- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,315
Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokousessa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2021100-3-8485.PDF
Kerään tähän taas isoimmat muutokset.
2022
2023
2024
Noiden lisäksi on useita monta vuotta kestäviä terminaalin rakentamisia, tietöitä ja koronaleikkaiksia, jotka vaikuttavat poikkeusreitteinä ja välinemäärien muutoksina. Yksi mainitsemisen arvoinen on, että mikäli Rautatientorin ratikkäpäättäriä ruvetaankin rakentamaan alkuperäisessä aikataulussa raitioliikenteeseen tulee katko Kaivokadulle 2023, mutta sattuneista syistä se on mainittu epätodennäköiseksi.
Muuta uutta on, että pikaratikoiden liikennöintikulut ja infrakorvaukset on erillisenä muusta ratikoiden kuluista.
Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.
56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.
Kerään tähän taas isoimmat muutokset.
2022
- Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen
- Ilmalan raitiotie sekä 7 jatko Meilahteen, muttei Pasilankadun oikaisua ja 7 sekä 9 kulkee edelleen Messukeskuksen kautta. 2 päätepysäkki Pasilan sillalta Ratapihantielle.
- 55 kulkemaan Vilhonvuorentien jatkeen kautta
- Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjasto ilman Espoon runkolinjoja ja 431 Kuninkaantammen reittiä. Runkolinjoja sijaistaa 555, 556 sekä 565/B. 555B loppuu.
- Linjan 556 reitti Leppävaara – Pähkinärinne – Petikko – Vantaankoski ja lauantaivuoroväli 30min. Muita yksityiskohtia ei ole mainittu.
2023
- Melkinlaiturin kääntöpaikka eli Tahitinkadun eli Atlantinkadun silmukka valmistuu ja 8 jatketaan sinne.
- Pasilankadun oikaisu. Linjat kuten aikaisemmissa suunnitelmissa. 2 päätepysäkki Messukeskuksen eteen.
- 56 Panimokadulta Kalasataman terminaalialueelle Itäväylän eteläpuolelle
- Uusi linja 87 Haakoninlahti-Herttoniemi
- Espoon runkolinjat 520 ja 530. 555 ja 565/B lakkautetaan. Uusi linja 556B (Hämeenvaara-Leppävaara), eli Hämeenlinnanväylän suunnitelmassa numerolla 555 esiintyvä uusi linja perustetaankin numerolla 556.
- Kivenlahden metro ja sen uusi liityntälinjasto. Metro jatkuu Kivenlahteen aikaisintaan alkuvuodesta
2024
- Hernesaaren ratikka vaihe 2
- Bunkkerin silmukka, 8 ja 9 sinne, 7 Melkinlaiturille.
- Varautuminen Kalasataman raitiolinjan aloitukseen
- Varautuminen Raide-Jokerin aloitukseen. Bussilinja 550 lakkautetaan kun ratikalla pystyy kulkemaan 7,5min vuoroväliä ruuhkassa.
- 52 jatko Kuninkaantammentien itäpäähän
- 70 ja 71 päätepysäkki siirtyy pois Ala-Malmilta torilta SOTE-keskuksen rakentamisen alettua. Uusi päätepysäkki mahdollisesti pikitehtaankorttelilla
- Uusi linja 977 Kerava-Kytömaa
Noiden lisäksi on useita monta vuotta kestäviä terminaalin rakentamisia, tietöitä ja koronaleikkaiksia, jotka vaikuttavat poikkeusreitteinä ja välinemäärien muutoksina. Yksi mainitsemisen arvoinen on, että mikäli Rautatientorin ratikkäpäättäriä ruvetaankin rakentamaan alkuperäisessä aikataulussa raitioliikenteeseen tulee katko Kaivokadulle 2023, mutta sattuneista syistä se on mainittu epätodennäköiseksi.
Muuta uutta on, että pikaratikoiden liikennöintikulut ja infrakorvaukset on erillisenä muusta ratikoiden kuluista.
Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.
56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.