IC2-junien maksiminopeus nousee

Vs: VR:n kalustoinvestoinneista

Yksi tällainen kokeiluvuoro oli IC2 173, lähtö Helsingistä 14:06. Usein mentiin jostain Tikkurilan yläpuolelta ~200 km/h lähes Hyvinkäälle asti, jossa saatiin H-juna kiinni. Jonka jälkeen sitten kutakuinkin pysähdyttiin ja sen jälkeen mentiin ~80 km/h Riihimäelle. Ja kyllä tuntui taas järkevältä, etenkin kun normaalitilanteessa päästään menemään ~160 km/h koko matka liiemmin hiljentelemättä...
 
Vs: VR:n kalustoinvestoinneista

Usein mentiin jostain Tikkurilan yläpuolelta ~200 km/h lähes Hyvinkäälle asti, jossa saatiin H-juna kiinni. Jonka jälkeen sitten kutakuinkin pysähdyttiin ja sen jälkeen mentiin ~80 km/h Riihimäelle. Ja kyllä tuntui taas järkevältä, etenkin kun normaalitilanteessa päästään menemään ~160 km/h koko matka liiemmin hiljentelemättä...

Mutta eihän kokeilun vuoksi kannata vielä aikatauluja muuttaa. Ei tietenkään jatkossa olisi aikatauluja suunniteltu tuolla tavalla, jos 200 km/h olisi osoittautunut järkeväksi aikataulusuunnittelun perustenopeudeksi.
 
Vs: VR:n kalustoinvestoinneista

Onko tietoa miksei nopeus osoittautunut järkeväksi? Nopea excel lasku antaa teoreettiseksi nopeuttamiseksi 4 pysähdyksellä välillä tikkurila tampere 10min kiihtyvyysarvolla 0,3m/s^2, jolloin 200km/h nopeudella päästäisiin 120km/h keskinopeuteen välillä.
 
Vs: VR:n kalustoinvestoinneista

Kuvittelisin että 200 km/h vauhti hyödyttäisi eniten ns pitkän matkan IC-junia, eli niitä jotka kulkevat Ouluun tai Rovaniemelle asti, ja toisaalta myös Savon ja Karjalan IC-junia sitten kun Lahti-Luumäki osuuden nopeus saadaan nostetuksi 200 km/h:ksi.

Onko suurin sallitu nopeus IC-junien 1-kerros vaunuille ja ravintolavaunuille yhä edelleen vain 160 km/h? Eikö niiden suurinta nopeutta ollut tarkoitus nostaa 200:aan jo joskus 2000-luvun alussa? Luovuttiinko hankkeesta ja miksi?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös