HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2023-2025

Arvelusi osuu oikeaan, eli lähtökohta on, että 9N kulkee läpi yön, siis myöhempään kuin yksikään raitiolinja Helsingissä koskaan. Reitti on Ilmalasta Jätkäsaareen, missä saari kierretään vastapäivään eli ensin Välimerenkadulle ja lopuksi Tyynenmerenkadulle. Ajantasaus on LT2:n pysäkillä.

Kulkeeko reitti Bulevardin kautta 23N tapaan?
 
Oletettavasti siis R-junien vuoroväli tihentyisi neljään junaan tunnissa. Vähän epäilen, että infra vielä mahdollistaisi sitä vuonna 2024, mutta myöhemmin kyllä.

Haarajokea ei tässä lasketa näköjään mukaan, sen junatarjonta ei ole lisääntymässä.

Asia oli suunnitelmassa siis ilmaistu näin:
HSL:n tavoitteena on, että ruuhka-aikojen ulkopuolella päiväliikenteessä ja lauantaisin klo 9-19 Helsingin ja Järvenpään välisen junaliikenteen vuoroväliä tihennetään siten, että junilla olisi syysliikenteen alusta 2024 alkaen noin 15 minuutin vuorovälit nykyisen 30 minuutin vuorovälin sijaan, mikäli Järvenpää liittyy jäseneksi. Ruuhka-aikoina Järvenpään junaliikenteen vuoroväli on ruuhkasuuntaan jo ennestään keskimäärin 15 minuuttia. Järvenpään perustarjonta muodostuu liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteestä, johon kuuluvat VR:n liikennöimät Riihimäen suunnan D- ja R-junat, joita tarvittavin osin täydennettäisiin HSL:n tilaamalla junaliikenteellä Järvenpäähän.

Eli ruuhkan 15min vuoroväli, tai oikeastaan 4 junaa tunnissa toteutuu ainoastaan Järvenpään asemalla ruuhkassa jo nykyisillä R ja D junilla. Ja tässä halutaan ruuhkan ulkopuolelle lisäjunia, jotta sama toteutuu läpi päivän, vaikkakin mainintaa ei ole tuleeko se useammalle asemalle Järvenpäässä kuin vain Järvenpään asemalle. Aikaisemminhan HSL oli puhunut J-junista Jokelaan asti.

Haarajoelle ei tosiaan ole suunniteltu lisäjunia. Siellä on sivuraiteet, mutta salliiko aikataulu ensinnäkään vielä lisäjunia Keravan eteläpuolelle tai ylittämään raide Haarajoen aseman eteläpuolella, kun Lahteen asti tuskin ollaan valmiita niitä ajamaan.
 
2025
  • 52 Kuninkaantammentien päähän, aikaisemmin aikatauluttettu vuodelle 2024
Sitten HSL:n on keksittäviä uusia (teko)syitä sille, miksei linjaa 66 voisi jatkaa Paloheinän majalta Kuninkaantammeen. Tätä asukkaat ovat kyselyissä ja palautteissa toivoneet ja idea on tyrmätty vetoamalla muun muassa siihen, ettei Kuninkaantammessa ole tilaa kuin vain yhden linjan päätepysäkille (jota käyttää nykyään 52, ennen 43). :roll:
 
Viimeisin erillinen ratikkalinja yöliikenteessä on ollut kai 4N, joka loppui 1985, kun varsinainen 4 rupesi kulkemaan Kirurgin sijasta Katajanokalle, joka oli siihen asti vain yölinjan päättäri.
Lapsuudesta 1970-luvulta muistan myös yölinjan 10N Ruskeasuo - Arabia. Näkyy loppuneen 4.6.1977.
 
Varsinainen toiminta- ja taloussuunnitelma on tiistaina HSL:n hallituksen käsittelyssä. Luetellut palvelutasomuutokset ovat identtiset verrattuna alustavaan versioon.
 
Sitten HSL:n on keksittäviä uusia (teko)syitä sille, miksei linjaa 66 voisi jatkaa Paloheinän majalta Kuninkaantammeen. Tätä asukkaat ovat kyselyissä ja palautteissa toivoneet ja idea on tyrmätty vetoamalla muun muassa siihen, ettei Kuninkaantammessa ole tilaa kuin vain yhden linjan päätepysäkille (jota käyttää nykyään 52, ennen 43). :roll:

Miksi HSL sitten on linjan jatkoa vastaan?
 
Miksi HSL sitten on linjan jatkoa vastaan?
Liian kallista ja Kuninkaantammen nykyisessä infrassa ei ole sellaista päätepysäkkiä, jota kaksi linjaa voisivat luontevasti käyttää. Ja 560 vie Paloheinän majalle, jossa voi kätevästi vaihtaa bussia. Näihin on HSL vedonnut tähän mennessä.
 
Siirtyykö linja 522 syksyllä -23 ns. Leppävaaran pakettiin kun sitä ei ole kilpailutettu eikä optiota käytetty?
 
Siirtyykö linja 522 syksyllä -23 ns. Leppävaaran pakettiin kun sitä ei ole kilpailutettu eikä optiota käytetty?

Todennäköisesti, kyllä, vaikkei siitä ole oikein ollut mainintaa missään. Samoin syksyllä 2023 aloittavan 523:n paketista ei ole tietoa, niin oletettavasti ne tulevat johonkin isoon pakettiin, jossa on varaa laajentaa liikennettä. Leppävaaran paketissa on tosin aika rajallisesti telibusseja ja nyt syksyllä on 555:nkin ollut tuulilasikuormassa kovimpaan aamuruuhkaan ja nimenomaan Lintuvaarantieltä kyytiin nousevista.

Toinen vaihtoehto on sitten Vihdintien seutulinjojen paketti, kun 522 tavallaan korvaa 322:n liikennettä ja siinä paketissa taas on teliliikennettä aika paljonkin. Sopimuksen mukaan ajoja olisi 22 telibussille, mutta liikennöintisopimuksessa ajetaan vain 20:ä, johon lisää 522:n 5 autoa ei kai menisi yli rajoitusten. Liikennettä on lisäksi yleisesti vähennetty liikennöintisopimuksesta mutta miten se on koskenut tuota pakettia on toinen asia. 300:lla ainakin näyttäisi olevan arkena vähintään se 13 autoa, jotka on liikennöintisopimuksenkin taulukossa.

522B:hän jos sitä ajetaan pienemmällä kalustolla, ja jos sitä enää edes perustetaan saattaa mennä Leppävaaran pakettiin, vaikka 522:n on telilinjana tuossa toisessa.
 
Takaisin
Ylös