös vaihtoehto tarjota niveliä mutta teleillä tehty tarjous voitti tässä. Tuo 78:n muuttaminen pätkillä ajettaviksi on ihan älytön, nykyäänkin nuo 78 lähdöt on ollu todella täyttä. Muistan sillon ku HelB vielä ajoi linjaa 68 niin sillon tuli varsinkin ruuhka-aikaan useasti nähtyä Rautatientorilla lähteneessä autossa oli jo täynnä valo päällä.71:n kilpailutus tehdään aika kiinnostavalla tavalla. Itse arvelisin, että telitarjous on halvempi, mutta niveltarjouksen voiton myötä olisi myös mahdollista, että 71:stä tulee HSL-alueen ensimmäinen ei-runkolinja, jota ajetaan nivelbusseilla. Toki 71 olisi luonteva uusi runkolinja, mutta tietääkseni sellaista ei ole suunnitteilla.
78:n kalustovaatimus muuttuu myös, mutta pienempään suuntaan C:stä A2:ksi. Ainakin ruuhkan vuoroväli näyttäisi pysyvän nykyisellä tasolla. Nämä kaksi muutosta johtavat siihen, että 77N ja 78N siirtyvät pois nykyisestä 71+78-paketista 63:n, 69:n ja 70:n kanssa samaan pakettiin.
Miksi Malmille pitäisi asentaa ku Rautatientorilla on jo latausasemat ja 71 ei ole kilometrimääriltään kovin pitkä linja.Mielenkiintoista olisi tietää, vaaditaanko tällä kertaa nivelbusseilta varikkoladattavuutta, vai asennettaisiinko pikalaturi Malmille.
Voisikohan tämä johtua mahdollisesti tulevaan viima-ratikkaan?Tuo 78:n muuttaminen pätkillä ajettaviksi on ihan älytön, nykyäänkin nuo 78 lähdöt on ollu todella täyttä.
Ihan totta tietysti. Toisaalta onhan esim. linjan 20 molemmissa päissä laturit, ja varmaankin linjalla 560 olisi riittänyt laturi VuosaareenMiksi Malmille pitäisi asentaa ku Rautatientorilla on jo latausasemat ja 71 ei ole kilometrimääriltään kovin pitkä linja
Eikö Rastilaan?Ihan totta tietysti. Toisaalta onhan esim. linjan 20 molemmissa päissä laturit, ja varmaankin linjalla 560 olisi riittänyt laturi Vuosaareen