En oikeastaan käytä muuta kuin raitioliikennettä, joten keskityn kommentoimaan sitä. Pitäisi kai kaivaa vuoden 2009 aikataulut esille, jotta saisi tiukkaa faktaa, mutta fiilikset ovat tällaiset kehityksestä HSL-aikana:
– raitioliikenteen matka-ajat ovat pidentyneet
– raitioliikenteen vuorovälit ovat kasvaneet
– raitioliikenteen päivittäin ajettavien vuorojen määrä on vähentynyt
– raitioliikenteen matkustajamäärä on ainakin joillain linjoilla suorastaan romahtanut
– mitään laajennushankkeita ei ole edistetty (Jätkäsaari otettiin käyttöön HSL-aikana, mutta HSL:stä huolimatta; organisaatio ei myötävaikuttanut hankkeen suunnitteluun tai toteutukseen)
– tiettyjä laajennushankkeita on pyritty yksittäisten virkamiesten toimesta hidastamaan tai estämään
– kuljettajarahastuksesta luopuminen ei ole edennyt mitenkään sen jälkeen kun asiasta päättäminen siirtyi pois HKL:n johtokunnalta, joka asiasta jo päättikin, mutta päätös ei sitonut perustettavaa HSL:ää
– organisaatio kokonaisuutena ei tunnu ymmärtävän yksittäisen jäsenkunnan ja vain sen alueella kulkevan joukkoliikennemuodon erikoispiirteitä eikä ole asiasta kovin kiinnostunutkaan
Tämä siis fiiliksistä ekan viiden vuoden ajalta.
Katse tulevaisuuteen: vaikea sanoa vielä mitään. Laadittu linjastosuunnitelma tiettyine vaatimattomine lisäyhteyksineen vaikuttaa monilta osin positiiviselta, mutta vasta aika näyttää, toteutuuko siitä mitään ja ovatko toteutuvat osat niitä positiivisia vai negatiivisia.