Hyvinkään paikallisliikenne

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Pitkästä aikaa Hyvinkäällä avattu uusi linjareitti 1A: Uudenmaankatu - Kalevankatu - Eteläinen Kehäkatu - Kaskentie - Uudenmaankatu - Rautatieasema. Linjaa ajetaan Hyvinkään koulupäivinä 4.10.2010 alkaen muutama lähtö päivässä. Lisätiedot Hyvinkään Liikenteen sivuilta. Matkahuollon reittiopas ei vielä tosin tunne tätä uutta bussilinjaa.

Aikataulusuunnitteluun liittyen sellainen huomio, että Hyvinkäällä paikkureiden harvennetun kesäliikenteen kausi on huomattavasti pidempi kuin koulujen lomakausi eli 1.5.-31.8. Onneksi paikallisten bussilinjojen lisäksi myös Ventoniemen busseilla pääsee Hyvinkään taajama-alueella matkustamaan samalla 2,50 euron kertalippuhinnalla kuin paikkureissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kaskas, tälle kesälle tuleekin ns. normaalipituinen kesäaikataulu eli koulujen kesäloman ajaksi. Oikein hyvä ja tarpeellinen muutos :)
 
Eikö Hyvinkäällä käytetä joukkoliikennettä työmatkaliikenteessä?
Hyvinkäälläkin starttaa moni polkupyörä kelien salliessa. Ko ilmiö on tuttu monesta muustakin kaupungista, Hyvinkäällä vieläpä välimatkat ovat pääasiassa (paikallisliikenteen alueella) hyvin lyhyitä. Mutta nythän se sitten nähdään, mitenkä toukokuussa on väkeä autoissa. Ikävä kyllä pelkään, että vähän.
 
Hyvinkäälläkin starttaa moni polkupyörä kelien salliessa. Ko ilmiö on tuttu monesta muustakin kaupungista, Hyvinkäällä vieläpä välimatkat ovat pääasiassa (paikallisliikenteen alueella) hyvin lyhyitä. Mutta nythän se sitten nähdään, mitenkä toukokuussa on väkeä autoissa. Ikävä kyllä pelkään, että vähän.

Nyt onkin tänä vuonna erikoinen lähtöasetelma, kun lunta on keväällä normaalia enemmän. Tavallisesti pyöräily valtaa alaa heti säiden lämmettyä kuten killerpop mainitsi. Toisaalta samaan ajankohtaan osuu toinenkin havainto, että liikenteessä olisi muutenkin hiljaisempaa tavalliseen kevätaikaan verrattuna. Onkohan nyt jokin laman pohja tulossa/menossa?
 
Hyvinkään kaupunki aikoo tehdä uuden käyttöoikeussopimuksen paikallisliikenteestä suorahankintana Hyvinkään Liikenne Oy:n kanssa, tällä kertaa vuosiksi 2021 - 2026. Ennakkoilmoitus suorahankinnasta
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin mukaan Savonlinja on valittanut markkinaoikeuteen suunnitellusta suorahankinnasta. Savonlinja haluaa, että liikenne kilpailutetaan, eikä se näe perusteita, miksi liikenne olisi hankittava suorahankintana Hyvinkään Liikenteeltä.
 
Hesarin aiemmassa jutussa lukee:
"Euroopan unionin palvelusopimusasetuksen mukaan viranomaiset voivat päättää ilman tarjouskilpailuja julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia, jos alle 23 ajoneuvon yrityksen arvo on kaksi miljoonaa euroa vuodessa tai 600 000 kilometriä vuodessa. Hyvinkään sopimuksessa nämä ehdot täyttyvät."
Jos tuo on totta, niin valitus on turha.
 
Jos tuo on totta, niin valitus on turha.

Kyllä palvelusopimusasetus määrää juuri noin.

Markkinaoikeudessa valitus siis varmaan hylätään, mutta Savonlinja voi laskea saavansa valituksella poliittista näkyvyyttä. Suorahankintapäätös syntyi Hesarin jutun mukaan Hyvinkäällä täpärästi ja valitus voi pistää poliitikot miettimään siellä päätöstään uusiksi.
 
Kyllä palvelusopimusasetus määrää juuri noin.

Markkinaoikeudessa valitus siis varmaan hylätään, mutta Savonlinja voi laskea saavansa valituksella poliittista näkyvyyttä. Suorahankintapäätös syntyi Hesarin jutun mukaan Hyvinkäällä täpärästi ja valitus voi pistää poliitikot miettimään siellä päätöstään uusiksi.

Eli siis tämä on eräänlainen SLAPP -tapaus?
 
Epäilen tuota. Miten se savonlinjaa hyödyttäisi ?
Tässä voi olla kysymyksessä hieman laajempi näkökulma kuin vain Hyvinkää.
Monet pienet pienet kunnat pyrkivät käyttämään oman kunnan yrittäjiä hinalla millä hyvänsä. Esim koululaiskuljetuksissa.
Toivottavasti mennee markkinaoikeuteen ja saadaan asiaan selvä kanta.
Veikkaampa vaan, että hyvinkää antaa asiassa periksi.
Minusta hankintalain näkökulmasta Savonlinjan esittämät kysymykset ovat täysin relevantteja.
Palvelusopimusasetuksen mukaanhan asia on aivan selvä.
 
Kyllä palvelusopimusasetus määrää juuri noin.

Markkinaoikeudessa valitus siis varmaan hylätään, mutta Savonlinja voi laskea saavansa valituksella poliittista näkyvyyttä. Suorahankintapäätös syntyi Hesarin jutun mukaan Hyvinkäällä täpärästi ja valitus voi pistää poliitikot miettimään siellä päätöstään uusiksi.

Onkohan nyt luettu "oikeaa" lakia noiden lukujen suhteen? EU:n palvelusopimusasetuksessa kohta, josta nuo luvut on otettu, alkaa nimittäin näin;
4. Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä ilman tarjouskilpailua
julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia, ...

Suomen Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista määrää huomattavasti pienemmät summat kilpailutettaviksi.
 
Kyllä palvelusopimusasetus määrää juuri noin.

Markkinaoikeudessa valitus siis varmaan hylätään, mutta Savonlinja voi laskea saavansa valituksella poliittista näkyvyyttä. Suorahankintapäätös syntyi Hesarin jutun mukaan Hyvinkäällä täpärästi ja valitus voi pistää poliitikot miettimään siellä päätöstään uusiksi.

Tarkasti siellä lukee seuraavaa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32007R1370&from=EN

Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltaiset viranomaiset voivat päättää tehdä ilman tarjouskilpailua julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia, joiden keskimääräinen ennakoitu vuosittainen arvo on alle 1 000 000 euroa tai jotka koskevat julkisten henkilöliikennepalvelujen tarjoamista määrältään alle 300 000 kilometriä vuodessa.

Jos julkisia palveluhankintoja koskeva sopimus on tehty ilman tarjouskilpailua pienen tai keskisuuren yrityksen kanssa, jolla on käytössään enintään 23 ajoneuvoa, edellä mainittuja enimmäismääriä voidaan korottaa joko alle 2 000 000 euroon keskimääräisen ennakoidun vuosittaisen arvon osalta tai alle 600 000 kilometriin vuodessa julkisten henkilöliikennepalvelujen osalta.

----
Syy valitukselle (ehkä?) on se ettei suorahankitailmoituksessa HILMA:ssa ollut perustetta suorahankinnalle. Siinä piilee mahdollisesti mahdollisuuksia? https://www.hankinnat.fi/suorahankintailmoituksessa-oltava-selkeat-perustelut-suorahankinnalle

----

Ja vielä noista kansallista kynnysarvoista https://www.hankinnat.fi/mika-julkinen-hankinta/kynnysarvot . Tämähän en Erityisalojen hankintalain 13 §:n mukainen käyttöoikeussopimus eli raja on 5 350 000 €. Nyt Hyvinkää tekisi suorahankinnan vuosille 2021-2026 eli kuusi vuotta. Tällöin hankinnan vuorittain katto olisi 5 350 000 € / 6 eli noiin 891667 €.
 
Viimeksi muokattu:
Turhan paljon meteliä jonninjoutavasta asiasta tässäkin valituksessa. Vissiinkin Suomi, Ruotsi ja Tanska ovat EU:n ainoita maita jotka ovat näitä pakkolakeja noudattaneet melko tarkasti. Ympäri Eurooppaa on kaupunkeja ja kaupunkiseutuja joissa omat liikenneyhtiöt tuottavat palvelun itse, eikä kukaan asiaan puutu. Eikä se ole lainkaan huono asia.
 
Takaisin
Ylös