Huutokoski - Savonlinna -projekti

Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

YLE kirjottaa: Kalliilla Savonlinna-Pieksämäki-radalla vain 8 junaa
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...-radalla_vain_8_junaa_1431280.html?origin=rss
Jutussa surkutellaan sitä , että VR OY EI HALUA ajaa junia radalla!
Henkilöliikenteessä kukaan muu ei saakaan rataa käyttää, paitsi Huutokoskelle asti. Ja siitä ei ole mitään iloa, koska Huutokoskella ei pysähdy mikään henkilöjuna, eikä siellä ole muutenkaan mitään. Jos Savonlinnasta pääsisi Pieksämäelle asti, voisi vaikka Etelä-Savon maakuntaliitto perustaa oman liikennelaitoksen :)
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Jutussa VR perustelee, että radalla on nopeusrajoituksia ja se on sähköistämätön. Ovatko nämä hyviä perusteluja?
Sähköistämättömillä radoilla on korkeampi ratavero. Tämä lisämaksu pitäisi ehdottomasti poistaa. Niin kuin Erkki Pulliainen sanoo, dieselveturi on varmasti ympäristöystävällisempi kuin junaa korvaavat kymmenet rekat.
 
Nykyinen hallitus ja sen liikenneministeriö on kunnostautunut ns. "metsäratojen" pelastajana. Ensin Savonlinna - Huutokoski 2008 (42 M€), sitten Porokylä-Vuokatti 2009 (n. 30 M€), Joensuu-Ilomantsi (n.20 M€). Kaikissa sama tilanne, vähän liikennettä.

Kuljetuksiin tulisi käyttää sitä kuljetusmuotoa, joka sopii kuhunkin tarkoitukseen luonteeltaan. Juna joukkoliikennevälineenä on JOUKKOJEN kuljetusvälinen. Noilla seuduilla ei ole JOUKKOJA (homataan pikkubusseja).

Varkauden alasajo saattaa vähän lisätä Savonlinna-Huutokoski radan käyttöä, mutta ei paljon.
 
Nykyinen hallitus ja sen liikenneministeriö on kunnostautunut ns. "metsäratojen" pelastajana. Ensin Savonlinna - Huutokoski 2008 (42 M€), sitten Porokylä-Vuokatti 2009 (n. 30 M€), Joensuu-Ilomantsi (n.20 M€). Kaikissa sama tilanne, vähän liikennettä.

Kuljetuksiin tulisi käyttää sitä kuljetusmuotoa, joka sopii kuhunkin tarkoitukseen luonteeltaan. Juna joukkoliikennevälineenä on JOUKKOJEN kuljetusvälinen. Noilla seuduilla ei ole JOUKKOJA (homataan pikkubusseja).

Varkauden alasajo saattaa vähän lisätä Savonlinna-Huutokoski radan käyttöä, mutta ei paljon.

Näiden ratojen kunnostusta ei ole perusteltu joukkoliikennetarpeella vaan raakapuukuljetusten tarpeella. Toivottavasti nämä kuljetukset siirtyvät nykyistä enemmän tukkirekoista tukkijuniin.
 
Ilomantsin radalle taitaa tulla myös Pampalon kultakaivoksen kuljetukset ensi vuonna.

Takavuosina niitä Kultajunia jo ajettiinkin Ilomatsista Harjavaltaan.

Kuorma-autoista siirtokuormattiin kauhakuormaajalla junaan (muistaakseni kerran viikossa lähtö) ja ajettiin halki Suomen jalostettavaksi. Olikohan se niin, että täystonnijunasta "soraa" saatiin lukemattomien eri prosessien jälkeen eroteltua kilo kultaa, tai jotain tuollaista se touhun suhde kuitenkin oli?
 
Sanomalehti Länsi-Savo tietää kertoa numerossaan 23.02.2010 ettei VR enää käytä Joroisten vastikään yli 600 000 eurolla remontoitua puutavaran lastauspaikkaa. Tokkopa siellä montaakaan vaunua ehdittiin kuormata. Kuormaukset siis keskitetään tässä vaiheessa Rantasalmelle ja Kallislahteen.

Eikä tuo Kallislahdenkaan vastikään remontoidun kuormauspaikan kohtalo hääviltä taida näyttää, eiköhän sieltäkin kuormaukset kohta keskitetä Rantasalmelle...
 
Tuleeko rataosalle Pieksämäki-Savonlinna henkilöliikennettä ?
YLE Etelä-Savo sanoi:
Pieksämäki-Savonlinna -juna aloittanee vuonna 2012
Savonlinna-Pieksämäki -radan henkilöjunaliikenteen suunnitellaan alkavan parin vuoden päästä. Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine on vakuuttunut siitä, että radan liikennöinti toimii ilman valtion apua.
Rata suljettiin liikenteeltä huonon kunnon vuoksi vuonna 1988. Radan liikennöinti oli tuolloin kannattavalla pohjalla.
Laineen mukaan henkilöliikenteen aloittaminen palvelee erityisesti Savonlinnan seudun 5000 opiskelijaa, joille matkustaminen länteen on ollut viime vuosikymmenet erityisen vaikeaa.
Myös radan tavaraliikenteen odotetaan vilkastuvan UPM:n Savonlinnan tehtaiden koivuvaneriyksikön investointien myötä.
Vuoteen 2012 mennessä radalla arvioidaan kulkevan 4-5 puutavarakuljetusta viikossa. Savonlinnan ja Pieksämäen välillä viime vuonna peruskorjattu rata maksoi yhteensä 42 mijoonaa euroa. Helmikuussa radalla sijaitsevan Kallislahden aseman ohi oli kulkenut vuodessa ainoastaan kahdeksan junaa.
http://yle.fi/alueet/etela-savo/201...loittanee_vuonna_2012_1808002.html?origin=rss
Toivottavasti toteutuu
 
Liikennevirasto on siirtämässä Saimaan syväväylää Savonlinnan kohdalla Laitaatsalmeen, missä yhteydessä Laitaatsalmen rautatiesilta puretaan 2016 eikä tilalle rakenneta uutta. Se tarkoittaa, että rautatieyhteys Savonlinnan ja Rantasalmen välillä katkeaa. Hankkeen sivut
 
Takaisin
Ylös