Hybridibusseja Turkuun

Turun joukkoliikennelautakunnan ensi torstain kokouksen esityslistan mukaan Turun Kaupunkiliikenne Oy on tilannut Volvolta neljä hybridibussia, jotka tulevat käyttöön 1.6.2011 mennessä.
 
Kaksi uutta tilaajaväritteistä hybridiä tuli eilen ohitustiellä vastaan. Liekö juurikin näitä?

---------- Viesti lisätty kello 12:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:35 ----------

Kaksi uutta tilaajaväritteistä hybridiä tuli eilen ohitustiellä vastaan. Liekö juurikin näitä?

Omaan kysymykseen vastaus, eli niitähän ne. Varikolla kiiltää nätti rivi. :)
 
näiden neljän Volvo B5LH:n alusta- ja korinumerot ovat seuraavat:
148147 / P111104
148148 / P111105
148149 / P111106
148150 / P111107
Mikähän lie minkäkin kylkinumero?
 
Ovat odotetun pienikapasiteettisia busseja. Lienevät sitten linjojen 3 ja 30 vakkarikalustoa linjalle päästyään?
 
Noihin tuleviin hybrideihin liittyy muutama jännä samankaltaisuus Turun raitiotiehistorian kanssa. Uudet bussithan tulevat linjoille 3 ja 30, siis Turun viimeisen raitiotielinjan "seuraajalinjoille".

Ensimmäinen yhteneväisyys liittyy siihen, että kolmosen raitiotielinjalla testattiin jo vuonna 1956 uudentyyppista kalustoa teknisesti modernien aavevaunujen muodossa. Nyt samalla linjalla tullaan koekäyttämään ensimmäisiä edes osittain sähkömoottorin liikuttamia joukkoliikennevälineitä raitiotien lopettamisen jälkeen.

Tuolloin testatut aavevaunut miellettiin edeltäjiään hiljaisemmiksi, kuten on nyt bussien tapauksessakin.

Kolmantena voidaan todeta, että sekä raitiovaunujen virransyötössä kuin myös hybridibussien akustossa käytetään samaa 600:n voltin jännitettä.

Kyseinen kolmosen reitti on kenties nytkin valittu testauksen kannalta mielenkiintoisena reittinä, koska se sisältää niin keskusta-ajoa, mäkiä kuin myös pitkää suoraa Itäisellä pitkäkadulla.

Tuommoisia asioita tuli vaan mieleen. :)
 
Nyt samalla linjalla tullaan koekäyttämään ensimmäisiä edes osittain sähkömoottorin liikuttamia joukkoliikennevälineitä raitiotien lopettamisen jälkeen.

Nyt pitää kyllä vähän korjata tuota Mikon esittämää asiaa. Turun liikennelaitos (nyk. Turun Kaupunkiliikenne Oy) hankki vuonna 2000 palvelulinjoille kaksi Mercedes-Benz Cito -bussia. Näitä busseja liikuttaa sähkömoottori. Busseissa on kylläkin dieselmoottori, mutta se pyörittää vain generaattoria, joka tuottaa ajomoottorille sähkövirtaa. Toisin kuin hybridibusseissa noiden Mersujen dieselin tulee käydä jatkuvasti, kun bussilla halutaan ajaa. Niissä ei siis ole mitään akkuja sitä varten, että bussia voitaisiin ajaa ilman dieseliä. Mersut ovat edelleenkin liikenteessä, ja niiden kylkinumerot ovat 93 ja 94.

Joten on Turussa liikuttu sähkömoottorilla jo lähes 11 vuotta raitioteitten jälkeen.
 
Kas kun pääsi jotenkin nuo Citot unohtumaan. Vuonna 2000 akuston lisääminen bussimittakaavassa olisi tullut ilmeisesti nykyistä kalliimmaksi ja luotettavuuskin oli vasta kehittymässä. Ainakin nyt liikutaan kolmosella ensimmäistä kertaa ratikoiden jälkeen niin, ettei polttomoottori koko ajan ole työntävänä koneena.
 
Takaisin
Ylös