Hyvinkään paikallisliikenne

Ei mikään "pakkolaki" kiellä kaupunkia hoitamasta liikennettä omin voimin.
Ei taida vaan mikään kaupunki haluta toimia näin.
Käsittääkseni hyvinkään liikenne ei ole Hyvinkään kaupungin omistuksessa tai edes tytäryhtiö ? Korjatkaa, jos tietoni on väärä !

---------- Viestit yhdistetty klo 13:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:41 ----------

Syy valitukselle (ehkä?) on se ettei suorahankitailmoituksessa HILMA:ssa ollut perustetta suorahankinnalle
.
Tämä on hyvä pointti ! Tällöin valitus on aiheellinen ja asia ratkeaa kun perustelut esitetään.
Ikinä ei pidä hyväksyä suorahankintaa ilman perusteluja !

---------- Viestit yhdistetty klo 14:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:57 ----------

Perusteluissahan on se idea, että siinä joutuu usein esittämään hankinnan arvon.
Lisää yhteisten varojen käytön avoimuutta.
Toivotaan , ettei Hyvinkään suorahankinta osoittaudu kovin hintavaksi. Silloin on varmaan paras luopua !
 
Ei mikään "pakkolaki" kiellä kaupunkia hoitamasta liikennettä omin voimin.
Ei taida vaan mikään kaupunki haluta toimia näin.
Käsittääkseni hyvinkään liikenne ei ole Hyvinkään kaupungin omistuksessa tai edes tytäryhtiö ? Korjatkaa, jos tietoni on väärä !


Perusteluissahan on se idea, että siinä joutuu usein esittämään hankinnan arvon.
Lisää yhteisten varojen käytön avoimuutta.
Toivotaan , ettei Hyvinkään suorahankinta osoittaudu kovin hintavaksi. Silloin on varmaan paras luopua !
Tietääkseni Hyvinkään Liikenne on vähintään toisen polven perheyritys, Mäkelä -niminen suku sitä isännöi. Joku viisaampi voi vielä tarkentaa...

Veikkaisin että kaupungille on loppupeleissä edullisinta pitäytyä paikallisessa firmassa joka onkin hoitanut hommansa erityisen hyvin tähänkin asti. Kilpailuttaminenkin jo kustantaa jotakin ja kerran aiemmin nykyinen liikennöitsijä liikenteen voittikin.
 
Ja vielä noista kansallista kynnysarvoista https://www.hankinnat.fi/mika-julkinen-hankinta/kynnysarvot . Tämähän en Erityisalojen hankintalain 13 §:n mukainen käyttöoikeussopimus eli raja on 5 350 000 €. Nyt Hyvinkää tekisi suorahankinnan vuosille 2021-2026 eli kuusi vuotta. Tällöin hankinnan vuorittain katto olisi 5 350 000 € / 6 eli noiin 891667 €.
Hyvinkään teknisen lautakunnan pöytäkirjan mukaan tämän hankinnan keskimääräinen vuosittainen sopimusarvo on 1,8 miljoonaa euroa.
 
Hyvinkää kertoo jälki-ilmoituksella tehneensä käyttöoikeussopimuksen Hyvinkään Liikenteen Oy:n kanssa.

Jälki-ilmoituksessa sanotaan:
--
Hankintaa ei toteuteta 22.1.2020 julkaistun suorahankintailmoituksen mukaisesti hankintalakien mukaisena suorahankintana.

Hankinnan kohteena on linja-autolla toteutettavia joukkoliikennepalveluja koskeva käyttöoikeussopimus. Hankintayksikkö soveltaa asiassa palvelusopimusasetuksen 5 artiklan 4 kohtaa ja toteuttaa käyttöoikeussopimuksen toteuttamisen ilman tarjouskilpailua. Hankintaan sovelletaan hankintalakien sijasta lakia liikenteen palveluista ja palvelusopimusasetusta.

--
 
Hyvinkään Liikenteellä on Inter Kuljetuksella ollut VDL Citea LLE-120 ENB-462 kylkinumerolla 3.
 
Takaisin
Ylös