Humalat ja huumeet

Työhöntuloterveystarkastuksen yhteydessä tehdään huumeseulonta virtsanäytteestä, josta toki on aivan mahdollista kieltäytyä. Siitä vain seuraa, ettei työsuhde jatku työhöntulotarkastuksen läpäisemättömyyden johdosta.
Mitäs jos on justiinsa ollut viikon Cocillana-kuuri? Ko. kolmiolääke sisältää etyylimorfiinia. Itellä oli pahan yskän takia Cocillana-kuuri tuossa vapun tienoilla ja kyllä vähän kuumotti olla tien päällä, vaikken varsinaisesti ollut "vaikutuksen" alaisena. Metaboliittien hajoamisaikaa ko. lääkeaineelle en edes tiedä.

Ehdoton nollatoleranssi alkomahoolin kanssa tarkoittaa muuten sitä, että esimerkiksi simaa ei voi aamupalan painikkeeksi napata, koska se saattaa olla käynyttä ja nostaa promillet vähintään 0,01:een. Tämän vuoksi 0,2 ‰ on hyvä kompromissi: 0,5 ‰ on jo selkeä päihtymystila, mutta karvan verran 0,2 ‰ alapuolella ollaan vielä skarppina.

Kenenkään työsuhde, oli se sitten vaikka 90 matkustajan kuljettaja ei mielestäni saisi päättyä puolikkaan pilsnerin (I-olut) nauttimiseen lounaalla. Päihdelinkin promillemittarin mukaan I-olutpullon nauttineella 75-kiloisella miehellä on 0,1 ‰ alkoholia veressään. Tätä paljon pahempi huomiokyvyn haittaaja on huonosti nukuttu yö, matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana tai jopa liialliset kahvipärinät (kädet hikoo, tärisee ja kauhea tarve liikkua). Ja liikenneturvallisuuden vaarantamista on keskivertokuljettajan ajotyyli: ylinopeutta mennään pienilläkin kaduilla varsinkin ilta-aikaan kun ketään muuta ei muka ole liikenteessä. Näistä syistä en kuitenkaan tiedä yhtään tapausta, että olisi kuljettajanura katkennut.
 
Mitäs jos on justiinsa ollut viikon Cocillana-kuuri? Ko. kolmiolääke sisältää etyylimorfiinia. Itellä oli pahan yskän takia Cocillana-kuuri tuossa vapun tienoilla ja kyllä vähän kuumotti olla tien päällä, vaikken varsinaisesti ollut "vaikutuksen" alaisena. Metaboliittien hajoamisaikaa ko. lääkeaineelle en edes tiedä.
Minullekin määrättiin kerran jatkuvaan yskään tuota Cocillana yskänlääkettä. Kyseisen lääkkeen määrännyt ei ollut yhtiöni varsinainen työterveyslääkäri, vaan aikojen puutteessa jouduin käymään saman lääkäriaseman yleisläkärillä. Kun tiedustelin ko. lääkkeen vaikutusta ajokykyyn, lääkäri totesi, että "älä nyt ainakaan juuri ennen ajovuoron alkua ota...". Onneksi parin päivän sairausloman aikana kokeilin tuota Cocillanaa ja reseptin mukainen annosteluohje sai allekirjoittaneen aika kauaksi ajokyvystä. Tuo lääke näet toimii niin, että se lamaa ihmisen pikkuaivoissa olevaa yskäkeskusta ja näinollen ei yskitä. Eikä yskittänytkään. Näin sivumainintana: tuota Cocillanaa käytään tietyissä piireissä päihteenä, eikä hengitystä lamaava, tappava yliannoskaan ole kovin suuri. Melkoista troppia, sanoisin!

Muunmuassa tämän vuoksi on mielestäni ehdottoman tärkeää, että liikenneyhtiöllä on valtuutettu, riittävän pätevä työterveyslääkäri ja -hoitaja, jotka ovat perillä ammattikuljettajan työn asettamista vaatimuksista ja rajoitteista lääkemääräysten tai sairauksien hoidon suhteen.

---------- Viesti lisätty kello 10:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:14 ----------

Ehdoton nollatoleranssi alkomahoolin kanssa tarkoittaa muuten sitä, että esimerkiksi simaa ei voi aamupalan painikkeeksi napata, koska se saattaa olla käynyttä ja nostaa promillet vähintään 0,01:een. Tämän vuoksi 0,2 ‰ on hyvä kompromissi: 0,5 ‰ on jo selkeä päihtymystila, mutta karvan verran 0,2 ‰ alapuolella ollaan vielä skarppina.

Kenenkään työsuhde, oli se sitten vaikka 90 matkustajan kuljettaja ei mielestäni saisi päättyä puolikkaan pilsnerin (I-olut) nauttimiseen lounaalla. Päihdelinkin promillemittarin mukaan I-olutpullon nauttineella 75-kiloisella miehellä on 0,1 ‰ alkoholia veressään. Tätä paljon pahempi huomiokyvyn haittaaja on huonosti nukuttu yö, matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana tai jopa liialliset kahvipärinät (kädet hikoo, tärisee ja kauhea tarve liikkua). Ja liikenneturvallisuuden vaarantamista on keskivertokuljettajan ajotyyli: ylinopeutta mennään pienilläkin kaduilla varsinkin ilta-aikaan kun ketään muuta ei muka ole liikenteessä. Näistä syistä en kuitenkaan tiedä yhtään tapausta, että olisi kuljettajanura katkennut.
Tähän kyllä voin vain todeta, että voin, hitto vie, jättää ne simat ja ykkösoluetkin nautittavaksi vapaapäivinä. Ei ole, enkä ymmärrä, mitään pakottavaa tarvetta nauttia niitä juuri ennen työvuoroa tai sen aikana. Maailma on täynnä täysin alkoholittomia ja riskittömiä vaihtoehtoja, alkaen vaikkapa vedestä.

Kahvihan on puolestaan ihan "laillinen huume", enkä itse kofeiiniherkkänä henkilönä käytä sitä ollenkaan, joten ei siitä sen enempää.

Sen lisäksi, että kännykkäpuhelut ilman kädet vapauttavaa toimintoa ovat jo Tieliikennelain mukaan kiellettyjä, yksityispuhelut ovat kautta liikenneyhtiöiden kiellettyjä ja ainoa poikkeus on kuljettajan ja liikennetyöjohdon väliset, liikenteenhoitoon liittyvät, välttämättömät puhelut.

Ylinopeus on tieliikennelain mukaan kiellettyä, eikä yhdessäkään liikenneyhtiössä edellytetä tai vaadita sitä, eivätkä linjojen ajosarjat ole suunniteltuja siten, että niiden toteutuminen edellyttäisi ylinopeutta, vaan liian kireät ajosarjat muutetaan todellisten ajoaikojen mukaisiksi tai sitten ollaan alinomaa myöhässä.

---------- Viesti lisätty kello 10:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:52 ----------

Näistä syistä en kuitenkaan tiedä yhtään tapausta, että olisi kuljettajanura katkennut.
En uskokaan, että juuri sinulla olisi tietoa tällaisista tapauksista. Miksi olisikaan?
 
Viimeksi muokattu:
Reseptinmukaisia lääkkeitä saa käyttää ja niiden vaikutuksen alaisena saa olla ajessakin. Mutta liikenteen vaarantaminen on aina laitonta, oli päihtyneenä tai ei. Työnantajien ja lääkäreiden pitäisi tietysti olla sen verran hereillä, että ymmärtävät antaa sairauslomaa, jos työntekijän on pakko käyttää jotain ajokykyä heikentävää lääkettä. Ymmärtääkseni useimpiin huumaaviin lääkkeisiin kuitenkin kehittyy sellainen toleranssi että huumaava vaikutus loppuu pitemmässä käytössä.

Aikamoisia myrkkyjä nuo jotkin reseptilääkkeet kyllä ovat. Kuten on kofeiinikin. Olen ajanut aivan turhan kolarin juuri tauolla nautitun kahvin jälkeen. Siihen oikeastaan loppui kahvin juonti meikäläiseltä.

Ammattikuljettajalta ei tietenkään ole kohtuutonta vaatia nollia työajalla. Jos taas yleisesti päihteiden valvonnasta liikenteessä puhutaan, niin olisi oikeudenmukaisinta ja loogisinta että mitattaisiin kuljettajan käytännön toimintakykyä, eikä sitä että miten paljon mitäkin ainetta ja hajoamistuotetta verestä löytyy. Amerikkalaisista poliisirealityistä tutut testikäytännöt pyrkivät juuri tähän ja ymmärtääkseni ovat näennäisestä primitiivisyydestään huolimatta aika toimivia.
 
Takaisin
Ylös