Z-junien aikatauluja hankaloittaa näiden junien Pendolinoja hitaampi vauhti. Aamun junalla, jota usein käytän, on turhantuntuinen odottelu Haarajoella jotta ohittaville junille jätetään tilaa.
SM4:n taustoja tarkastellessa kävi ilmi, että samasta CORADIA -portfoliosta löytyy myös 135 mailia tunnissa, eli noin 217km/h malleja. http://www.progressiverailroading.c...-talk-technology-global-market-trends--21418# Ovatkohan nuo nopeat CORADIA:t mitään sukua nykyisille SM4:lle, vai onko tässä vain niputettu erilaisia junia saman markkinointinimikkeen alle? Kukakohan suunnitteli SM4:n ulkonäön? Muiden yhtiöiden CORADIAt ovat näin amatöörin silmiin sulavalinjaisempia.
Nopeampi SM4 oikoradalla tekisi Z-junasta huomattavasti haluttavamman ja nopeamman vaihtoehdon henkilöautoille, helpottaisi radan käytön suunnittelua, kun sekä Pendolino että paikallisjunat pääsisivät yhtä kovaa (IC2-junat toki saattaisivat tuolloin häiritä Z-junan menoa) ja lyhentäisi edestakaisen ajoajan tavalla, joka olisi omiaan parantamaan kaluston kiertoa. Samalla junan pituutta voisi kasvattaa. Nykyinen kahdella tai jopa kolmella SM4:lla ajettava Z-juna vaatii täysin turhia lipunmyyjiä 1-2 kappaletta vuoroa kohden.
Onko tuossa jotain teknisiä syitä, miksi näin ei kuitenkaan voitaisi tehdä? Olisikohan jollain muulla nykyisin SM4:lla ajettavalla välillä vastaava tilanne, jossa nopeammasta paikallisjunasta voisi olla hyötyä?
SM4:n taustoja tarkastellessa kävi ilmi, että samasta CORADIA -portfoliosta löytyy myös 135 mailia tunnissa, eli noin 217km/h malleja. http://www.progressiverailroading.c...-talk-technology-global-market-trends--21418# Ovatkohan nuo nopeat CORADIA:t mitään sukua nykyisille SM4:lle, vai onko tässä vain niputettu erilaisia junia saman markkinointinimikkeen alle? Kukakohan suunnitteli SM4:n ulkonäön? Muiden yhtiöiden CORADIAt ovat näin amatöörin silmiin sulavalinjaisempia.
Nopeampi SM4 oikoradalla tekisi Z-junasta huomattavasti haluttavamman ja nopeamman vaihtoehdon henkilöautoille, helpottaisi radan käytön suunnittelua, kun sekä Pendolino että paikallisjunat pääsisivät yhtä kovaa (IC2-junat toki saattaisivat tuolloin häiritä Z-junan menoa) ja lyhentäisi edestakaisen ajoajan tavalla, joka olisi omiaan parantamaan kaluston kiertoa. Samalla junan pituutta voisi kasvattaa. Nykyinen kahdella tai jopa kolmella SM4:lla ajettava Z-juna vaatii täysin turhia lipunmyyjiä 1-2 kappaletta vuoroa kohden.
Onko tuossa jotain teknisiä syitä, miksi näin ei kuitenkaan voitaisi tehdä? Olisikohan jollain muulla nykyisin SM4:lla ajettavalla välillä vastaava tilanne, jossa nopeammasta paikallisjunasta voisi olla hyötyä?