- Liittynyt
- 4 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,069
Kabus on valmistanut koekäyttöön hybridibussin yhteistyössä VTT:n kanssa
Etelä-suomen sanomien juttu
VTT:n artikeli
http://www.vtt.fi/uutta/2007/20071120.jsp
Etelä-suomen sanomien juttu
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=170090Etelä-Suomen Sanomat sanoi:Koiviston Auton bussi kierrättää energiaa
Lahtelainen Koiviston Auto on kehittänyt bussin, joka ottaa talteen jarrutuksessa kuluvaa energiaa. Auto kerää energian sähköksi, jolla se kiihdyttää uudestaan liikkeelle.
Tällainen hybridibussi pääsee parhaiten oikeuksiinsa kaupunkiliikenteessä, jossa jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee usein.
Yhdistelmäbussi on vasta prototyyppi. Koiviston Auto kehittää uudenlaista linja-autoa oman autotehtaansa Kabusin tarpeisiin. Kabus ei tee linja-autoja muiden kuin emoyhtiönsä käyttöön.
Uuden bussin valmistus on tuntuvasti kalliimpaa kuin tavanomaisen ajokin. Koiviston Auto laskee saavansa valmistuskulut takaisin parissa vuodessa säästyneenä polttoaineena
VTT:n artikeli
VTT sanoi:Kabus Oy:n ja VTT:n kehittämä hybridibussi koeajovaiheessa
20.11.2007
Pakokaasut ja polttoaineenkulutus jopa 45 % pienemmiksi
Koiviston Auto -yhtymään kuuluva bussitehdas Kabus Oy on yhdessä VTT:n kanssa tutkinut mahdollisuuksia vähentää linja-auton energiankulutusta ja päästöjä. Yhteisessä linja-auton hybriditekniikan tutkimushankkeessa on nyt päästy vaiheeseen, jossa maassamme ainutlaatuisella hybridibussilla on tehty ensimmäiset koeajot. Hybridillä tavoitellaan noin 30 % pienempiä pakokaasupäästöjä ja polttoaineenkulutusta. Koska hybridibussi on lisäksi kevytrakenteinen, on tavoiteltava säästö päästöissä ja kulutuksessa jopa 40–45 % perinteiseen linja-autoon verrattuna samalla matkustajamäärällä ajettaessa.
Hybridibussi on auto, jonka voimanlähteeksi on yhdistetty sähkö- ja polttomoottorit. VTT:n ja Kabusin toteuttaman hybridibussin avulla tutkitaan uuden tekniikan tuomia mahdollisuuksia ja hyötyjä. Ensimmäiset koeajot on jo ajettu maantiellä ja VTT:n alustadynamometrilla. Alustavat hybridijärjestelmän polttoainesäästöt alustadynamometrilla ovat olleet 20 %:n luokkaa. Järjestelmän toimintaa hiotaan edelleen, joten tavoitteet noin 30 %:n pienemmistä pakokaasupäästöistä ja polttoaineenkulutuksesta vaikuttavat osapuolten mukaan realistisilta. Tarkempia vertailuja tavalliseen bussiin tehdään vielä lähiaikoina. Mikäli kokeilusta saadaan riittävän hyviä tuloksia, harkitsee Kabus hybridin sarjatuotantoa.
Hybridibussissa on ensisijaisesti keskitytty jarrutusenergian palauttamiseen takaisin liike-energiaksi. Hiilidioksidipäästöt alenevat samassa suhteessa energiankulutuksen laskun kanssa, mutta partikkelipäästöissä hybridillä on odotettavissa suhteessa vielä suurempia alenemia, sillä polttomoottorin käyttöä epäedullisissa toimintapisteissä voidaan vähentää. Rakenteeltaan hybridi on rinnakkaishybridi, jossa auton perinteinen mekaaninen voimalinja on säilytetty ja sähköjärjestelmä liitetty olemassa olevan voimalinjan rinnalle. Etuja tässä tyypissä ovat erityisesti hyvä hyötysuhde myös väylätyyppisessä ajossa sekä suhteellisen yksinkertainen rakenne. Lisäksi rinnakkaishybridi säilyy toimintakykyisenä perinteisen voimalinjan turvin, vaikka sähköjärjestelmään tulisi häiriö. Sarjahybridissä, jossa kaikki energia välitetään sähkön välityksellä, hävitään hyötysuhteessa ajettaessa väylä- ja maantietyyppistä ajoa. Rinnakkaishybridi nähtiin tässä tapauksessa sarjahybridiä tarkoituksenmukaisempana ja myös mahdollista sarjatuotantoa ajatellen toteutuskelpoisempana.
Hybridibussissa energia otetaan talteen superkondensaattoreihin. Sähkökäyttöön liittyviä akkupaketteja ei tässä versioissa ole lainkaan, ainoastaan auton perinteisen 24V:n sähköjärjestelmän vaatima akusto. Sähkömoottori ja vaihteisto suunniteltiin mittatilaustyönä hybridibussin tarpeiden mukaiseksi, ja sähkötehoa hallitaan nykyaikaisella taajuusmuuntajalla. Autoon suunniteltiin myös ajoneuvologiikka, joka tekee mm. päätökset siitä, milloin käytetään sähkömoottoria ja milloin polttomoottoria ja missä suhteessa.
Hybridibussi rakennettiin Lahdessa Kabusin bussitehtaalla. Hybridin aihioksi otettiin suoraan tuotantolinjalta kevytrakenteinen, uusi Kabus-kaupunkibussi, johon sovitettiin kaikki hybridiin kuuluvat elementit.
Projektin ohjausryhmätyöskentelyyn on Kabusin ja VTT:n ohella osallistunut TEC TransEnergy Consulting. Projektin toteuttamiseen ovat lisäksi osallistuneet Tekes, Vacon Traction Oy, Epec Oy, Katsa Oy, Dynawatt Powersystems, TKK ja OEM Finland.
http://www.vtt.fi/uutta/2007/20071120.jsp