HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2018-2020

Eikö tuossa kuitenkin ole riski, että samaa kautta voisi käyttää kaksi eri henkilöä, toinen matkakortilla ja toinen kännykällä.

Kyllä, mutta jos tarkastuksen yhteydessä katsotaan henkkarit, niin ehkäpä riski pienenee.

Arvon käytön osalta tuotakaan ongelmaa ei pitäisi olla.
 
HSL:n länsimetroa käsittelevässä kommentointiketjussa kerrotaan että tuleva linja 555 (nykyinen 510) oltaisiin jossakin vaiheessa katkaisemassa Leppävaaraan? En tiedä liittyykö suunnitelma työn alla olevaan Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan jonka luonnos pitäisi valmistua ensi tammikuussa. Vaikuttaisi melko erikoiselta että ensin yhteyttä parannetaan vaihdollisesta vaihdottomaksi ja sitten jonkin ajan kuluttua palattaisiin vaihdolliseen jolloin vaihtojen määrä jopa vielä lisääntyisi nykyisestä.

Jos linja 555 katkaistaisiin Leppävaaraan, niin matka Lauttasaareen vaatisi kaksi vaihtoa (555+550+M) Lisäksi Vattuniemeen pitää vielä jatkaa linjalla 21. Toki 550 ja metro kulkevat hyvin tiheästi joten vaihtoihin ei varmaan hirveästi aikaa kuluisi, mutta jotenkin tällainen suunnitelma vaikuttaa matkustajien kiusaamiselta kun ensin tarjolle tuodaan täysin vaihdoton uusi yhteys.

Tämä tietenkin noudattaa HSL:n strategiaa jossa vaihtojen määrää ollaan jatkuvasti lisätty sitä mukaa kun uusia runkoyhteyksiä on luotu.
 
HSL:n länsimetroa käsittelevässä kommentointiketjussa kerrotaan että tuleva linja 555 (nykyinen 510) oltaisiin jossakin vaiheessa katkaisemassa Leppävaaraan? En tiedä liittyykö suunnitelma työn alla olevaan Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan

Raide-Jokerin suunnitelmissa 555 päättyy Leppävaaraan. Tällainen hahmotelma löytyy ainakin Espoon linjausvaihtoehtojen selvityksestä sivulta 16.
 
HSL:n länsimetroa käsittelevässä kommentointiketjussa kerrotaan että tuleva linja 555 (nykyinen 510) oltaisiin jossakin vaiheessa katkaisemassa Leppävaaraan? En tiedä liittyykö suunnitelma työn alla olevaan Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan jonka luonnos pitäisi valmistua ensi tammikuussa. Vaikuttaisi melko erikoiselta että ensin yhteyttä parannetaan vaihdollisesta vaihdottomaksi ja sitten jonkin ajan kuluttua palattaisiin vaihdolliseen jolloin vaihtojen määrä jopa vielä lisääntyisi nykyisestä.

Ainakin Raide-jokerin hankesuunnitelmassa puhutaan 555/510 katkaisemisesta lepäävaaraan Raide-jokerin aloittaessa. Toisaalta Kehä I:sen kattaminen Tietotien kohdalta katkaisee linjat 550 ja 551/510 Otaniemeen ja muistaakseni juuri tässä TTS:ssä mainitaan, että silloin 550 viedään Keilaniemeen ja 555:sen reitti arvioidaan uudelleen, mutta ilmeisesti Otaniemestä etelään.

Hieman ihmetyttää, että jos 510/555 vuoroväliä harvennetaan 560 espoon jatkamisen yhteydessä, etteikö sitä voisi pitää rinnakkaisena yhteytenä Raide-jokein kanssa, etenkin kun Jokeri palvelee hieman eri aluetta kulkiessaan laajalahden läpi ja 555 Kehä I:stä. 510 on jo tälläkin hetkellä kuormitettu ruuhka-aikaan Otaniemestä Myyrmäkeen asti, Jokerista huolimatta ja huolimatta siitä, että Kehärata+Rantarata+550 yhteys on joitain minuutteja nopeampi. Myyrmäessä on jonkin verran opiskelija-asuntoja, jotka palvelevat Otaniemenkin opiskelijoita, joiden pääasiallinen yhteys on juuri 510. Eihän 552:kaan katkaista Haagaan, huolimatta siistä, että sillä on 10-15min yhteinen osuus Raide-jokerin kanssa Haagasta Itään. Syynähän on varmasti sekin, että Kehä I:seltä halutaan bussikaistat pois espoon puolelta.

Saa nähdä onko Pohjois-Espoon suunnitelmassa enää Kaivoksela-Myyrmäki-uusmäki-Lepäävaara linjaa numerolla 556 tai 564. linjahan olisi lähes täysin rinnakkainen 560 kanssa. Jos on, olisi kyllä järkevämpi viedä 555 suoraan uusmäestä, koska se nopeuttaisi pidemmältä kuin Myyrmestä sekä pitemmälle kuin leppävaaraan kulkevia ja tehdä 556/564:sta Hämeenvaaran kautta kiertelevä liiityntäyhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös