HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 61 / 2025

Tuskin kuitenkaan niin pitkä, etteikö olisi selvitty laturilla vain toisessa päässä
Onkohan noita mietitty siltäkin kannalta, että joskus jommankumman pään laturi ei syystä tai toisesta ole käytettävissä? Joskus se syy kuulemma voi olla jopa se, että ollaan niin pahasti myöhässä, ettei aikaa lataamiseen yksinkertaisesti jää.
 
Onkohan noita mietitty siltäkin kannalta, että joskus jommankumman pään laturi ei syystä tai toisesta ole käytettävissä? Joskus se syy kuulemma voi olla jopa se, että ollaan niin pahasti myöhässä, ettei aikaa lataamiseen yksinkertaisesti jää.
Just näin. Aikataulu ei noin niinku keskimäärin ole erikoisen paha, mut vaihtelua on niin paljon että vaikka yhtenä päivänä yksi tietty vuoro on ihan ajallaan, voi toisena päivänä ihan saman kuljettajan ajamana olla vartinkin myöhässä. Eikä tämä siis johdu kalustosta tai yksittäisestä kuljettajasta, vaan siitä että pitkällä linjalla muuttujia on pidempi lista.

Sit jos päätepysäkille on varattu tietty latausaika, ja sitä ei pysty käyttämään, niin ainakin vähän helpottaa tilannetta jos myös toisella päätepysäkillä on edes pieni mahdollisuus ladata.
 
Onkohan noita mietitty siltäkin kannalta, että joskus jommankumman pään laturi ei syystä tai toisesta ole käytettävissä? Joskus se syy kuulemma voi olla jopa se, että ollaan niin pahasti myöhässä, ettei aikaa lataamiseen yksinkertaisesti jää.
Se on juuri näin: jos linjalla on laturi vain toisessa päässä, ollaan heikoilla, jos se ainoa laturi ei toimi. Linja 40 on toki nykyäänkin sellainen ja etenkin talvisin aikataulut menivät aivan sekaisin kun toimittiin akkujen rajoilla ja jossain vaiheessa oli pakko ladata, vaikka oli myöhässä.
 
Pari lyhyempää latausta myös kuluttaa akkuja vähemmän kuin yksi pidempi lataus.

Voisikohan tämä johtua mahdollisesti tulevaan viima-ratikkaan?

Viima ei olisi valmis kuin vasta sopimuksen perusosan jälkeen vaikkei aloittanut valtuusto sitä jarruttaisi.

572 lyhyestä sopimuskaudesta tulee mieleen, että se kilpailutettaisiin myöhemmin toisessa paketissa, tai sitten korvattaisiin toisella linjalla (mikä kuitenkin toteutettaisiin myöhemmin?)
Liittyisiköhän Vantaan ratikan arvioituun aloittamiseen 2029?

No niinpäs olikin lyhyt sopimus. Jotenkin oletin, että lyhyemmät oli vain pienkalustoasopimuksia.

572 oltiin yhdessä ratikan bussisuunnitelmassa ohjaamassa Puistolan kautta, tai ainakin Hakunilan ohi, mutta kalustomäärään se ei vaikauttaisi. Ojangon megapakettiin ei myöskään ole (vielä) otettu optioita eli se on loppumassa 8/2029 ja ratikka muuttaa senkin linjoja jonkin verran, eli ilmeisesti 572 saattaa mennä siihen.
 
Eiköhän Koillisen Liikennepalvelut Oy pyri olemaan kilpailussa mukana, vastahan myös voittivat kohteen 305.
 
Eiköhän Koillisen Liikennepalvelut Oy pyri olemaan kilpailussa mukana, vastahan myös voittivat kohteen 305.
Niih, mikähän KLP:n kohtalo nyt TK:n konkurssin myötä on? Kumminkin taitaa vähän noilla tytäryhtiöillä konkurssitilanteessa tulevaisuuden jatkuminen vaihdella.
 
Takaisin
Ylös