HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021

Keravan-juna muuttunee 10 min välein kulkevaksi K-junaksi.
Tai sitten se pidetään N-junana, ja Käpylään, Pukinmäkeen ja Tapanilaan tarjotaan liioiteltu viiden minuutin vuoroväli sunnuntainakin. Tähän malliinhan siirryttiin nykyisissä syysaikatauluissa lauantailiikenteen osalta. Vaikuttaa typerältä, että viikonlopun vuoroväli on puolet tiheämpi kuin ruuhka-aikaan.
 
Tai sitten se pidetään N-junana, ja Käpylään, Pukinmäkeen ja Tapanilaan tarjotaan liioiteltu viiden minuutin vuoroväli sunnuntainakin. Tähän malliinhan siirryttiin nykyisissä syysaikatauluissa lauantailiikenteen osalta. Vaikuttaa typerältä, että viikonlopun vuoroväli on puolet tiheämpi kuin ruuhka-aikaan.
Tuossa suunnitelmassa vain ei taidettu mainita mitään Keravan-junien vuorovälin muuttamisesta, nehän ajavat sunnuntaisin 15 minuutin välein. Sitä tuossa ihmettelin.

Kehäradan junista sanoisin vielä, että empiirisen kokemukseni mukaan junat ovat merkittävästi täydempiä Tikkurilan ja Hiekkaharjun kuin Tikkurilan ja Puistolan välillä. Kaukojunien vaihtomatkustajat Lentoasemalle ovat todella iso käyttäjäryhmä.
 
2020:
  • Kuurinitty-Suurpelto yhteyden valmistuttua 118 siirty kulkemaan sen kautta ja 118B jatketaan tarvittaessa Espoon Keskukseen sekä edellsisien tuomasta palvelutasosta johtuen linjojen 134 ja 136 vuoroväli ruuhkassa harvenee 15 minuuttiin.
Tästä varmaan edellisen asuinpaikkani Sunan asukkaat pitävät. Ensin otettiin linja 19 pois kun länsimetro aloitti liikennöinnin ja sen jälkeen harvennetaan vielä ainoan alueen kautta kulkevan linjan 136 vuoroväliä. Alueen useimmista osoitteista on n 1 km lähimmille muiden linjojen bussipysäkeille, ja Espoon tai Tuomarilan rautatiasemille 1.5 - 2.5 km kävelymatka. Eiköhän alueen rivitalojen pihoille aleta pian raivata tilaa perheiden kakkosautoille!

t. Rainer
 
Voiko olla että samalla tulee reittimuutoksia niin että yhteydet Sunassa pysyvät? Jos halutaan, että yhteydet pysyvät kunnossa niin olisi hyvä, että niitä palveluja käytetään? Aika vaikea uskoa, että palveluja leikataan samalla jos sillä suunnalla on tällä hetkellä ylikuormitusta nykyiselläkin vuorovälillä.
 
Voiko olla että samalla tulee reittimuutoksia niin että yhteydet Sunassa pysyvät? Jos halutaan, että yhteydet pysyvät kunnossa niin olisi hyvä, että niitä palveluja käytetään? Aika vaikea uskoa, että palveluja leikataan samalla jos sillä suunnalla on tällä hetkellä ylikuormitusta nykyiselläkin vuorovälillä.

Sellaisia ei ole ollut suunnitteilla. HSL:n jokseenkin täydellistä ignoranssia kuvaa se, että 136:n osittaiseksi korvaajaksi päätetty 118 ei edes kulje alueella, jota 136 pääasiallisesti palvelee. Samoin jo karttaan vilkaisemalla käy ilmi, että ajatus Tapiolan käyttämisestä Tuomarilan ja Sunan suunnan liityntäpisteenä metroon kertoo kohtalaisen syvistä mentaalisista vaikeuksista.

Ja HSL:n hallitus nuijii pöytään kaiken hölmön, mitä HSL:n virkamiehet keksivät esittää. Hallitushan on kasattu kolmosketjun keskinkertaisuuksista.
 
Sellaisia ei ole ollut suunnitteilla. HSL:n jokseenkin täydellistä ignoranssia kuvaa se, että 136:n osittaiseksi korvaajaksi päätetty 118 ei edes kulje alueella, jota 136 pääasiallisesti palvelee. Samoin jo karttaan vilkaisemalla käy ilmi, että ajatus Tapiolan käyttämisestä Tuomarilan ja Sunan suunnan liityntäpisteenä metroon kertoo kohtalaisen syvistä mentaalisista vaikeuksista.

Reittioppaan ajoaikojen perusteella linjalle 118 suunnitellulla reitillä matka-aika esimerkiksi Suvelasta Niittykummun metroasemalle olisi n. 20 - 22 minuuttia. Linjalla 134 matka Suvelasta Matinkylän metroasemalle näyttäisi kestävän pari minuuttia kauemmin, eli kyllä tuon muutoksen pitäisi lyhentää matkaa-aikaa metron varrelle Suvelasta katsoen muutamalla minuutilla. Tuomarilan puolella nopeutus lieneekin sitten jo 7 - 8 minuutin luokkaa. Runkolinja 530 korvannee linjat 134 ja 136 Finnoontiellä jokusen vuoden päästä, ja silloin tuo Sunan yhteys arvatenkin järjestetään jotenkin toisin kuin nykyään.
 
Reittioppaan ajoaikojen perusteella linjalle 118 suunnitellulla reitillä matka-aika esimerkiksi Suvelasta Niittykummun metroasemalle olisi n. 20 - 22 minuuttia. Linjalla 134 matka Suvelasta Matinkylän metroasemalle näyttäisi kestävän pari minuuttia kauemmin, eli kyllä tuon muutoksen pitäisi lyhentää matkaa-aikaa metron varrelle Suvelasta katsoen muutamalla minuutilla. Tuomarilan puolella nopeutus lieneekin sitten jo 7 - 8 minuutin luokkaa. Runkolinja 530 korvannee linjat 134 ja 136 Finnoontiellä jokusen vuoden päästä, ja silloin tuo Sunan yhteys arvatenkin järjestetään jotenkin toisin kuin nykyään.

Oli tuo Runkolinjan 530 suunnitelma jäänyt auki eiliseltä, kun yritin laskea kuinka suuri osa HSL-alueen kalustotarpeesta on tulevaisuudessa runkolinjaväreissä. Sunaan ollaan suunnitelman mukaan viemässä 224, kun 136 runkolinjan myötä lopetetaan. Ruuhkavuoroväliksi sille on merkitty 20min. Vuorovälin väljentäminen 10:stä 15:sta oli vielä ymmärrettävää kun se on sama kuin U ja E junien vuoroväli, mutta tuo 20min tekee siitä jo harvan ja huonosti tahdistetun.
 
Oli tuo Runkolinjan 530 suunnitelma jäänyt auki eiliseltä, kun yritin laskea kuinka suuri osa HSL-alueen kalustotarpeesta on tulevaisuudessa runkolinjaväreissä. Sunaan ollaan suunnitelman mukaan viemässä 224, kun 136 runkolinjan myötä lopetetaan.

Jalomielistä.

Matkat eteläisen Espoon ja Ruoholahden suurille työpaikka-alueille muuttuvat siis bussi-metro-taktiikasta bussi-bussi-metro-taktiikaksi. Ja sitten lommo otsassa ihmetellään, kun henkilöautojen määrä sen kuin kasvaa.

Höseliä vaivaa ilmeisen runkolinjakiiman lisäksi keskustakiima, eli hyvin voidellussa norsunluutornissa kuvitellaan kaikkien matkojen suuntautuvan Helsingin keskustaan. Sellainen skenaario on täysin tuntematon, että radan lähettyvillä asuvat tarvitsevat reitin metron varteen ja metron lähettyvillä asuvat radan varteen.
 
Takaisin
Ylös