Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nykyiset bussilinjat 12, 18, 25 ja 27 voitaisiin alkaijiksi "jalostaa" ratikkalinjoiksi. Huom. termi "jalostaa", suora muuttaminen ei ehkä olisi aina mielekästä... Jkl:n mäkinen maasto tosin voisi olla haasteellinen juttu.eph sanoi:Olishan se prameeta jos olisi ratikka Jyväskylässä. Tosin järkevien linjojen rakentaminen taitaisi olla aika vaikeata.
Olen itse myös miettinyt raitiotietä Jyväskylässä. Kaupunkimaiselle liikenteelle parhaat edellytykset antaisi varmaankin suunta Laajavuori - Kortepohja - Keskusta - Lutakko - Kuokkala. Linjaa ei kannata suunnitella nykyisten bussilinjojen eikä edes katujen mukaan. Raitiotie voi kulkea osin myös raittien ja puistoalueiden kautta.Rattivaunu sanoi:Nykyiset bussilinjat 12, 18, 25 ja 27 voitaisiin alkaijiksi "jalostaa" ratikkalinjoiksi. Huom. termi "jalostaa", suora muuttaminen ei ehkä olisi aina mielekästä... Jkl:n mäkinen maasto tosin voisi olla haasteellinen juttu.eph sanoi:Olishan se prameeta jos olisi ratikka Jyväskylässä. Tosin järkevien linjojen rakentaminen taitaisi olla aika vaikeata.
eph sanoi:Minusta jo nyt olisi edellytykset "lähiliikenteelle" vanhalla Suolahden radalla (linjalla Jkl-Laukaa-Suolahti-Äänekoski) (mikä on edelleenkin liikennöitävässä kunnossa, tietty pieniä parannuksia tarvittaisiin). VR:llehän on tulossa/tullut jo näitä Dm12-kiskobusseja...
eph sanoi:* Kangaslampi-Kangasvuori-Seppälä-Tourula-Keskusta (eli yhdistelmä nykyisiä linjoja 12/25)
Mikko Laaksonen sanoi:Oikeastaan ylllä ehdotin sitä, että tätä voisi liikennöidä Äänekosken - Suolahden suunnan paikallisjunan / duoratikan "sisääntulona keskustaan" käyttäen vanhaa ratalinjaa (joka tulee juuri Kangaslammen - Kangasvuoren - Seppälän - Tourulan kautta Jyväskylään).
eph sanoi:Ollaan vähän myöhässä kun vanhaa ratalinjaa on taas viimeaikoina purettu Seppälän CM:n kohdilta.
eph sanoi:Ollaan vähän myöhässä kun vanhaa ratalinjaa on taas viimeaikoina purettu Seppälän CM:n kohdilta.
Itseasiassa se rata on nyt kuitenkin taas liitetty yhteen. Rata oli poikki vain siksi että Laukaantien risteystä korjattiin siitä vierestä.
Mistäs sitä tietää, mitä tuolla on 15…20 vuoden päästä, kun ratikka realistisesti arvioituna voi aloittaa liikennöintinsä? Yksistään Laukaantien ja teollisuusraiteen väliin mahtuu vaikka kuinka paljon asukkaita pysäkin viereen umpikorttelikerrostaloissa ja Pupuhuhta olisi kohtuullisen kävelymatkan (300-600 m) päässä mahdollisesta pysäkistä. Ihan mahdollisen pysäkin vieressä Seppälänkankaalla/Huhtasuolla on jo nyt noppataloja.En kuitenkaan pidä kovin realistisena ajatusta käyttää vanhaa Äänekosken rataa duoratikalle. Isot lähiöt ovat tuossa teollisuusalueen eteläpuolella, Pupuhuhta ja Kangasvuori.
eivät teollisuusalueella. Samoin konseptista puuttuuvat Kortepohjan ja Kuokkalan suurlähiöt.
Kyllä, ehdottomasti. Mutta teollisuusraiteelle ei voi viedä linja-autoja, vaan ratikka siellä kulkee sujuvasti, joten pysyn kannassani. Silmämääräisesti ja kokemusperäisesti väitän, että Jyväskylän keskustan runkolinja on harjun suuntainen, eli keskussairaalan, yliopiston ja kävelykadun kautta matkakeskukselle. Kankaan, Seppälän, Seppälänkankaan (sivumennen sanoen jkläiset ovat yhtä luovia paikannimien kanssa kuin karjaalaiset, lohjalaiset ja karjalohjalaiset) ja edelleen Vihtavuoren, Laukaan aseman ja erityisesti Suolahden ja Äänekosken työpaikka-alueet toisivat pendelöintiä jonkin verran myös "akanvirtaan".Jyväskylässä kannattaisi lisäksi ensin toteuttaa kunnollinen 10 minuutin välein telibusseilla ajettava runkobussilinjasto. Sillä voitaisiin saada matkamäärät nykyisestä noin kaksinkertaisiksi.
Kun bussien käyttö olisi tapissa, niin sitten voidaan toteuttaa raitiotie.
Ei pidäkään vetäytyä. Mutta maassamme tuskin toteutetaan Nordhausenin tai muidenkaan malleja missään koskaan.Silti en vetäydy kannastani tuon yllä esittelemäni Nordhausenin mallin duo-pikaraitiotieratkaisun suhteen.