Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ylipäätään argumentointi porttien puolesta järjestyshäiriöihin vedoten on vähän outoa, kun portit eivät vaikuta järjestyshäiriöihin mitenkään. Niillä rahastetaan lippuja, ja häirikkö saa lipun yhtä halvalla kuin kaikki muutkin.
Häiriökäyttäytymiseen voi suoraan puuttua esim. vartiointia järjestämällä tai poliisityöllä.
Myös liputtomuuteen voi suoraan puuttua järjestämällä lipuntarkastuksia, jotka ovat osittain päällekkäisiä vartioinnin kanssa. Yleensä portit asennetaan järjestelmiin, jossa maan lainsäädännön, syvän sosiaalisen eriarvoisuuden tai muiden poliittisten esteiden vuoksi ei ole mahdollista tai käytännöllistä järjestää summittaisia lipuntarkastuksia junassa tai asemalaiturilla. Suomessa on jo lipuntarkastuksille lainsäädäntö ja olemassaolevat käytännöt, käyttäkäämme niitä.
Ylipäätään argumentointi porttien puolesta järjestyshäiriöihin vedoten on vähän outoa, kun portit eivät vaikuta järjestyshäiriöihin mitenkään. Niillä rahastetaan lippuja, ja häirikkö saa lipun yhtä halvalla kuin kaikki muutkin.
Häiriökäyttäytymiseen voi suoraan puuttua esim. vartiointia järjestämällä tai poliisityöllä.
Jos portit hankittaisiin, miten pyörätuoliasiakkaat pääsevät liikkumaan ilman lippua?
Näinhän se on. Ja ne, jotka uskovat, että portit eivät vaikuta järjestyshäiriöihin mitenkään (yhtä lailla uskonasia kuin se, että minä sanon, että varmasti vaikuttavat), voivat aivan vapaasti matkustaa nykyisessä metrossakin. Minut ja avopuolisoni metron nykytila karkotti henkilöautoon kahdessa kuukaudessa. Kun itse joutuu maksamaan valtavia veroja näiden häiriköiden elämisen subventoimiseksi, sitä ei viitsi enää vapaa-ajalla eikä työmatkoilla katsella. Ja Länsimetron laituripäätöksestä johtuvan junien lyhentämisen jälkeen Itäkeskuksesta alkaen ei mahdu enää ruuhka-aikana istumaan, ja iltaruuhka ilmastoimattomassa metrosillipurkissa on yhtä tuskaa.
Itäväylää pääsee oikein mukavasti autolla. Metrolla menköön sitten ne joiden on pakko tai joilla ei muuhun ole varaa - ja ennen kaikkea ne, joiden ideologiaan autoilu ei vain kerta kaikkiaan sovi.
Itse asiassa ei ole. Tässä ihan ulkomuistista heitettynä:
Yksi sisäänkäynti: Ruoholahti, Rautatientori, Helsingin Yliopisto, Sörnäinen, Kalasatama (vielä toistaiseksi), Kulosaari, Siilitie = 7 kpl
Kaksi sisäänkäyntiä: Kamppi, Hakaniemi, Herttoniemi, Myllypuro, Mellunmäki, Puotila, Rastila, Vuosaari = 8 kpl
Kolme sisäänkäyntiä: Itäkeskus, Kontula = 2 kpl
Plus länsimetro.
Sen asemista löytyy tiedot Länsimetron sivuilta: http://www.lansimetro.fi/asemat.html
[...]
Ei siis muuta jakaumaa mitenkään merkittävästi.
Berliinissä itse pidin satunnaisia yksittäisiä siviiliasuisia tarkastajia hyvinä luomaan pelotetta tarkastuksista. Yksi tärkeä kysymys tässä mielestäni on minkälaista liputtomuutta ja minkä väestöryhmän liputtomuutta pyritään vähentämään. Voisin kuvitella että eri väestöryhmiin tehoaa erilaiset keinot parhaiten.
Mielestäni yhdistelmä nykyistä tarkastustoimintaa yhdistettynä satunnaisiin yksittäisiin siviiliasuisiin tarkastajiin olisi lompakkoystävällinen keino kehittää tarkastustoimintaa. Tätä olisi myös suhteellisen helppoa kokeilla. Vai onko lainsäädäntö esteenä?
Berliinissä itse pidin satunnaisia yksittäisiä siviiliasuisia tarkastajia hyvinä luomaan pelotetta tarkastuksista. Yksi tärkeä kysymys tässä mielestäni on minkälaista liputtomuutta ja minkä väestöryhmän liputtomuutta pyritään vähentämään. Voisin kuvitella että eri väestöryhmiin tehoaa erilaiset keinot parhaiten.
Mielestäni yhdistelmä nykyistä tarkastustoimintaa yhdistettynä satunnaisiin yksittäisiin siviiliasuisiin tarkastajiin olisi lompakkoystävällinen keino kehittää tarkastustoimintaa. Tätä olisi myös suhteellisen helppoa kokeilla. Vai onko lainsäädäntö esteenä?
Minustakin ne kuulostavat uskottavilta sinänsä. Mutta täytyy muistaa, että näiden lähde on vähän epämääräinen. Tuo 11 % oli kuljettajien keskuudessa kiertävä luku ja se voi pitää paikkansa mutta voi olla liioiteltukin.
Minusta tuollaiset heitot ovat lähinnä hevosmiesten tietotoimiston arvioita, joita ei kannata totuudeksi ryhtyä nimittelemään missään muotoa.
En voi mitenkään väittää, että olisit väärässä. Kerron kuitenkin hiukan taustaa.
Kuljettaja, joka siitä 11 %:sta silloin tehotarkastusten jälkeen kertoi, tuntuu tietävän aika paljon raitioliikenteestä. Se on käynyt ilmi monta kertaa esimerkiksi niin, että hän on maininnut jostain keskeneräisestä tai suunnitteilla olevasta asiasta, joka on vasta toteuduttuaan tullut julkiseksi mutta josta siis on tietoa ollut tällä tavoin liikkeellä jo aiemmin. Tämä 11 % pyöri myös muiden tuttujen kuljettajien huulilla tuohon aikaan. Tyhjiä tornihuhuja ei kannata laittaa eteenpäin, mutta esimerkiksi tämä on sellainen luku, johon itse uskon. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että vaatisin muita uskomaan. Kirjallista näyttöä en ole nähnyt. Sitä kuitenkin pitäisi jossain salaisissa arkistoissa olla, sillä nuo tehotarkastukset tehtiin aikoinaan juuri sen selvittämiseksi, kuinka moni ihan oikeasti kulkee liputta. Vaunuista ei ihan oikeasti päästetty ketään ulos ilman että lippu katsottiin. Mutta onko 11 % kaikkien näin tehtyjen tarkastusten keskiarvo vai esimerkiksi tietyillä linjoilla tai tiettyihin kellonaikoihin tehtyjen tarkastusten tulos, en tiedä. Hajontaa on varmasti paljon eri puolilla verkkoa, eri vuorokaudenaikoihin ja eri viikonpäivinä.
HKL ei varsinaisesti ole tunnettu avoimuudestaan, joten emme varmaankaan saa nähtäväksi noita tehotarkastusraportteja. Siinä mielessä ei kannata kinata – asia jää uskonasiaksi ja jokainen uskoo, kuten tahtoo.
Asiasta vähän sivuun: siitä on aikaa, kun olen ratikassa smurffipartion kohdannut. Miten toimitaan nykyisin, onko malli sama kuin ennen, jossa päästetään liputtomat ensin rauhassa ulos ja sitten tarkastetaan jäljelle jääneet? Silloinhan tuo 3 % voi hyvinkin olla oikea tulos – ne, joiden ei kuitenkaan tarvitse maksua maksaa, jäävät paikoilleen.