Kun katselee noita karttoja, ei voi välttyä ajattelemasta, että HSL:n bussiliikenneosastolla on ihan liikaa määrärahoja, jotka voisi ohjata esim. raitioliikenteen tilaamiseen.
Joo, aloittaa voisi vaikka linjojen 14/18 ja 68/71 muuttamisesta raitiolinjaksi.
Erityismaininnan hulluudesta saavat linjat 15 ja 17 – kuka ihme noita pätkälinjoja muka käyttää? Ainakaan 15 tosin ei voi olla järin kallis, kun koko linja hoituu kahdella bussilla 16 min kierrosajalla. :lol: Tosin silti, sivuaika 7 min tarkoittaa, että "kävellen olisit jo perillä", ottaen huomioon keskimääräisen odotusajan metroasemalta tullessa tai sinne mennessä.
Salmisaarenrantaan rakennettiin isosti työpaikkoja. Joku piirsi sinne nätin punaisen viivan, joka tarkoitti kasin ratikan jatketta. Kukaan ei kuitenkaan muistanut, että sen ratikan pitää kääntyäkin jossain. Kääntöpaikka jäi siis tekemättä eikä sille nyt tietenkään ole tilaa. Tätä paikataan nyt näillä pakettiautoilla, joita ei kai oikein kukaan käytä.
Se 17 on ihan oma lukunsa ja kai siinä on tarkoituskin, ettei sitä kukaan käytä. Sillä vaan yritettiin hiljentää Kruununhaan tunnetusti änkyrä kaupunginosayhdistys, heikolla menestyksellä. Mutta 17 toivottavasti lakkautetaan ensi syksynä.
Myös linjan 16 piruetti Kulosaaressa on vähintäänkin hilpeyttä herättävä, ja miksi sen täytyy ylipäätään jatkua Rautatientorille – eikö Kuliksen metris ole vieläkään käytössä vai? 24 on sekin kummajainen (ollut aina), mutta nykyreitti voi sentään toimia jonkinlaisena läntisen Töölön ja Etelä-Helsingin turistilinjana.
Ihan jees, että Korkeasaareen pääsee steissiltä ilman vaihtoja ja muita kikkailuita. Lapsiperheille ja ulkopaikkakuntalaisille helpompaa. Tosin kartanpiirtäjä olisi voinut nuolin tai muuten osoittaa, miten se dösä Kuliksessa pörrää. Nyt siellä vaan on viivaa siellä ja viivaa täällä ja viivaa ristissä.
Ja 24 on minusta nerokas. Se yhdistää monta sellaista kohdetta, jotka on pakko palvella joukkoliikenteellä, vaikkei sitä oikeasti juuri kukaan käytä. Kun sitä joukkoliikennettä on pakko olla, niin tuolla tavalla se on kaikkein kustannustehokkaimmin järjestettävissä. Kesästä tosin tulee mielenkiintoinen, sillä Hietsuun menijöitä on oikeasti paljon, jos ilma on kaunis, ja kai Seurasaareenkin joskus mennään kohtuullisella kuormalla.
Linjapari 14/18 vaikuttaisi olevan paletin parhaiten onnistunut palanen, joka on sekin toisaalta suututtanut munkkivuorelaiset 18:n käyttäjät, jotka "eivät enää pääse keskustaan" (vaihdottomasti, kuten eivät sadattuhannet muutkaan pääkaupunkiseudulla asuvat).
Kaikki muutokset aiheuttavat nillitystä, muutti sitten mitä vaan miten vaan. Munkkivuoressa olisi auttanut, jos HSL olisi kertonut asukkaille, mistä tässä koko hommassa itse asiassa on kyse. Nyt ainoa välittynyt tieto on se, että bussi 18 ei enää vie "keskustaan" ja raiteilla on runoja. Mistään 3 minuutin välein kulkevasta runkolinjasta ei kukaan tiedä. Meillä on täällä alueella ihan hyvä paikallislehti, joka mielellään julkaisisi muutoksista isonkin jutun. Mutta kyllä aloitteen ja tekstin pitää tulla jostain muutalta kuin multa.