Ei hybrideitä kannata viedä laajalle alueelle. Konkkapatterin painosta saa hyödyt irti vain toistuvassa (moottori)jarruttelussa.
Ilmaisin itseäni jälleen epäselvästi, mutta yritän tässä vähän selittää tarkemmin ajatustani.
7700 on meidän olosuhteissa keskustabussi, jolle hyviä sijoituksia olisivat mm liityntälinjat tai pienet kaupungit. Oli sitten maakaasu, diesel tai vaikkapa hybridi kyseessä. Tässä autossa on myös täysmatalan auton huonot puolet, jotka voivat vaikuttaa kokeilun onnistumiseen - jos vastaavilla dieselbusseillakin on ollut jos jonkinlaisia ongelmia, en jaksa hybridien selviytyvän juurikaan moitteettomammin. Ja jos saatavilla on vain yhden tyyppinen hybridiajoneuvo, voidaan tulla siihen lopputulokseen, että hybridi on huono, vaikka kyse on vain auton rakenteesta.
8700LE oli vuonna
2008 ostetuin bussimalli Suomessa. Kaksiakseliseen B7RLE -malliin (josta nyt toivoisin nähtävän hybridiversion), luottivat mm Concordia Bus Finland, Helsingin Bussiliikenne, Väinö Paunu, Tammelundin Liikenne ja Pohjolan Liikenne.
Näillä(kin) liikennöitsijöillä on hyvin tärkeää, että auto on tarkoituksenmukainen omaan liikennekenttään ja mahdollista kierrätystä linjalta toiselle voidaan suorittaa.
Ei seutuliikennelinjoillakaan bussimatka aina kovin joutuisaa ole - kun busseille on käytännössä ainoa etuisuus 12km mittaisella Tampere-Pirkkala reitillä yksi torso bussikaista, niin ensimmäinen 5 km matkasta on jatkuvaa pysähtelyä niin liikennevaloihin, pysäkeille ja nykivästi kulkevan autoletkan perään.
Haluan korostaa erityisesti sitä seikkaa, että bussin tulisi olla todellinen monikäyttömalli, jotta sille olisi suosiota Suomessa. Jos tuotekehitystä ei tapahdu, niin hybridit jäävät hankkimatta. Vaikka hybridin edut vähenisivät matkan pidetessä ja tullessa sujuvammaksi, niin miksei hybridiä moisessa liikenteessä voisi silti käyttää? No ehkä silloin ei, jos tavalliseen EEV-dieseliin nähden polttoainekulutus olisi huomattavasti suurempi.