InterCity2-junien maksiminopeutta nostetaan 200 kilometriin tunnissa, kertoo VR tiedotteessaan.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
InterCity2-junien maksiminopeutta nostetaan 200 kilometriin tunnissa, kertoo VR tiedotteessaan.
Jos IC2-junien matka-aikaa saadaan lyhennettyä lähelle Pendojen matka-aikaa, niin eiköhän VR osaa sitten huomioida sen IC2-junien lippujen hinnoissa.Voipi pendojen matkustajamäärä tippua ainaskin rantaradalla, kun ic:llä pääsee yhtä lujaa ja halvemmalla.![]()
No niin, tuohan on hyvä uudistus. Tuota olenkin jo odotellut. Ans katsoa, miten käy sitten, jos uudistus laitetaan aikatauluihin. Voipi pendojen matkustajamäärä tippua ainaskin rantaradalla, kun ic:llä pääsee yhtä lujaa ja halvemmalla.![]()
Tai mielumimn toisin päin. Eiköhän se pysähdysten määrä vaikuta matka-aikoihin siitä huolimatta, ja ravintolavaunun puuttuminen pidä IC2 junia toistaiseksi edullisempana kuin pendot. Miten käy sitten täyden palvelun pitkän matkan IC-junien, joissa on sekä vanhaa että uutta kalustoa, on vaikea ennustaa?Jos IC2-junien matka-aikaa saadaan lyhennettyä lähelle Pendojen matka-aikaa, niin eiköhän VR osaa sitten huomioida sen IC2-junien lippujen hinnoissa.
Valistunut arvioni on, että IC2-junat taivaltavat Hki-Tpe välin ajassa 1:35 (pendolino 1:28 ja nyky-IC:t ja IC2:t 1:45).
Ehkäpä pitäisikin ajatella, että ic^2:t korvaisivat pendolinot, tarvittaisiin vain kaksikerroksinen ravintolavaunu (sellainen olisi tosi makea, sopisi olemaan kunnon keittiö, jolloin ravintolavaunusta saisi gourmee -tasoista ruokaa ja... huoh)
Sr2-veturi ja IC2 vaunu häiritsevät toisiaan aerodynaamisesti, jos nopeus on yli 160 km/h. Ongelma voidaan ratkaista käyttämällä yhtä tavanomaista vaunua veturin ja kaksikerrosvaunun välissä.
Pitääkö tuo paikkansa? Onko VR:llä yhtään yksikerroksista vaunua, jolle sallitaan yli 160 km/h nopeus?
Ihmettelen, jos kaksikerrosvaunun ja Sr2:n välissä ei olisi mitään outoa suurilla nopeuksilla. Onhan niiden päädyt kokolailla eritavalla muotoiltu.
Tai sitten kokeilut ovat vielä kesken.
Tihru on saattanut olla tarttuvaa, koska itsekin muistaisin nähneeni Sr2-vetoisen IC2-junan monitorissa nopeuden 180 km/h (hetkellisesti välillä Tampere-Hämeenlinna).Onko minulla sitten ollut tihrua silmässä, kun olen mielestäni nähnyt IC:n monitorissa, että ajetaan Sr2-vedolla 180 km/h? 8 ja 6 ovat toki samannäköisiä, mutta esim. lukema 178 ei näytä samalta kuin 158.
Tihru on saattanut olla tarttuvaa, koska itsekin muistaisin nähneeni Sr2-vetoisen IC2-junan monitorissa nopeuden 180 km/h (hetkellisesti välillä Tampere-Hämeenlinna).