InterCity2-junien maksiminopeutta nostetaan 200 kilometriin tunnissa, kertoo VR tiedotteessaan.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
InterCity2-junien maksiminopeutta nostetaan 200 kilometriin tunnissa, kertoo VR tiedotteessaan.
Jos IC2-junien matka-aikaa saadaan lyhennettyä lähelle Pendojen matka-aikaa, niin eiköhän VR osaa sitten huomioida sen IC2-junien lippujen hinnoissa.Voipi pendojen matkustajamäärä tippua ainaskin rantaradalla, kun ic:llä pääsee yhtä lujaa ja halvemmalla.
No niin, tuohan on hyvä uudistus. Tuota olenkin jo odotellut. Ans katsoa, miten käy sitten, jos uudistus laitetaan aikatauluihin. Voipi pendojen matkustajamäärä tippua ainaskin rantaradalla, kun ic:llä pääsee yhtä lujaa ja halvemmalla.
Tai mielumimn toisin päin. Eiköhän se pysähdysten määrä vaikuta matka-aikoihin siitä huolimatta, ja ravintolavaunun puuttuminen pidä IC2 junia toistaiseksi edullisempana kuin pendot. Miten käy sitten täyden palvelun pitkän matkan IC-junien, joissa on sekä vanhaa että uutta kalustoa, on vaikea ennustaa?Jos IC2-junien matka-aikaa saadaan lyhennettyä lähelle Pendojen matka-aikaa, niin eiköhän VR osaa sitten huomioida sen IC2-junien lippujen hinnoissa.
Valistunut arvioni on, että IC2-junat taivaltavat Hki-Tpe välin ajassa 1:35 (pendolino 1:28 ja nyky-IC:t ja IC2:t 1:45).
Ehkäpä pitäisikin ajatella, että ic^2:t korvaisivat pendolinot, tarvittaisiin vain kaksikerroksinen ravintolavaunu (sellainen olisi tosi makea, sopisi olemaan kunnon keittiö, jolloin ravintolavaunusta saisi gourmee -tasoista ruokaa ja... huoh)
Sr2-veturi ja IC2 vaunu häiritsevät toisiaan aerodynaamisesti, jos nopeus on yli 160 km/h. Ongelma voidaan ratkaista käyttämällä yhtä tavanomaista vaunua veturin ja kaksikerrosvaunun välissä.
Pitääkö tuo paikkansa? Onko VR:llä yhtään yksikerroksista vaunua, jolle sallitaan yli 160 km/h nopeus?
Ihmettelen, jos kaksikerrosvaunun ja Sr2:n välissä ei olisi mitään outoa suurilla nopeuksilla. Onhan niiden päädyt kokolailla eritavalla muotoiltu.
Tai sitten kokeilut ovat vielä kesken.
Tihru on saattanut olla tarttuvaa, koska itsekin muistaisin nähneeni Sr2-vetoisen IC2-junan monitorissa nopeuden 180 km/h (hetkellisesti välillä Tampere-Hämeenlinna).Onko minulla sitten ollut tihrua silmässä, kun olen mielestäni nähnyt IC:n monitorissa, että ajetaan Sr2-vedolla 180 km/h? 8 ja 6 ovat toki samannäköisiä, mutta esim. lukema 178 ei näytä samalta kuin 158.
Tihru on saattanut olla tarttuvaa, koska itsekin muistaisin nähneeni Sr2-vetoisen IC2-junan monitorissa nopeuden 180 km/h (hetkellisesti välillä Tampere-Hämeenlinna).