Piirka: Ei. Epäilen, että suurin syy bussiliikenteen vaatimattomiin matkustajamääriin on sen uskomaton sekavuus. On A, B, V, AK ja vielä KNT. Vaativa joukkoliikenteen käyttäjä, varsinkin Helsingin kantakaupungissa, ei rupea opettelemaan aikatauluja taikka valikoimaan kulkuvälinettään sen mukaan, onko kello yli vai alle 19, onko arki vai lauantai ja niin edelleen. Bussiliikenteessä pitää mahdollisimman pitkälle pyrkiä siihen, että
- saadaan kirjainversiot pois
- saadaan linjanumeroita vähennettyä
- saadaan vuorokaudenaikaan, viikonpäivään tai vuodenaikaan sidotut linjaversiot pois
- saadaan vuorovälit kohtuullisiksi, tasaisiksi ja helposti muistettaviksi
Minusta noihin tavoitteisiin tulee pyrkiä niin voimakkaasti, että prosesissa hyväksytään sitten sentyyppiset asiat, että joka tapauksessa pienellä kuormalla kulkeva 24 nyt vaan tekee niitä koukkauksia. Okei, Seurasaareen menijälle se on hankalaa, mutta kun niitä menijöitä on niin vähän. Ja okei, ehkä sieltä hautausmaan kautta ei tarvitsisi kiertää tiistai-iltana klo 23, mutta on se nyt paljon selkeämpää, että aina ajetaan samaa reittiä. Minä muuten lopettaisin erilliset K-vuorot 55:ltä. Kulkekoot aina sieltä kampusmäen päältä, jos vaan keliolojen puolesta pääsee. Selkeämpää se niin on.
Tuon hassun 17:n sitominen Larun busseihin on myös huono juttu. Annetaan sen 17:n nyt vaan olla oma kuriositeettinsa sen vuoden tai kaksi kun sitä ajetaan. Helpompi se sitten on lopettaa kuin ruveta sitomaan se johonkin Vattuniemen bussiin, joka ei edes kulje Viiskulmaan ja jonka joka vuoro ei ajaisi Krunaan eli taas tulisi sekavuutta. Ja kaipa se 21V:kin loppuu, kun länsimetro joskus aloittaa. Tosin 17 on loppunut jo sitä ennen.
Safkan ajatus linjanumeroinnista 35, 36, 39 on minusta järkevä ja johdonmukainen. Kaikki 30-sarjalaiset kulkisivat samaa runkoreittiä. Kantakaupungin numeroideologiaan se tietysti istuu huonosti, mutta kyllä tuo silti olisi nykyistä selkeämpi. Ja 39B voisi sitten olla 38, olisi taas hitusen selkeämpää.
Elmo, vaikka kaksinumeroinen seutulinja onkin epäjohdonmukaista sinänsä, niin kuormituksen kannalta tuo on hyvä juttu. Jos olisi 301, niin se kolmas numero karkottaisi Helsingin sisäiset matkustajat ainakin Huopalahdentien eteläpuolelta. (Vrt. vaikka 500-sarjan bussit vs 58 taikka 14/18 vs 205 taikka 4 vs 194/195).
Vristo, 68 ja 71 voisivat olla 6 ja 11. Kunhan nyt laskisivat, kuinka paljon siinä säästäisi kun jatkaisi ratikkaa Arabiasta pohjoiseen.