Ei voitaisi. Valvonnassa on muitakin tasoja kuin fasismi ja ei lainkaan valvontaa.Valvonta; eikö voitaisi yhtä hyvin vaatia poliisin jalkapartiot kadulle puhdistamaan kaupunkia ETYK-1975 -henkeen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei voitaisi. Valvonnassa on muitakin tasoja kuin fasismi ja ei lainkaan valvontaa.Valvonta; eikö voitaisi yhtä hyvin vaatia poliisin jalkapartiot kadulle puhdistamaan kaupunkia ETYK-1975 -henkeen.
Siksi olisi paikallaan tarkastusmaksu häiriköinnistä. Esim niin että joukkoliikenteen käyttöehtoihin kuuluisi että 15 vuotta täyttänyt henkilö hyväksyy käyttäytymissäännöt ja niiden rikkomisesta seuraisi aina tarkastusmaksu, jonka henkilökuntaan kuuluva voi määrätä, ja joka olisi niin tuntuva että ei houkuttele häiriköimään.
Veikkaisin, että lakia pitäisi muuttaa tämän johdosta. Yksityinen pysäköinninvalvontahan, johon jo viittasit ja joka perustui juuri "tule sisään, hyväksy ehdot" -periaatteeseen, kaatui ilman juridista pohjaa. Joukkoliikenteen tarkastusmaksullahan on lakisääteinen katto, joten se lienee yleisesti laissa määritelty. Muuten kyllä hyvä idea, sopisi ainakin minulle. Epäilen vain Suomen lainsäätäjien innokkuutta moiseen muutokseen. He kun eivät taida muutenkaan juuri julkisilla kulkea.
Jos kävisikin niin, että vakiohäiriköltä jonkin maksun saisi perittyä, niin se olisi joka tapauksessa valtion rahan siirtelyä taskusta toiseen, koska tulot tulevat toimeentulotuesta. Joukkoliikenteen häirintäsakon kohderyhmäksi jäisivät sitten lähinnä päihtyneet nuoret viikonloppuisin. .
Maksun perimisen viimeinen konsti on ulosotto. Jos velallinen on varaton, tulee maksuhäiriömerkintä. Siinä kaikki.Sääntöjen pitä olla sellaiset että jos kieltäytyy maksamasta tarkastusmaksua, määrätään yhteiskuntapalveluun, eli esim siivoamaan junia ja busseja tai lakaisemaan katuja.
Hyvin hankala toteuttaa, avorahastus kuitenkin nopeuttaa liikennettä huomattavasti. Kun siihen yhä enemmän siirrytään, niin samalla tulee lisätä valvontaa.Ratikan kanssa päästäisiin pitkälle jo ihan sillä, että fyysiseen sisäänpääsyyn tarvitsisi ihan oikeasti voimassa olevan matkalipun.
Ei niin, enkä näin väittänytkään. Varattomuudella viittasin edellä käytyyn keskusteluun sakkojen perimisen hankaluuteen niiltä varattomilta, jotka ovat syyllistyneet häiriköimiseen.Se että on varaton ei todellakaan tarkoita että on häirikkö.
Maksun perimisen viimeinen konsti on ulosotto. Jos velallinen on varaton, tulee maksuhäiriömerkintä. Siinä kaikki.
Useita lakeja pitäisi kai muuttaa, että varattomuudesta voitaisiin määrätä rangaistus.
Näinhän siinä käy, vaikkei olisi nuorikaan. Mutta yhdyskuntapalvelua ei voi tuomita.Kyllä ulosottokin toimii. Jos henkilö on nuori, eikä ole rahaa maksaa sakkoja ja korvauksia heti, niin ne ulosmitataan tulevista palkoista.
Ylempänä oli kyseessa vain määrätyn maksun maksamattomuus. Ei mahdolliset järjestyshäiriöt tai rikokset!Mutta ei kai varattomuus ole perustekaan sille, että saa vapaasti ja kenenkään estämättä terrorisoida ympäristöään paitsi liikennevälineissä, myös muualla.
Ihan samaa mieltä, kommentti oli tarkoitettu Albertille.Ei niin, enkä näin väittänytkään. Varattomuudella viittasin edellä käytyyn keskusteluun sakkojen perimisen hankaluuteen niiltä varattomilta, jotka ovat syyllistyneet häiriköimiseen.
Mutta ehkäpä tähän ketjuun sopii yleisempikin pohdinta siitä, onko varattomalla moraalinen oikeus matkustaa ilman matkalippua. Minä olen sitä mieltä, ettei ole.
Raitiovaunuissa tuo tuntuu olevan jo lähestulkoon arkipäivää, vaikka raitiovaunua käytän vain n. kerran viikossa, muita joukkoliikennevälineitä lähes päivittäin.Olen huomannut että osa paikallisjunien istuimista haisee siltä, kuin joku olisi laskenut allensa. Eräänä lauantaipäivänä menin Hyvinkäältä Puistolaan. Matkalla käyttämissäni junissa oli juoppoporukkaa, joka käyttäytyi häiritsevästi. Paikallisjuniin pitää saada Saksan malliin ykkösluokka.
Raitiovaunuissa tuo tuntuu olevan jo lähestulkoon arkipäivää, vaikka raitiovaunua käytän vain n. kerran viikossa,
On tutkittu. JOTU-tutkimushankkeessa vuonna 2005. Lähdeviite tässä:Onkohan matkustajatyytyväisyyskyselyjen osana selvitetty tätä kulkumuodoittain, eli kuinka monta prosenttia ratikkamatkustajista kokee, että kanssamatkustajat aiheuttavat häiriötä niin usein, että se koetaan todella häiritseväksi?