Mikä ihme linja tämä tällainen on? 4 min päättäriltä päättärille? Onko tuollaisella matkustajiakin?
Kyllä sieltä matkustajia löytyy...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mikä ihme linja tämä tällainen on? 4 min päättäriltä päättärille? Onko tuollaisella matkustajiakin?
Kyllä sieltä matkustajia löytyy...Täydentää 94:sta ruuhka-aikaan Kontulankaarelle, ei sitä muuten olisi perustettu. Ihmiset ovat laiskoja kävelemään Kontulankaarelle asemalta joten on pitäny tehdä ruuhka-linja heitä varten...
HSL Liikennöintisuunnitelma vuosille 2012-13 sanoi:Bussilinja 17 alkaa ajaa syysliikenteen alusta lähtien väliä Kruununhaka – Viiskulma arkisin n. klo 8 – 17.
Voisko myös harkita em. linjojen linjatunnusten muuttamista tässä yhteydessä niin, että tulevan linjan 14 tunnus olisi 36 ja 18 olisi 35. Munkkivuorihan on postinumeroltaan 35 ja Pajamäki 36, ja runkolinja-aatteen mukaan "täsmälliset" numerot sopisivat oivallisesti.
Ajatusta tukisi sekin, että 39 vaihdetaan myös Huopalahdenkadulle, jolloin kaikki olisivat samaa sarjaa. Mutta pitäisikö numeroinnissa silti tukea runkolinjamaisuutta vielä enemmän? Postinumeroissa pysyminen minusta ei ole kovin arvokasta. Minusta parhaiten toimisi, jos linjat olisivat 31, 32 ja 33. 31 olisi lyhin ja 33 pisin (vai päinvastoin?). Vai peräti radikaalimmin uusiksi: 301, 31 ja 32 (kun siis 39 pitenee Vantaalle)?
Mielestäni vallan erinomaisia ajatuksia.Ajatusta tukisi sekin, että 39 vaihdetaan myös Huopalahdenkadulle, jolloin kaikki olisivat samaa sarjaa. Mutta pitäisikö numeroinnissa silti tukea runkolinjamaisuutta vielä enemmän? Postinumeroissa pysyminen minusta ei ole kovin arvokasta. Minusta parhaiten toimisi, jos linjat olisivat 31, 32 ja 33. 31 olisi lyhin ja 33 pisin (vai päinvastoin?). Vai peräti radikaalimmin uusiksi: 301, 31 ja 32 (kun siis 39 pitenee Vantaalle)?
Entäpä jos linjan 21V olisi nyt jatkanutkin Asema-aukiolta Krunikkaan. Tai vaikka puolet sen vuoroista esim. tunnuksella 21VK. Tällöin Krunan pää olisi saatu hoidettua nykymalliin mutta kovasti haluttu yhteys Viiskulmaan ei olisi toteutunut. Lauttasaaren linjat lienevät jo valmiiksi epätäsmällisiä, joten toisiko tällainen muutos liikaa huononnusta ja olisiko järjestely saatu toteutettua tehokkaammin kuin nyt perustettava L17?
Samalla lisääntyisi pummilla matkustaminen ja matka-ajat tuplaantuisi, joten on parempi että h68 ja h71:stä ei korvata millään hitaalla ratikalla!68 ja 71 voisivat olla 6 ja 11. Kunhan nyt laskisivat, kuinka paljon siinä säästäisi kun jatkaisi ratikkaa Arabiasta pohjoiseen.![]()
60- ja 70-sarjan bussit on numeroitu postinumeroalueiden mukaan, ei sen mukaan, kulkevatko ne Hämeentietä vai Mäkelänkatua. Ongelma vaan on, että lähiöissä postinumeroalueet ovat maantieteellisesti niin suuria, että numerot eivät tahdo riittää. Kun Viikin linja perustettiin, niin 68 oli ainoa vapaa numero. 70-sarjassa ei ollut mitään vapaana, 60-sarjassa vapaata oli vain alkupäässä.
55 ei myöskään ala viitosella siksi, että se olisi poikittaislinja. Se on vaan vanhaa perua. Arvaan, että kun 60-luvulla (muistaakseni 1966) numeroitiin bussit uudelleen uusien postinumeroiden mukaan, niin 55:n päättäri oli nykyistä etelämpänä eli Hki 55:n alueella. Joku varmaan tietää ja voi osoittaa tämän arvauksen oikeaksi tai vääräksi. Mutta olen samaa mieltä, että sille 61 olisi parempi numero, varsinkin nyt kun se ei edes jatku keskustan yli. Nyt olisi hyvä tilausuus vaihtaa se.
on parempi että h68 ja h71:stä ei korvata millään hitaalla ratikalla!
Olikohan tuolloin 1966 vielä 50-sarjaa tarkoitettu poikittaislinjoille? Varsinaisia poikittaislinjoja ei ollut kuin mainitut 50, 50A ja 51. Viikin poikittaislinja h79 kulki tuolloin reittiä Herttoniemi-Itäväylä-Viikintie-Pihlajamäki-Käskynhaltijantien/Mestarintien risteys.
Samaa mieltä. Ne pitää korvata nopealla ratikalla.
Ei meillä ole varaa maksaa sen paremmin hidasta ratikkaliikennettä kuin bussiralliakaan.
Luulen, ettei. 50 on Sörkan postinumero, joten se tulee siitä. 51 on kyllä oudompi. Olisikohan sen päätepysäkki ollut joskus Hki 51:n alueella? Luulin kyllä, että se olisi ollut Siltasaaressa iät ja ajat, mutta näköjään se on ajellut Krunaan asti. Mitenköhän Kruununhaka-seura on voinut sallia sen lyhentämisen Siltasaareen?
Linja 52 on myös aika vanha. Mahtaako sitä olla tuossa 1966 kartassa?